Mamasnest
Jag tycker definitivt inte du skall skammas for din son, det finns ingen anledning att tillata nagot saadant inom dig!
Det ar sa typiskt oss "sma" manniskor att lagga skulden pa oss, det ar nagot fel med oss, det ar nagot "fel" med mitt barn, istallet for att kanske ifragasatta sjalva systemet.
Ar det verkligen ett fungerande system som ser till barnets behov? vad ar barnets basta? Ar det att skyfflas in i ett system dar man SKALL lara sig, dar man MASTE lara sig, (for annars hotas man om att, ja men da kommer du aldrig kunna fa ett jobb och overleva etc), dar man maste sitta ett visst antal timmar vid en bank varje dag, dar man inte har tid att se varje individ for den dom egentligen ar utan processar alla utifran ett direktiv pa ett papper ifran "hogre instanser" som sager att sahar skall det vara, det har SKALL barnet ha lart sig vid den och den tidpunkten, ett stalle dar ens egen kreativitet, livsgladje och individualitet far valdigt lite utrymme om ens nagot alls. Skolan ar en utmarkt insitution for att producera lydiga, duktiga och presterande slavar at systemet. Sa inte ar det da konstigt nar det knakar i fogarna. Var finns livsgladjen, sjalv bejakandet, kreativiteten, visst, att kunna lasa , rakna och skriva ar en sjalvklarhet, men HUR kan vi lara?Vad ar egentligen viktigt att kunna i livet? Var finns den praktiska kunskapen, dar man far arbeta och lara med hela kroppen, dar man far utforska naturen, lara sig hur saker och ting vaxer och utvecklas genom att aktivt gora det, inte lasa om det. Var finns den skolan som later varje individ horas och synas och medverka som den dom ar, dar larandet blir roligt. Det finns sa mycket i det klassiska forlagda skolsystemet som inte fungerar att det inte ar markligt alls att samhallet i stort ser ut som det gor.
Nar jag ser tillbaka pa min skolgang, och da i huvudsak grundskolan sa kan jag sammanfatta det som nio bortkastade ar av mitt liv. Visst, jag kan lasa och skriva, och kanske lagga ihop tva och tva, men det ar ocksa allt som var av varde i skolan. Det maste till en forandring. Manniskan ar inte ett system som kan proppas fullt med information. Nya skolor maste till med en helt annan mannisko och livssyn. En sadan skola vill jag garna vara delaktig i!