vad har föräldrar rätt att bestämma när det gäller en 18 åring?
Man får ju bestämma mer när man är 18 år. Föräldrarna kan inte göra så mycket åt det om barnet som är 18 år vill flytta, skaffa barn eller vad som helst.
Okej. Klart att man ska visa hänsyn och sånt. Man får ju komma hem när man vill, men man kan ju var snäll emot föräldrarna och visa hänsyn genom att inte komma hem mitt på natten och väcka dom. Men jag menar, man har ju mer rätt att få bestämma när det gäller sig själv.
Ja, men en sak som är väldigt konstigt. Jag är 18 år och bestämmer jag över mina saker då säger min mamma "jag har ingenting att säga till om längre" och så blir hon arg.
vadå? så det är inte konstigt att jag inte ens fick välja mina egna kläder och att jag inte får ta vilka skor jag vill?
Bestämmer jag över mina grejer blir min mor sur och arg. snälla, inte få välja vad man ska ha på sig när man är 18, det är löjligt. jag är 18, inte 8.
Ja. men även en vuxen har rätt att bestämma vad man ska ha för kläder på sig. Tråkigt med en mamma som hänger fram kläder åt en.
Jag har alltid lydigt min mamma. därför är jag osäker som person. jag tjafsar inte med min mamma, jag säger ifrån när det gäller mina egna saker. om du hade en 18 åring skulle du bestämma över honom/henne vad hon/han ska ha på sig? det är min mamma som tjafsar. säger att jag måste ta en ny tallrik varje gång jag ska värma nya pannkakor på tallrikarna. vill bara mig väl? vad skadar det mig? man går inte bara in i sitt barns rum och börjar rensa i ens lådor. en gång skulle jag be mamma att få pengar och jag råkade säga "låna" och det vart hon förbannad för. man törs ju inte ens säga fel! jag ska inte behöva vara rädd för min egen mamma.
Jag vågar inte ens lägga ner en tröja i min väska, för då börjar jag skaka.
Jag har sagt att jag börjar bli stor nu och kan ta vara på mina egna saker. Jag är rädd för att säga hur jag känner, för då blir det jag som får skulden och hon blir arg och gråter, sitter och tycker synd om sig själv och då tänker man "jag skulle inte ha sagt något".