Får era 15 åringar välja linje/gymnasium själva?
Jag undrar om era 15-åringar själva får bestämma vilken linje de ska gå på gymnasiet?
Min flicka får inte välja själv, jag tycker att det är viktigt att hon går en bred utbildning och får full behörighet till högskola/universitet efter gymnasiet Turligt nog är hon själv intresserad av naturämnena så det är ett ganska självklart val men nu börjar hon prata om "kommunikation och media" och andra "utbildningar" som inte kommer att ge varken jobb eller behörighet till alla högre utbildningar.
Skulle vara intressant att höra hur ni andra gör? Om era barn får välja själva? Lägger jag mig i för mycket? Jga vill ju bara inte att hon ska göra mina misstag (och få 150 000:- i studieskulder på KOMVUX nivå...innan jag kom in på universitetet).
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-04 00:06
Jag måste lägga in en kommentar ang ordet "bestämma". När jag skriver bestämma menar jag ju inte att jag tvingar henne. Hon VILL läsa natur. Men om hon kommer på andra tankar (som med kommunikation och media) så kommer jag att försöka övertala henne att välja någon mer bred utbildning. Det är inte "tvång" men man har ju rätt mycket makt som mamma