• Tyche82

    Vegetarianer FÖRBJUDER ni era barn att äta kött?

    Jag undrar om ni som är vegetarianer FÖRBJUDER era barn att äta kött.


    Med barn tänker jag mig nu mindre barn och som är nyfikna och vill smaka kött.
    ♥ I 050520 ♥ E 070307 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vegetarianer FÖRBJUDER ni era barn att äta kött?
  • krut34

    Hemma serverar vi enbart vegomat. Vår son äter denna med god aptit och har gjort sedan han var liten. Det har aldrig varit något underligt för honom.

    På förskolan äter an allt (som han vill ha) och hos släkt och vänner som serverar kött får han det om han vill.

    Vet inte om jag skulle säga att jag förbjuder mitt barn att äta kött med tanke på att han får det på andra ställen än hemma (om han vill). Fast i hemmet är det inte vad som serveras.

  • En Dum En

    Mina barn får kött för deras pappa äter det. När de blir äldre hoppas jag att de kommer välja bort kött men har inga högre förhoppningar eftersom deras pappa älskar kött.
    Jag kan bara försöka lära dom att jag tycker det är fel att äta djur.

  • susieq82

    Samma som vi kör, fast inte vegan utan vegetarian. Jag tänker såhär att när hon börjar på förskola alt dagmamma så får hon äta de som serveras där i den mån hon vill då. Det för att få en så varierad kost som möjligt. Hemma vegetariskt. Sen när hon blir gammal nog att bestämma själv får hon ta beslutet att äta kött eller inte...


    krut34 skrev 2008-12-11 08:45:12 följande:
    Hemma serverar vi enbart vegomat. Vår son äter denna med god aptit och har gjort sedan han var liten. Det har aldrig varit något underligt för honom. På förskolan äter an allt (som han vill ha) och hos släkt och vänner som serverar kött får han det om han vill.Vet inte om jag skulle säga att jag förbjuder mitt barn att äta kött med tanke på att han får det på andra ställen än hemma (om han vill). Fast i hemmet är det inte vad som serveras.
  • magnolia1972

    Japp, jag väljer vad han får äta och hur mycket han får äta. Kött får han äta när han vet att det är döda djur och bestämmer sig för att äta det.

  • tinagren
    Svar på #5
    Kött finns i barnmaten redan från 5 månaders ålder, flera olika sorter...tror inte att dem tillverkar barnmat som är giftig!

    Hur ska barnen kunna välja att äta kött när de blir stora om dem aldrig fått smaka? och när öräldrarna påstår att det är giftigt? det är väl ändå inte att låta dem välja själva?
  • Stargirl

    Jag är ingen riktig vegetarian då jag äter kyckling. Inget rött kött alltså. Men barnen äter allt. De får välja själva. Jag lagar köttbullar och köttfärs sås till barnen och själv ter jag ngt annat.


    *~Bugaboo RULES~*
  • tinagren
    Svar på #61
    Vem har sagt nåt om att tvinga på barnen kött!! man måste ju erbjuda åtminstone...
  • Lady Dahmer
    tinagren skrev 2008-12-17 11:57:20 följande:
    Svar på #5Kött finns i barnmaten redan från 5 månaders ålder, flera olika sorter...tror inte att dem tillverkar barnmat som är giftig!Hur ska barnen kunna välja att äta kött när de blir stora om dem aldrig fått smaka? och när öräldrarna påstår att det är giftigt? det är väl ändå inte att låta dem välja själva?
    det är många beslut man tar som förälder. eftersom att det enligt mig är fel att döda djur för att äta så är detta något jag vill föra över på mina barn. Vad lär jag dem om jag då serverar döda djur?
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Nukkumatti

    Är inte veg själv, men äter inte mycket kött och respekterar familjer som är det helt o hållet. Halva Indien äter bara vegetariskt o lider inte av det, så låt föräldrarna bestämma själva. Barnen tar inte skada av det. Världen skulle må mycket bättre om fler valde vegetarisk kost...

  • vcent
    Saniis skrev 2008-12-10 10:52:31 följande:

    Både jag och min sambo är vegetarianer, vi har dock inga barn än. När vi får barn så kommer vi inte servera kött hemma och vi kommer att se till att barnet får vegetarisk mat på förskolan. Men om barnet vill så får det givetvis smaka kött på förskolan.


    Lite dumt att ge barnen en hälsofarlig livsstil så tidigt.

    Kött och vegetariskt är det naturliga. Ungefär 50/50.

    Kött är även inräknat fisk och fågel som ärmycket nyttigare kött bäde för hälsa och miljö.
  • Matilda03
    krut34 skrev 2008-12-11 08:45:12 följande:

    Hemma serverar vi enbart vegomat. Vår son äter denna med god aptit och har gjort sedan han var liten. Det har aldrig varit något underligt för honom.

    På förskolan äter an allt (som han vill ha) och hos släkt och vänner som serverar kött får han det om han vill.

    Vet inte om jag skulle säga att jag förbjuder mitt barn att äta kött med tanke på att han får det på andra ställen än hemma (om han vill). Fast i hemmet är det inte vad som serveras.


    Så gör jag med. Sonen äter samma som mig när vi är hemma men får kött om man han vill när vi är nån annanstans. Vi äter dock även fisk hemma. 
  • BaronenOst

    Barn tvingas ju på en massa saker av sina föräldrar oavsett, så att de inte skulle få kött ser jag inte som ett problem, förutsatt att de får i sig alla behövliga näringsämnen.

    Folk som inte ger kött till sina hundar och katter är dock riktigt sjuka i huvudet, de borde få sina djur omhändertagna samt att de borde få svälta som straff.

Svar på tråden Vegetarianer FÖRBJUDER ni era barn att äta kött?