• MyggaMygg

Vad f*n ska jag välja? (Måste välja)

Tills det att jag ska på rutin Ul så ska jag säja om jag vill föda vaginalt eller planerat snitt.
    Hur hundan ska jag kunna välja? Jag är vettskrämd för vilket som
    Komplikationer med båda valen.
    Tänk om jag förlorar massa blod vid vagnala födseln,dör,eller att bebisen dör elelr något annat?
    Eller vid snittet att dom råkar skära barnet,skär av tarmarna på mig,jag förblöder,propp osv
    Jag är livrädd vilket som pga min förlossning med dottern startade som en normal förlossning men slutade i akutsnitt och efter det fick jag troligtvis infektion (? dom sa aldrig vad) men fick hög feber.
    Det kanske inte händer lika mycket sånt med planerat snitt?
    Hur vanligt är det med komplikationer så att mor eller barn dör under k-snitt/vaginal födsel elelr att båda dör?
    Vad ska jag välja?

• Svar på tråden Vad f*n ska jag välja? (Måste välja)
  • MyggaMygg

men tyckte det iaf såg mysigt ut ditt kejsarsnitt. Hur upplevde du allt efter?Koplikationer?mycket smärta?

• MyggaMygg

Men vet läkarna vad dom gör under k-snitt vs vaginal förlossning om dom märker nått börjar gå snett så man kan känna sig trygg? Tänk om man får en oerfaren?

• Fru Indosaurie

be att få prata med aurora, dom kan gå igenom både en vaginal förlossning och ett snitt med dig samt ta upp alla eventuella komplikationer osv.

Opinions are like assholes. Everybody has one. nakenfis.se
  • MyggaMygg

teskedsmamman:  Vet du varför du fick feber? Fick med det men dom sa aldrig varför???

• MyggaMygg

Ja jag skulle få prata med en aurora men har inte fått någon tid än och med tanke på att jag måste välja snart tycker jag nog väl jag borde få besked snart

• Teskedsmamman
    MyggaMygg skrev 2008-12-04 20:23:03 följande:
    Men vet läkarna vad dom gör under k-snitt vs vaginal förlossning om dom märker nått börjar gå snett så man kan känna sig trygg? Tänk om man får en oerfaren?
    Du får aldrig en oerfaren, de har alltid en erfaren jämte.

Min andra förlossning var riktigt orolig i slutet då sonens fosterljud sjönk vid varje värk och jag hade 20 min på mig att få ut honom innan det blev akutsnitt. Då kom det in en läkare och ytterligare personal så de är MYCKET observanta på om nåt börjar gå fel...

Vid min andra vaginala förlossning hittade de inga hjärtslag med dosan (hade inte skalpelektrod vid den) så då ville de ha ut honom snabbt ifall det inte var bra, de visste inte hur han mådde i magen och när de inte visst hur han mådde så var de jättesnabba... på andra krystvärken kom han ut och mådde jättebra. Efteråt fick jag veta att läkare och op-personal stod klar om jag inte fått ut honom på andra krystvärken, så jag lovar dig. Det pågår MYCKET bakom kulisserna och de har total koll, har de inte det så tar de alltid det säkra före det osäkra.
    Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Sciarlotta
    MyggaMygg skrev 2008-12-04 20:30:55 följande:
    Ja jag skulle få prata med en aurora men har inte fått någon tid än och med tanke på att jag måste välja snart tycker jag nog väl jag borde få besked snart
    Jag tycker att du ska begära mer tid för att tänka över och prata med aurora. Du borde ju kunna lämna ett besked i v.30-35 istället. De borde inte stressa dig så här.
    Det finns ju även en mellanväg att gå, att man testar föda vaginalt men får ändra sig om man vill. Jag har läst om flera förlossningsrädda som har fått det löftet.
    Oh baby please give a little respect
  • zandraw

Men de behöver du väl inte bestämma än.
    Jag fick mitt planerade snitt beviljat i v 34 efter ett par aurorasamtal.
    Andra gången pratade jag med överläkaren vid UL som sa att om jag ville fick jag snitt men helst såg dom att jag födde vaginalt.
    Men i v. 30 skulle vi bestämma definitivt! Pratades även om ett "kontrakt" där man påbörjar allt som vanligt men att jag när som helst hade kunnat säga att jag ville bli snittad och då kan de inte säga emot.
    Nu bestämdes de i v. 32 att de blev planerat snitt.

För mig va de enda alternativet och tur va väl de då de vid andra snittet upptäckte att galmar ärret i livmodern hade börjat spricka på ena sidan. Så hade jag fått egna värkar hade de troligtvis spruckit, hade jag varit på sjukhuset hade det blivit akut snitt hade jag varit hemma är de ingen som vet hur de hade slutat.

Men se till att få komma till aurora, och snittet kan bestämmas rätt sent så de ska väl inte va nåt problen just nu!

Mina älsklingar Sebastian 051021 & Alva 071019
  • MyggaMygg
    Svar på #27
    Får man välja det? Det nämde aldrig min bm, Men det hade ju varigt super bra juh,men om det blir fel vid födseln blir det ju iaf snitt då akut.
  • MyggaMygg

Jag skulel gärna vilja ha mer tid på mig och inte känna en tidpres elelr menade kanske min BM att jag ska komma med ett eventuellt svar?
    Förstod inte mer än att hon saatt jag skulle återkomma då vi sågs igen.

• Supertesco

Jag velade som sjutton med andra barnet eftersom jag upplevde min första förlossning som väldigt traumatisk men jag fick träffa en väldigt bra aurorabm som skrev ihop ett förlossningsbrev som redan fanns på förlossningen några veckor innan det var dags för mig. Vi kom överens om att jag skulle låta förlossningen starta spontant men med full rätt att avbryta för kejsarsnitt (snittkontrakt kallas det visst). Jag blev dessutom lovad att alltid få ha en bm eller uska inne på rummet under hela förlossningen samt att jag fick ett snitt inplanerat dagen efter bf så att jag inte skulle behöva gå över tiden om det skulle bli så. Jag kan bara säga att jag kände mig supertrygg och förlossningen gick hur bra som helst.

• Supertesco

MyggaMygg skrev 2008-12-04 20:47:41 följande:

så du födde innan bf?
    Ja, han ville ut i 36+3 redan
  • MyggaMygg

oj det va snabba bud
    Gick det fort? Utdraget?

• Teskedsmamman
    MyggaMygg skrev 2008-12-04 20:41:27 följande:
    Jag skulel gärna vilja ha mer tid på mig och inte känna en tidpres elelr menade kanske min BM att jag ska komma med ett eventuellt svar? Förstod inte mer än att hon saatt jag skulle återkomma då vi sågs igen.
    Du har rätten på din sida... Imorgon ringer du din BM och säger att du SKA hatid till aurora och efter det lämnar du besked....

Det är ingen panik med besked iaf innan vecka 30! De gör snittet vanligtvis i 38+ någonting.. och det är först då du nästan MÅSTE ha ett svar....

På min son upptäcktes att han låg i säte på 39+1, alltså i vecka 40 (han hade vänt sig 1 vecka tidigare) och jag snittades i lugn och ro mindre än 2 dygn senare.
  • MyggaMygg

skönt det gick bra iaf för dig teskedsmamman. Va intressant läsning du hade
    Vad va du räddast för? vaginal vs k-snitt?

• Supertesco

MyggaMygg skrev 2008-12-04 20:59:51 följande:

oj det va snabba bud Gick det fort? Utdraget?
    Det gick ganska fort, jag fick även föda enligt Danderydmodellen där bebisen ska vara ute inom 12 timmar. De tog hål på hinnorna när jag var öppen 4-4,5 cm och då tog det 45 minuter innan han var ute. Men det kändes supertryggt. Konstigt att du måste bestämma dig så tidigt.
  • Teskedsmamman
    MyggaMygg skrev 2008-12-04 21:08:59 följande:
    skönt det gick bra iaf för dig teskedsmamman. Va intressant läsning du hade Vad va du räddast för? vaginal vs k-snitt?
    Under hela min första graviditet var verkligen ks min största rädsla och det slutade ju så ändå... nu gick det så fort att jag inte hann vara särskilt rädd, men väl uppe på op så var det katetern jag var mest rädd för

I de vaginala födslarna var jag väldigt lugn när det väl hade kommit igång, på båda två....
Svar på tråden Vad f*n ska jag välja? (Måste välja)