• Magda73

Får era 15 åringar välja linje/gymnasium själva?

Jag undrar om era 15-åringar själva får bestämma vilken linje de ska gå på gymnasiet?

Min flicka får inte välja själv, jag tycker att det är viktigt att hon går en bred utbildning och får full behörighet till högskola/universitet efter gymnasiet Turligt nog är hon själv intresserad av naturämnena så det är ett ganska självklart val men nu börjar hon prata om "kommunikation och media" och andra "utbildningar" som inte kommer att ge varken jobb eller behörighet till alla högre utbildningar.

Skulle vara intressant att höra hur ni andra gör? Om era barn får välja själva? Lägger jag mig i för mycket? Jga vill ju bara inte att hon ska göra mina misstag (och få 150 000:- i studieskulder på KOMVUX nivå...innan jag kom in på universitetet).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-04 00:06
    Jag måste lägga in en kommentar ang ordet "bestämma". När jag skriver bestämma menar jag ju inte att jag tvingar henne. Hon VILL läsa natur. Men om hon kommer på andra tankar (som med kommunikation och media) så kommer jag att försöka övertala henne att välja någon mer bred utbildning. Det är inte "tvång" men man har ju rätt mycket makt som mamma

• Svar på tråden Får era 15 åringar välja linje/gymnasium själva?
  • femtoon

Det värsta som finns nu till gymnasievalet är att min mamma inte låter mig gå det jag vill. Låt era barn välja själva, det är deras framtid. Tvingar man barnet till något så kommer hen må så dåligt pga det.
    Stötta och tro på era barn ang deras val. Var inte den föräldern som inte gör det. Det är hemskt jobbigt. 

• Rainbow gg

Jag fick bestämma själv och min pappa stöttade mig till 100% när jag valde Konst och Formgivning. Han stöttade mig även 100% när jag valde att hoppa av efter ett år och börja läsa IT istället (därmed 4 år gymnasium). Blev stöttad när jag ville söka jobb, när jag ville studera till psykiatriker och blir stöttad även nu när jag sitter och söker jobb och väntar på att ansöka till socionomlinjen till hösten.
    Även fast jag har haft det jobbigt med att åka fram och tillbaka och inte riktigt veta vad som kommer härnäst så har jag iallafall fått lära känna mig själv, utforskat olika intressen och på egen väg kommit fram till vad jag vill göra i livet, något som jag tror hade tagit mycket längre tid om jag hade blivit styrd eller inte fått det stöd som jag fick.
    Jag kommer definitivt göra likadant med mina barn. Stötta dem i sina val, låta dem lära känna sig själva. Gymnasium är ju trotts allt inte livsavgörande. Läser man konst men vill bli ekonom efteråt så kan man läsa ett basår på universitet för att bli behörig.
    Lån kommer man ju knappast undan om man ska läsa på högskolenivå ändå.

• Prutt

Nej, mina barn kommer definitivt inte få välja själva, man är inte mogen att fatta det beslutet när man är 14. Däremot kommer jag givetvis att ha deras intressen och vilja i åtanke när jag fattar beslutet, och göra det jag kan för att de ska känna sig delaktiga i det. Jag och alla mina närmsta vänner fick välja själva, och vi valde alla media. Nu är vi runt 30 och två av oss tog oss i kragen rätt fort efter gymnasiet och pluggade in natur på komvux, vilket resulterat i att vi nu är högutbildade, men tyvärr med onödigt stora studieskulder. Övriga sex tjejer i vårt gamla gäng jobbar kvar på sina skitjobb (som självklart inte har ett dugg med media att göra öht) eller är hemmafruar.

• fluu

Självklart får hon välja det själv! Jag informerar om för- och nackdelar och självklart är det hon själv som ansvarar för att hon ska klara av linjen med allt vad det kan innebära, men aldrig att jag skulle lägga mig i en så stor och personlig grej. Dessutom är det bara att lägga till någon liten kurs här och var och vips så är yrkesprogrammen i princip jämbördiga med typ sam. Och hur svårt är det att läsa in ytterligare någon kurs  efter studenten om så önskas.

Mina föräldrar lade sig inte i mitt val av linje. Eller mina läxor. Eller att jag tog mig till skolan. Jag var högst medveten om att det är mitt ansvar och mitt liv.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • klasse

hej jag är 15 år och är kille och vill tillägga att om du tvingar din dotter att gå på en linje som hon kanske inte överhuvudtaget gillar eller är intresserad av så kommer hon inte att lära sig någonting. Man måste vara inspirerad för att vilja lära sig något. Själv så tycker jag att estetiska programmet inte är så intresserande men om jag fick bestämma så skulle ju hon få gå det som hon är intresserad.Det är ingen annans framtid än hennes 

• Gazebo

Absolut. Men vi har alltid varit stränga med utbildning, läxor och samtidigt visat vilka belöningar som kan vänta när man sköter allt bra. Det enda vi la oss i valet av gymnasium var att vi skulle få följa med på öppet hus för att se skolan och få en känsla för den. Var aldrig orolig att hon skulle välja en tramslinje eller en dålig skola.

• hund

Jag valde gymnasium förra året och jag skulle blivit fruktansvärt sur ifall mina föräldrar bestämde åt mig. Vi pratade om valet men det var jag som hade sista ordet.

• Gredelina

Man kan läsa vidare oavsett vilket program man läser och behöver man kompletera med en eller annan kurs så går det om man vill söka sig till ett specifikt program sedan.

• Gredelina
    Gazebo skrev 2014-02-17 17:25:41 följande:
    Absolut. Men vi har alltid varit stränga med utbildning, läxor och samtidigt visat vilka belöningar som kan vänta när man sköter allt bra. Det enda vi la oss i valet av gymnasium var att vi skulle få följa med på öppet hus för att se skolan och få en känsla för den. Var aldrig orolig att hon skulle välja en tramslinje eller en dålig skola.

Vad är en tramslinje?? Jag gick barn o fritid, bara för att jag faktiskt inte visste vad jag skulle välja. Läste alla ämnen som de i samhäll, plus psykologi och pedagogik. Läste senare på universitetet och kom in på både juristlinjen och HR-programmet utan svårigheter eller kompliteringar. :) så bara en undrar vad som anses flamsigt.
  • DeLo

Låter som om någon vill döda den lilla skolglädjen som finns hos sitt barn.

• Bling1975

Jag tycker det låter helt vansinnigt att inte låta sitt barn välja själv vad de vill göra med sitt liv. I dag är väl i stort sett alla program studieförberedande så man kan väl plugga vidare om man vill.

Jag är så tacksam över att mina föräldrar inte tvingade mig till något jag inte var så sugen på. Jag fick gå reklam som jag önskade trots högsta betyg i matte och NO-ämnena. Mina lärare satt i långa samtal med mig om det men jag visste vad jag ville och mina föräldrar stöttade. Jag gick ut gymnasiet med höga betyg och äger i dag ett framgångsrikt företag. Det har gått väldigt bra för alla som fick följa sina hjärtan oavsett vad de valde. De av mina vänner som gick emot emot sina egna önskningar fick alla ganska dåliga betyg och pluggade inte vidare eftersom de blev så skoltrötta. Några har dock pluggat vidare men då betydligt senare.

Min dotter är långt i från åldern då hon ska börja gymnasiet. Men jag hoppas att jag har fostrat en självständig och klok tjej som tar ett beslut som gör henne lycklig.

• BeanBag

Absolut får de välja själva vad de vill gå. Skulle aldrig falla mig in att bestämma det åt dem!

• manoulamou

Jag anser som förälder att ungdomen själv måste få välja vilken linje han/hon vill läsa. Gymnasiet är frivilligt att gå och det här är ju det enda de faktiskt själva kan påverka vad dom vill göra!

Jag förstår inte hysterin med att dom måste få högskolebehörighet, det går alltid att läsa in sådant om och när man vill läsa på högskola senare i livet. Jag råder mina egna ungdomar att se till att välja sådana kurser som dom själva känner att dom vill läsa när det finns möjlighet att göra individuella val.

• humanoid

i högstadiet jag gick på fick inte föräldrarna följa med på varken möten eller val om inte ungdomen frivilligt bjuder in. och det gjorde i princip ingen alls. föräldrarna har INGEN rätt i att bestämma det och SYOn i de flesta skolor är starkt emot tanken att föräldern bestämmer. På min gamla skola frågade hon alltid "är ni som jag? ämnade till att bli natur-barn? är det föräldrarna som tycker det eller är det ni?" och så är det!

• Dress

De flesta gymnasieutbildningar nu för tiden ger väl högskolebehörighet? Mina barn får välja själva. Jag tycker att det viktigaste är att de känner motivation för det de gör. Sedan är jag naturligtvis aktiv i samtalen kring denna frågan och lägger fram för- och nackdelar.

Även om du väljer åt dina barn kan det hända att det blir onödiga studieskulder eftersom de kanske inser att det du valt var helt fel för dem och att de därför får börja om från början. Framtiden vet vi inget om. Inte vilka yrken som kommer att finnas och inte hur arbetsmarknaden kommer att se ut. 

Själv fick jag inte gå den linje jag ville (dans- och teaterlinjen) utan skulle gå ekonomisk linje (ja, jag är jättegammal ;) Vilket slutade i pest och pina och ett helt bortkastat år.

Så, om du inte låter barnen välja själva, så låt dem i alla fall vara med och säga hur de tänker och tycker. Det bästa är väl om ni är med på samma tåg och inte motarbetar varandra.

• msemse

Jag fick välja själv - och det kommer mitt barn också få göra. Det är hennes framtid, inte min. 

Och om det slutar med att hon får plugga in några kurser på komvux så är det inte hela världen - om jag inte är helt ute och cyklar så skrivs väl komvuxstudieskulder av ifall man går vidare till en högre utbildning (det har varit så för två av mina väninnor i alla fall).

Att bestämma ÅT barnen vad de ska läsa riskerar ju att bidra till att barnet helt tappar lusten också och kanske hoppar av i förtid istället. Jag tycker det här är ett beslut som barnet ska få ta själv - att få plugga det den själv vill. 

Visst får föräldrarna ha åsikter, men det ska vara barnets beslut. 

• Mamma till 5 underbara barn

Har skrivit här innan har jag för mig då fick min äldsta välja linje själv han tar studenten till sommaren på teknik nu är de dax för andra sonen att börja gymnasiet till hösten och självklart har han valt själv första valet och andra valet blev natur ( olika skolor eller ja samma skolor men olika kommuner ) och tredje valet teknik .

• whitestar

Min bonus har fått välja sjäv sin linje själv,blir en praktisk linje o det passar han bra då han absolut inte är någon teoretiker utan behöver ett mer praktiskt jobb där det inte krävs en jättelång utbildning innan. Däremot så sa vi tvärnej till hans önskan om ett sabbatsår. Men han fick välja linje själv att söka till!

Svar på tråden Får era 15 åringar välja linje/gymnasium själva?