• Tjimtjom

Någon med erfarenhet av Studemaskolan i Bandhagen?

Fick hem brev i dag från Studemaskolan i Bandhagen. Allt i informationsbladet låter Verkligen jättebra! Dom har eget kök, 2-4 idrottslektioner i veckan, hög lärartäthet. Men...o ett för mig jäkligt stort MEN, det står åxå att studietekniken dom annvänder sig av är utvecklad av L. Ron Hubbard. Det står ingenstans att dom är en scientologi-skola men samtidigt tror jag inte att dom skulle skriva ut det även om dom var det.

Är det nån som har barn som går/gått där? Har du kanske jobbat där? All info är av intresse

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av Studemaskolan i Bandhagen?
  • goddagens

Läste lite på hemsidan och blev också nyfiken.... ??

• findus82

har en kille i 5års åldern som ja skrivit in på studemaskolan i bandhagen, han börjar till hösten och hittills har ja kännt mig nöjd med mitt beslut, bötjar dock känna mig lite oroad att ja gjort fel val då ja läser en massa negativ kritik på nätet samt att ja träffat en del lärare från andra kommunala skolor som undrar om ja är galen som placerar mitt barn i en skola som drivs av en sekt... finns det någon som vet något om denna skola??
    har en vännina som omplacerade sin dotter dit ifrån hagsätra skolan som inte alls hade fungerat för dom, hon är mkt nöjd med studema OCH REKOMENDERAR DEN VARMT.. behöver doch feedback från fler..

• findus82
    YayasMami skrev 2011-03-15 12:40:03 följande:
    Hur har det gått för er, någon som har haft sina barn där?
    vet du kanske något om studema?? ska placera min son där till hösten och behöver verkligen veta nåt mer.. har varit på möte medr
  • Argo
    Tråden är alltså över två år gammal emn skolan finns ju kvar så ...

Vi snackar alltså om en skola som (åtminstone) drivs med en pedagogik som har sitt ursprung hos skaparen av scientologin och som i värsta fall är en del av scientologirörelsen. Bara det borde vara en signal.

Det är en extremt liten och intim skola (91 elever på 10 årsklasser förra året) men det får vara hur små klasser och snälla lärare som helst - jag skulle ändå inte sätta min unge i en skola med kopplingar till en  religös sekt.

De berömer sig dessutom på sin hemsida genom att vara en av sveriges bästa vad gäller att presetera "utifrån elevernas potential" - sk SALSA-poäng. På ren svenska betyder det: "vi är visserligen inte en skola med toppresultat men i förhållande till den nivå på eleverna som kommer hit får vi höga betyg!"

Alternativet är ju förståss att välja en skola som får högre resultat men som får lägre SALSA-poäng för de preseterar från en redan högre nivå.
  • YayasMami
    findus82 skrev 2011-03-15 14:18:32 följande:
    Nej jag vet ju tyvärr inte mer än att alla föräldrar man hört har barnen är JÄTTEnöjda... Men sen ser man ju om det här med sekten.. Jag ska dit på möte om min dotter ska börja till hösten jag med. Vad tyckte ni om mötet och vad sades?
  • makamajo

Jag skulle aldrig placera mina barn där. Hört så mycket om denna sekt och hur barnen blivit påverkade.
    Ser fint ut i broshyen, fick också en sån hem. Men nej aldrig! 

• Timpa

Kände mig tvungen att skriva av mig lite när jag såg den här tråden.

Jag gick alltså studemaskolan från klass 0-9 alltså hela min grundutbildning redan i 5an visste jag vad jag ville hålla på med efter utbildningen skulle ta slut.. Hade lite problem i 8an med den första betygsättningen men fick hjälp att plugga upp de ämnena som gick sämre. Så att studema använder sig av studieteknologi av L.Ron.Hubbard, Ja. Kan tycka att det är nått som de flesta skulle kunna ha nytta av(har själv haft mycket användning av det på senare dagar, bara i arbetet), och det är väll bra om ens barn lär sig att studera på ett bra sätt?..Skolavslutningen kom, fick kuvertet med betygen, gick ut med ett snitt jag kunde söka mig in på vilket program som helst. Sökte byggprogrammet i Rönninge Gymnasium (som är kommunalt), jag kom alltså in på mitt förstahandsval. Efter utbildning kan jag ju kortfattat tycka att det var en bra utbildning men en skola som inte var tillräckligt etablerad(mycket kommunikations brister) osv. Hade heller inte samma stöd av lärarna som jag hade i grundskolan.

Är idag 21 år har heltidsanställning på ett av dem större byggföretagen i Stockholm. Vet inte vad ni tror att det är för skillnad mot en vanlig skola (till utbildningen). att det är mindre klasser är inte det nått bra? Att det inte är lika stökigt i klassrummen? Att läraren kan ge mer tid åt sina elever? Så till er som sitter & tycker eller hört saker som att det skulle vara en dålig skola... Gå dit skaffa er en egen uppfattning, se hur den känns för er.. Aja hoppas ni orkade med all läsning.

Har ni några frågor så svarar jag gärna.

Godnatt!

• nimnim86

Hej! Vår dotter har precis börjat i 7 an på Studema och det känns jättebra. Både vår dotter och vi som föräldrar har blivit mottagna precis så fint som brochyren beskriver skolan. Skolan känns genuint intresserad av att barnen ska trivas och utvecklas i skolarbetet. Kraven är ganska höga men det är struktur och ordning på ett sätt som är ovanligt i dagens skola och vi känner oss väldigt nöjda. Tilläggas kan att vi inte har något med scientologirörelsen att göra och vi uppfattar inte alls att det finns någon dold agenda att försöka göra elever till scientologer. Däremot uppfattar vi att Studemaskolan ett unikt tänk att förmedla kunskap på ett bra sätt och hjälpa eleven att tro på sina egna möjligheter. Vi är glada att vi valde Studemaskolan och vår dotter trivs jättebra. Speciellt kul tycker hon att det är att man kan välja extra idrott och dans utanför schemat.

• Mammis01

Jag har haft nästan alla mina barn i Studemaskolan, (utom 1)
    Jag är jätte nöjd, barnen har trivts och varit trygga. De små klasser de har gör att alla kan få hjälp på sin nivå, det är annat än kommunala skolan.

Det funkar bra för de 4 som gått ut grundskolan !

En sak jag verkligen gillar det är att de tar tag i det problem som finns i samhället med tex droger och ger barnen/ungdomarna utbildning när det gäller detta.

Jag har inga problem med att skolan baseras på en studie teknologi från en man som utvecklat en religion.
    Ser många barn från olika religioner där som fortfarande får utöva sin sak.

• tulipa35

Hej
    Medveten om att tråden är gammal men har börjat kolla på skolor åt vår äldste son.
    Låter kanske inskränkt men skolan kan ju aldrig bli "vanlig" eftersom ovanligt många barn till scientologer går där. Och deras föräldrar. Hur har detta fungerat?

• metcha

Jag går i 8:an i Studemaskolan, och det är den bästa skolan jag har gått på. Den har bra studieteknik, små klasser och lärarna är hur bra som helst! Sluta läs all negativ kritik på nätet och skaffa eran uppfattning om det istället. 

• PetitLamm2

Nu har skolinspektionen återkallat tillståndet för Studemaskolan, gällande från och med 15 augusti 2023. 
    https://www.skolinspektionen.se/om-oss/press/pressmeddelanden/skolinspektionen-aterkallar-tillstandet-for-studemaskolan

D
    e använder sig tydligen av pseudoscience och icke vetenskapliga metoder att lära barn en massa nonsens, vilket de så klart försöker dölja för omvärlden, slingriga ormar som de är. 

Den som frivilligt sätter in sin unge i en skola som denna måste vara minst sagt mentalt utmanad och måste tro på rymdvarelser och Xenu och tycker att det är en jättebra ide att traumatisera sina ungar med kontrollerat tänkande och andra förtryckande ideologier. 

Svar på tråden Någon med erfarenhet av Studemaskolan i Bandhagen?