• F  Love

Hur gör ni över jul och nyårshelgen med barnen? Överens eller inte med den 2:e bioföräldern?

Förra året var våra bio och bonusbarn hos den andre bioföräldern, överlämningen var den 23/12 och vi fick ha barnen hos oss den 26/12, fast det egentligen var uppgjort långt tidigare att barnen skulle vara hos oss, men vi renoverade huset och tyckte att det var ok att barnen var den julen hos den andre bion, (bion ville absolut ha barnen hos sig under julen men inte nyår) I år kommer den ene bion (min mans f.d sambo) och ber på sina bara knän att hon vill ha barnet hos sig för att hon känner sig ensam över jul (vilket hon inte är, hon har ett barn (halvsyskon) från tidigare förhållande och sin stora släkt)och att halvsyskonet vill att de firar jul tillsammans i år igen. Men vi då? Ska inte vi få fira jul alls med barnet då? Förra nyåret friade min man till mig och vi förlovade oss, hade inflyttning-förlovning och nyårsfest och hade väl egentligen inte planerat att ha barnen hos oss, men det gjorde inget att de fick vara med oss, eftersom vi inte fick ha dem under julen så var det självklart att de skulle fira nyår mm med oss. Men nu vill alltså den ena bion göra lika som förra julen och nyåret, vilket vi planerat från förra året att barnen är hos oss under julen -08 och nyår får vi vara på tu man hand och fira 1 år förlovning (vi gifte oss i augusti -08 och vi har planerat en underbar nyårshelg tillsammans på tu man hand) och barnen har ju sett framemot att fira julen med oss och nyår med den andre bion... Hur löser man det här på bästa sätt för barnen? När den andre hela tiden gör det till ett stort problem. Vi har aldrig ställt krav, alltid ställt upp för att hon ska bli nöjd och få som hon önskat, har även ställt upp när det krisar med passning, hämtning, lämning osv. Fråga kan man ju alltid göra, men när den andre bion går via barnet först och sedan får vi känslan av att vara den förälder som sätter emot bions krav och önskemål, det är så tråkigt och ledsamt för alla parter, eller hur?
    Min man och hans f.d sambo har ett samarbetsavtal som hon inte håller sig fast till utan gör sina försök att ändra i hopp och i tron att vi inte fattar vad hon håller på med, försöker göra. Men hur löser man sånt här utan att bråka? Varför är det bara jul och nyår som det uppstår såna här diskussioner, påsk-sportlov- midsommar osv. är det ingen som helst diskussioner om?!
    Vill att ni berättar för mig och min man era åsikter och hur ni har löst detta hos er och era relationer till den andre bion?!
    Kram till alla bio och bonusföräldrar som vill ha fred i sina relationer till den f.d bion!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-14 16:08
    Biomamman vägrar att gå till FR men skyller på att hon inte orkar bråka just nu, min man har sagt att vi vill inte bråka utan komma överens på bästa sätt och för barnens skull. Nu blev det bestämt att barnet kommer till oss på julaftons morgon och stannar hos oss till den 30/12, sedan efter jul och nyår ska det bokas in en tid för nytt samarbetsavtal!

• Svar på tråden Hur gör ni över jul och nyårshelgen med barnen? Överens eller inte med den 2:e bioföräldern?
  • F  Love
    Jontesfru skrev 2008-12-02 17:36:47 följande:
    å andra sidan finns det oerhört många som kämpar och gör så att barnen känner sig älskade också.
    jaa, helt rätt! I vårt fall så älskar ju biom sitt barn och vi älskar barnet också, men har man avtalat vv och varannan storhelg ska man väl hålla det avtalet, men denna biom vägrar följa avtalet med biop. Vad faan ska man göra med henne? Fick precis höra från henne (via sms) att: -skulle inte barnet vara hos mig på julafton, hos er juldagen och sedan komma tillbaka till mig på annandagen? Varför gör hon så här? Hon vet ju mycket väl att det är min mans (biopappans) tur att ha barnet denna jul, barnet sa häromdagen till oss: - Jag ska ju vara hos er den här julen, åhh vad jag längtar efter julafton! *ler* Jag ger snart upp, orkar inte ha det så här varje vecka är det något som biom kritiserar, klagar, begär eller liknande.
  • Jontesfru
    F Love skrev 2008-12-02 18:34:59 följande:
    jaa, helt rätt! I vårt fall så älskar ju biom sitt barn och vi älskar barnet också, men har man avtalat vv och varannan storhelg ska man väl hålla det avtalet, men denna biom vägrar följa avtalet med biop. Vad faan ska man göra med henne? Fick precis höra från henne (via sms) att: -skulle inte barnet vara hos mig på julafton, hos er juldagen och sedan komma tillbaka till mig på annandagen? Varför gör hon så här? Hon vet ju mycket väl att det är min mans (biopappans) tur att ha barnet denna jul, barnet sa häromdagen till oss: - Jag ska ju vara hos er den här julen, åhh vad jag längtar efter julafton! *ler* Jag ger snart upp, orkar inte ha det så här varje vecka är det något som biom kritiserar, klagar, begär eller liknande.
    Det måste ju finnas nått ni kan göra??!! Speciellt när barnet vill vara hos er!!!
    Mamma till Anton snart 12år och Axel 1½ år
  • F  Love
    Jontesfru skrev 2008-12-02 19:14:02 följande:
    Det måste ju finnas nått ni kan göra??!! Speciellt när barnet vill vara hos er!!!
    Jaa, jag vet inte om det är dags att min man och hon behöver gå igen till familjerätten och göra ett nytt samarbetsavtal (men lär väl knappast få tid före julhelgen), hon försöker hela tiden med olika påhopp mm. nu skickade hon ett nytt sms till biop: Hur ska du ha det egentligen? Jag trodde barnet skulle få vara hemma hos mig på julaftonsmorgonen?! Vad har hänt med överenskommelsen? Vi fattar ingenting, det är ju hon som från början vill ha barnet, repris från förra julen: Barnet åker till biom den 23/12 och vi hämtade barnet den 26/12 och sedan fick vi hämta barnet från biom 30/12 för att ha barnet en vecka, då planerade vi: OK, då är barnet hos oss denna jul 2008 lika eller ska vi hålla vv så innebär det att vi ska ha barnet från den 24/12 till 31/12 men för att slippa julaftonsmorgon stress så föreslog vi överlämningen den 23/12 precis som förra julen så som hon ville ha det, gggggrrrrr, jag blir såååå arg, varför tjafsa om detta? Hon fick ju förra året som hon ville och nu vill vi ha det lika, var ligger problemet med förståelsen, respekten och samarbetsavtalet i denna människa? Djävlas hon med oss bara eller? Vi vill så gärna ha denna första julen tillsammans med alla barnen, eller ska vi bara slå näven i bordet bara, nu får det banne oss vara nog?
  • Jontesfru
    F Love skrev 2008-12-02 20:08:57 följande:
    Jaa, jag vet inte om det är dags att min man och hon behöver gå igen till familjerätten och göra ett nytt samarbetsavtal (men lär väl knappast få tid före julhelgen), hon försöker hela tiden med olika påhopp mm. nu skickade hon ett nytt sms till biop: Hur ska du ha det egentligen? Jag trodde barnet skulle få vara hemma hos mig på julaftonsmorgonen?! Vad har hänt med överenskommelsen? Vi fattar ingenting, det är ju hon som från början vill ha barnet, repris från förra julen: Barnet åker till biom den 23/12 och vi hämtade barnet den 26/12 och sedan fick vi hämta barnet från biom 30/12 för att ha barnet en vecka, då planerade vi: OK, då är barnet hos oss denna jul 2008 lika eller ska vi hålla vv så innebär det att vi ska ha barnet från den 24/12 till 31/12 men för att slippa julaftonsmorgon stress så föreslog vi överlämningen den 23/12 precis som förra julen så som hon ville ha det, gggggrrrrr, jag blir såååå arg, varför tjafsa om detta? Hon fick ju förra året som hon ville och nu vill vi ha det lika, var ligger problemet med förståelsen, respekten och samarbetsavtalet i denna människa? Djävlas hon med oss bara eller? Vi vill så gärna ha denna första julen tillsammans med alla barnen, eller ska vi bara slå näven i bordet bara, nu får det banne oss vara nog?
    ja jag tycker nog att ni ska slå näven i bordet.
    Mamma till Anton snart 12år och Axel 1½ år
  • emarias

Stå¨på er säger jag också. Vi har vartannat år vad det gäller Jul/Nyår samt midsommar. Resten av högtidsdagarna är det oftast ingen big deal om.

• F  Love
    Svar på #25
    Idag ska biom ringa familjerätten för att boka en tid säger hon, men uppriktigt så tror vi att hon inte gör det utan det är bara tomma löften som tidigare, så fort det har varit något som inte går som hon planerat eller tänkt så säger hon att hon ska boka tid men om hon inte bokar en tid så kommer min man att göra det för vi har fått nog av hennes osämja, ovillighet att komma överens på lika villkor, och mycket mer.
    Jag skriver här mer hur det kommer att bli och vad som händer, men tills dess får ni gärna komma med er åsikter och tankar mm. Kram till er alla!
  • Jontesfru
    F Love skrev 2008-12-03 10:02:59 följande:
    Svar på #25Idag ska biom ringa familjerätten för att boka en tid säger hon, men uppriktigt så tror vi att hon inte gör det utan det är bara tomma löften som tidigare, så fort det har varit något som inte går som hon planerat eller tänkt så säger hon att hon ska boka tid men om hon inte bokar en tid så kommer min man att göra det för vi har fått nog av hennes osämja, ovillighet att komma överens på lika villkor, och mycket mer.Jag skriver här mer hur det kommer att bli och vad som händer, men tills dess får ni gärna komma med er åsikter och tankar mm. Kram till er alla!
    Ring ni först!
    Mamma till Anton 12år och Axel 1½ år
  • Ulle73

Vi kommer överrens.

Förra året firade barnen julen hos mig. Fast mitt ex kom några timmar mitt på dagen och var med och åt lite och delade ut julklappar. Sedan åkte han till sin nya. Sedan hade han barnen över nyår.

I år skall jag ha barnen igen över jul. Han är själv och tycker att det är bättre jag har barnen så det blir lite mer jul. Nu har jag en ny, men vi firar inte julafton tillsammans (jag åker till honom på juldagen). Så mitt ex är inbjudet igen.. och kommer nog fira en stor del av julafton hos oss.

Jag är så glad att vi kan samarbeta (oftast ) och lösa det på bästa sätt för alla. Jag och min nya har fått in tid för oss själva och med våra barn gemensamt över jul och nyår så jag ser verkligen fram emot det.

• F  Love
    Ulle73 skrev 2008-12-03 10:30:08 följande:
    Vi kommer överrens. Förra året firade barnen julen hos mig. Fast mitt ex kom några timmar mitt på dagen och var med och åt lite och delade ut julklappar. Sedan åkte han till sin nya. Sedan hade han barnen över nyår.I år skall jag ha barnen igen över jul. Han är själv och tycker att det är bättre jag har barnen så det blir lite mer jul. Nu har jag en ny, men vi firar inte julafton tillsammans (jag åker till honom på juldagen). Så mitt ex är inbjudet igen.. och kommer nog fira en stor del av julafton hos oss. Jag är så glad att vi kan samarbeta (oftast ) och lösa det på bästa sätt för alla. Jag och min nya har fått in tid för oss själva och med våra barn gemensamt över jul och nyår så jag ser verkligen fram emot det.
    Åh vad härligt och roligt att ni kan samarbeta så, jag och min man brukar skoja om det tänk om vi kunde någon gång vara allesammans på samma ställe och fira jul hela tjocka släkten som filem "Tomten är far till alla barnen" hahahahahah, men denna biom kommer vi aldrig få bra relation till så det är bara att glömma den tanken. Men jag är lyckligt lottad för jag har en jätte underbar bonusson med hans biom och jag som kommer jättejätte bra överens och vi har faktiskt varit hemma hos dem och sovit en hel helg hos dem då vi firade bonussonens födelsedag, det glömmer vi aldrig!
  • F  Love

F Love skrev 2008-12-02 13:15:51 följande:

Förra året var våra bio och bonusbarn hos den andre bioföräldern, överlämningen var den 23/12 och vi fick ha barnen hos oss den 26/12, fast det egentligen var uppgjort långt tidigare att barnen skulle vara hos oss, men vi renoverade huset och tyckte att det var ok att barnen var den julen hos den andre bion, (bion ville absolut ha barnen hos sig under julen men inte nyår) I år kommer den ene bion (min mans f.d sambo) och ber på sina bara knän att hon vill ha barnet hos sig för att hon känner sig ensam över jul (vilket hon inte är, hon har ett barn (halvsyskon) från tidigare förhållande och sin stora släkt)och att halvsyskonet vill att de firar jul tillsammans i år igen. Men vi då? Ska inte vi få fira jul alls med barnet då? Förra nyåret friade min man till mig och vi förlovade oss, hade inflyttning-förlovning och nyårsfest och hade väl egentligen inte planerat att ha barnen hos oss, men det gjorde inget att de fick vara med oss, eftersom vi inte fick ha dem under julen så var det självklart att de skulle fira nyår mm med oss. Men nu vill alltså den ena bion göra lika som förra julen och nyåret, vilket vi planerat från förra året att barnen är hos oss under julen -08 och nyår får vi vara på tu man hand och fira 1 år förlovning (vi gifte oss i augusti -08 och vi har planerat en underbar nyårshelg tillsammans på tu man hand) och barnen har ju sett framemot att fira julen med oss och nyår med den andre bion... Hur löser man det här på bästa sätt för barnen? När den andre hela tiden gör det till ett stort problem. Vi har aldrig ställt krav, alltid ställt upp för att hon ska bli nöjd och få som hon önskat, har även ställt upp när det krisar med passning, hämtning, lämning osv. Fråga kan man ju alltid göra, men när den andre bion går via barnet först och sedan får vi känslan av att vara den förälder som sätter emot bions krav och önskemål, det är så tråkigt och ledsamt för alla parter, eller hur? Min man och hans f.d sambo har ett samarbetsavtal som hon inte håller sig fast till utan gör sina försök att ändra i hopp och i tron att vi inte fattar vad hon håller på med, försöker göra. Men hur löser man sånt här utan att bråka? Varför är det bara jul och nyår som det uppstår såna här diskussioner, påsk-sportlov- midsommar osv. är det ingen som helst diskussioner om?! Vill att ni berättar för mig och min man era åsikter och hur ni har löst detta hos er och era relationer till den andre bion?!Kram till alla bio och bonusföräldrar som vill ha fred i sina relationer till den f.d bion!
    Jaa, idag ringer min man till FR efter att biomamman sa att hon skulle ringa och boka tid, men det var som vi trodde jag och min man, att det var bara tomma löften/hot. Hon hade alltså inte ringt, min man försöker nu få en tid före jul men i skrivande stund så vet jag inte hur det gick....fortsättning följer...
  • F  Love

Nästa vecka bokat tid av oss till FR och kan slå vad om att hon kommer att avboka, säga att hon inte kan, men vi håller tummarna för mötet ska bli av.

• F  Love

Jaha, det blev som vi misstänkte, biom sa att hon försökt ringa FR men inte fått tag i dom, och min man har varit i kontakt med FR, fick två tider och sedan ringer han biom för att få bekräftad en tid, då säger hon att hon har inte lust, orkar inte?! Hon vill inte alltså göra något bra av det här. På FR säger de att då kan vi inte göra något, hon måste vilja komma, så då står vi här; vet inte vad vi ska göra? Hur ska vi kunna lösa dessa problem med biom utan att det blir bråk, tjafs och oro över allt som har med barnet att göra med?!

• Leica

Vi firar jul ihop, i år hemma hos mig.
    Sonen bor mest hos mig, men jag och biopappan (samt övrig släkt och familj som kan/vill) firar födelsedagar, storhelger mm tillsammans ändå.

• AnnanAnna

Som svar på frågan. Barnet firar alltid jul här, mamman har inget behov av att fira jul. Nyårsafton ska det vara varannan, förutom då det är mammans år, då brukar hon ringa någon vecka innan och säga att barnet "hemskt gärna" vill vara hos oss. När man sen frågar barnet brukar hon inte förstå någonting och har inte alls sagt det.
    Mamman vill gärna göra vuxensaker vid sådana tillfällen nämligen. I år skall tjejen vara hos oss, och mamman ligger på som f-n för att få lämna henne så tidigt som möjligt, helst direkt efter helgen, (det är hennes vecka) så hon kan åka iväg till sin nya kille.

• Isprinsessan 2008

Här kommer det att vara så att vi ska fira jul hos min mans släkt i år och då kommer hans 2 pojkar att vara med. Då skulle min son vara hos sin pappa(där han bor) men se det vill inte biopappan, för de ska åka till bonusmammans släkt och hennes farmor dog nyss och inga barn kommer vara där. Så min son kommer ha det tråkigt där, säger biopappan. Så då får min son fira jul med mig och min mans familj.

Killarnas bio. ska fira jul på annat håll med killarnas bonus och kommer inte hem förrän innan nyår. Så i år får vi ha ALLA barnen hos oss, JIPPI!

Satan vad krångligt!!!
    Jag önskar att man kunde hyra ett slott och knöka in alla i och fira tillsammans för på julen får man väl ta och samsas för barnens skull!!!!!!!

Svar på tråden Hur gör ni över jul och nyårshelgen med barnen? Överens eller inte med den 2:e bioföräldern?