• kids is my life

vad har föräldrar rätt att bestämma när det gäller en 18 åring?

vad har föräldrar rätt att bestämma när det gäller en 18 åring?

• Svar på tråden vad har föräldrar rätt att bestämma när det gäller en 18 åring?
  • kids is my life

vadå? så det är inte konstigt att jag inte ens fick välja mina egna kläder och att jag inte får ta vilka skor jag vill?

• Majsan70

kids is my life skrev 2008-12-17 16:55:44 följande:

vadå? så det är inte konstigt att jag inte ens fick välja mina egna kläder och att jag inte får ta vilka skor jag vill?
    Nu sa du ju inte så eller hur!? Du sa att när du själv bestämmer blir hon arg. Fast allt har med det att göra att vissa har svårt att släppa sitt barn.
  • Örnie

Föräldrar slutar aldrig att lägga sig i, på gott och ont, faktiskt inte ens när barnen börjar bli gråhåriga och närsynta. Släktingar och vänner har alltid åsikter, så det är klart att föräldrar till en 18-åring inte ger upp så lätt. Jag kan tänka mig klädkonflikter i flera fall, t ex om föräldrarna bjuder sitt barn på teater, restaurang mm mm och inte tänker gå ut med en tonåring i trasiga jeans när det hänger något snyggt i garderoben. Eller om man ska gå ut i naturen och dottern vill ha snygga skor fastän man kan vara säker på att det behövs bastanta skor.

• kids is my life

Bestämmer jag över mina grejer blir min mor sur och arg. snälla, inte få välja vad man ska ha på sig när man är 18, det är löjligt. jag är 18, inte 8.

• signorina

om du skulle bo i hop med någon annan, låt oss säga en kompis,
    så kan man inte bestämma helt själv heller, det är frågan om hänsyn och respekt,
    för att de ska funka åt båda hållen.

Och lite så är det nog i erat fall också.

Jag tycker att man ska få klä sig hur man vill så länge det inte innebär skada för dig eller annan.
    Skulle du tex bära kläder med hakkors på, så är det enligt mig inte okej, och jag skulle nog kasta bort de kläderna illa kvickt.
    Men sen kan hon kanske i viss mån lära sig respektera dina val fast än hon ogillar dem.
    snart måste hon ju göra det i vilket fall som helst, för att du inte skka bo hemma så många år till.

Men så vuxen som man börjar bli då man är 18, så kanske man måste börja inse att komprimisser och förhandlingar är lösningen på alla relationer, kanske behöver du inte ha de där kläderna jusst när ni ska besöka "tant beda" etc, eftersom både Tant beda och mamma blir stötta av det.

förstår du, ska man vara vuxen, och behandlas därefter så måste man ju uppföra sig som en vuxen, med allt vad det nu innebär.

• kids is my life

Ja. men även en vuxen har rätt att bestämma vad man ska ha för kläder på sig. Tråkigt med en mamma som hänger fram kläder åt en.

• Majsan70

kids is my life skrev 2008-12-18 12:14:00 följande:

Ja. men även en vuxen har rätt att bestämma vad man ska ha för kläder på sig. Tråkigt med en mamma som hänger fram kläder åt en.
    Tråkigt att du inte uppskattar att din mamma bara vill dig väl. Att jämka i ert fall hade kanske varit en god ide'?

Som du är nu så verkar du inte särskilt vuxen utan mest tjafsig. Som vuxen borde man ju kunna ha förståelse och kunna komma med bra lösningar. Inte alltid men oftast.
  • kids is my life

Jag har alltid lydigt min mamma. därför är jag osäker som person. jag tjafsar inte med min mamma, jag säger ifrån när det gäller mina egna saker. om du hade en 18 åring skulle du bestämma över honom/henne vad hon/han ska ha på sig? det är min mamma som tjafsar. säger att jag måste ta en ny tallrik varje gång jag ska värma nya pannkakor på tallrikarna. vill bara mig väl? vad skadar det mig? man går inte bara in i sitt barns rum och börjar rensa i ens lådor. en gång skulle jag be mamma att få pengar och jag råkade säga "låna" och det vart hon förbannad för. man törs ju inte ens säga fel! jag ska inte behöva vara rädd för min egen mamma.

• kids is my life

Jag vågar inte ens lägga ner en tröja i min väska, för då börjar jag skaka.

• EllBee

Tycker att det låter som att din mamma är rädd att förlora sin lilla dotter.
    Prata med henne om det och berätta att du fortfarande kommer att vara hennes dotter men att du håller på att bli stor nu och att hon måste släppa taget lite.

Kom ihåg att ta samtalet när ni båda är på bra humör och inte i samband med att någon av er känner sig felbehandlad!

• kids is my life

Jag har sagt att jag börjar bli stor nu och kan ta vara på mina egna saker. Jag är rädd för att säga hur jag känner, för då blir det jag som får skulden och hon blir arg och gråter, sitter och tycker synd om sig själv och då tänker man "jag skulle inte ha sagt något".

• Majsan70

kids is my life skrev 2008-12-18 16:11:32 följande:

Jag har alltid lydigt min mamma. därför är jag osäker som person. jag tjafsar inte med min mamma, jag säger ifrån när det gäller mina egna saker. om du hade en 18 åring skulle du bestämma över honom/henne vad hon/han ska ha på sig? det är min mamma som tjafsar. säger att jag måste ta en ny tallrik varje gång jag ska värma nya pannkakor på tallrikarna. vill bara mig väl? vad skadar det mig? man går inte bara in i sitt barns rum och börjar rensa i ens lådor. en gång skulle jag be mamma att få pengar och jag råkade säga "låna" och det vart hon förbannad för. man törs ju inte ens säga fel! jag ska inte behöva vara rädd för min egen mamma.
    Det är inte ens fel att två träter.
    Du vill frigöra dig nu o hon vill hålla kvar sin dotter ett tag till. Som sagt jämka och prata.
  • EllBee

kids is my life skrev 2008-12-18 16:21:29 följande:

Jag har sagt att jag börjar bli stor nu och kan ta vara på mina egna saker. Jag är rädd för att säga hur jag känner, för då blir det jag som får skulden och hon blir arg och gråter, sitter och tycker synd om sig själv och då tänker man "jag skulle inte ha sagt något".
    Som andra har skrivit så är det en fas, det tar tid.
    Prova att säga det på något annat sätt än att diskutera dina saker eftersom just det verkar vara lite infekterat. Prata om er relation istället. Säg inget som hon kan svara med att du är otacksam som inte uppskattar att hon lägger fram kläder osv. åt dig.
  • EllBee

Finns din pappa med i bilden? Kan du kanske be honom prata med henne?

• Christina 75

Om det gäller en 18 åring som fortfarande bor hemma, då tycker jag att de enda sakerna föräldrarna kan ställa krav på är
    - När det ska vara lugnt och tyst i hemmet. (Man kan alltså inte storma in 3 på natten en vardag och föra liv, bara för att man är 18)
    - Att 18 åringen hjälper till hemma med städning och sådana saker.
    - Ev. att 18 åringen jobbar och hjälper till lite med ekonomin.

• Christina 75

För mig är det lite omvänt. Jag har en 17 åring som INTE bor hemma, så hon är ju fortfarande inte myndig, men eftersom att vi inte bor under samma tak så har jag ju inte samma möjligheter att hålla koll. Men hon fyller 18 efter sommaren och jag känner att jag kan lita på henne, så det är inget som bekymmrar mig.

Svar på tråden vad har föräldrar rätt att bestämma när det gäller en 18 åring?