• Tinka70

Makaronivälling

Hej!
    Mina barn har på sista tiden fått makaronivälling till frukost på dagis och sedan allra första gången tjatat om att få det hemma också. Nu lyckades jag äntligen få lite rester av dagens lunch (köttbullar o idealmakaroner) men så står jag här som ett fån o inser att jag inte har den blekaste aning om hur man tillagar denna delikatess!?!!
    Så till min fråga: Hur f*n gör man?

Tacksam för svar av alla varianter!
    // Tinka

• Svar på tråden Makaronivälling
  • Tinka70

Tigerlinn: Tack för puffen!

Seroc: Tack för hjälpen, hittade också det när jag googlade men det verkar inte vara det de menar utan mer som gröt man äter med sylt inte så där "kryddig"

Drömhus: Om det va så enkelt ändå, barnen är jullediga nu o jag ville överraska dem lite på söndagsmorgonen. (inte ge dom lördagens makaroner på tisdag)

Nån annan som har nåt tips?

• Tinka70

Puffar på lite så här i frukost tid....

• syntetica

ååh det är så gott. mamma brukar göra med mjölk, smör och socker :D det är super gott. som en soppa

• mandrarinen

syntetica skrev 2008-12-21 15:35:08 följande:

ååh det är så gott. mamma brukar göra med mjölk, smör och socker :D det är super gott. som en soppa
    Lite mer utförlig beskrivning, tack! Har hört om denna underliga maträtt som jag inte kan förstå hur någon kommit på men den verkar vara uppskattad så jag är nyfiken...
  • Viewsonic

Kallas det för makaronivälling, har aldrig hört talas om. Var är makaronerna?
  • Tinka70

Barnen blev nöjda iaf...
    Jag värmde mjölk, pudrade på lite mjöl när det började puttra, la i makaronerna från lunchen o strödde över lite socker. Lät det koka i 5 min för att bli av med mjölsmaken. Jullan fick lägga in sitt 5 åriga veto så jag spädde med mer mjölk så det blev ganska rinnigt o hade i mer socker. Smakade exakt rätt fick jag höra!

Har själv alltså inga barndomsminnen från denna "underliga rätt" men rekomenderar Mandarinen att prova på den. (iaf om det finns barn i närheten, själv nöjde jag mej med att titta på medans de små trollen slevade i sig!)

• mamlan

Det åt vi ofta, var den enda välling jag gillade när jag var lite större. Själv brukar jag ibland göra den om jag fått över stuvademakaroner, då behöver man bara späda med mer mjölk, värma och sockra.

• Tecken

Har aldrig hört talas om denna kulinariska anrättning, låter rätt vidrigt - men tur att barnen uppskattade det

• a mor

Jag tror jag åt något liknande då jag var liten. Dessutom hade vi rökt fläsk i om jag inte minns fel. Gott.

• syntetica

Viewsonic skrev 2008-12-22 23:32:19 följande:

Kallas det för makaronivälling, har aldrig hört talas om. Var är makaronerna?
    haha glämde skriva makaroner :P
  • Mollymajs

Åhhhhh det somär så gott. Min ormor o moster i Finland brukar göra det till mig MUMS. Det är som en mjölksoppa med makaroner. De kokar makaroner sakta i mjölk tils de är klara, reder med lite, lite mjöl häller i salt, peppar, socker o lite smör.

• Sandroellahej

Å, det som är så gott!

Bara att värma upp överblivna makaroner utspätt med mjölk. Vaniljsocker och russin brukade mormor ha i.

En del föredrar en klick smör, men inte jag :)

Svar på tråden Makaronivälling