• Justess

Hur har man råd att vara hemmamamma/pappa?

Jag är personligen inte intresserad av att vara hemmamamma och min man vill inte vara hemmapappa.

Har läst en del trådar som handlar om att vara hemmamamma/pappa. Är nyfiken på hur det fungerar rent ekonomiskt. När fp är slut och om man inte har  vårdbidrag i sin kommun, hur fixar man, ekonomiskt, att år efter år låta den ena föräldern "jobba" hemma?

Jag och min familj har haft ett par riktiga hundår då vi i praktiken levde på en (låg/normal) inkomst. Det var fruktansvärt! Jag vill aldrig, aldrig hamna i den situationen igen. Det medförde otrygghet samt begränsade vår tillvaro enormt.

Så hur får ni det att funka? Har den förvärvsarbetande föräldern en hög inkomst? Har ni valt bort en massa saker? Känner ni att ni försakar något?

Menar inte att var nedlåtande, jag bara undrar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-21 15:19

Vårdnadsbidrag ska det vara. Vårdbidrag är något helt annat.

• Svar på tråden Hur har man råd att vara hemmamamma/pappa?
  • CarolineW

Vi har väldigt små utgifter, vi köper alltså inte sånt som vi inte behöver. Bor i ett hus som vi hyr för 100 kr i månaden, har bara vedeldad värme (veden kostar inget då vi har egen skog), köper aldrig nya kläder eller saker, odlar en stor del av vår egen mat, åker aldrig på semester, har ingen bil utan cyklar till stan osv.

• En glad tjej

Vi hade inte haft råd och det beror på att vi bor ien villa i Malmö som vi köpte för mycket pengar. Förstår inte heller hur man är råd men det är kul en del har råd.

• mamma2004

Nu går jag iofs hemma på vårdnadsbidrag och har haft föräldrapenning hela tiden innan det, men vi har snålat väldigt mycket på dagarna. Vi räknade ut igår att när mitt vårdnadsbidrag går ut (på mellansonen) nu i februari så kan jag vara hemma i två år till minst med den föräldrapenningen vi har sparat från våra tre barn, och nu har jag varit hemma i 4 ½år och har då jobbat halvtid i ett halvår. Det betyder att jag kan vara hemma med föräldrapenning tills minsta barnet blir minst 3 år. Sen får vi se hur vi löser det ekonomiskt, jag kommer INTE att gå upp till heltid så länge barnen går i förskola/ låg och eventuellt mellanstadiet.

Maken har ingen "hög lön". Han startade ett eget företag för ett år sen och tog inte ut någon lön de första tre månaderna och sedan har hans lön legat på mellan 20-25000:-. Vi har tre barn (två blöjbarn) och hus, bor utanför stan så därför har vi två bilar.

Men vi har dragit ner på inköpen, måste inte köpa nya kläder flera gånger per år. Vi ärver/ får mycket kläder till barnen, och hittar mycket på loppis och second hand. Vi handlar i princip bara på rea, gäller allt utom mat. Maten letar vi alltid billiga priser och bakar en del själva. Jag och barnen klipper oss aldrig hos frisör, vi går i princip aldrig ut och fikar och tänker oss för när det gäller utflykter, tar med eget fika och mat.

MEN Jag anser att vi har det väldigt gott ställt, vi har mycket materiella saker och kan köpa det vi vill OM vi vill och tänker efter lite. Allt handlar om prioriteringar. I alla fall i vår familj.

• Suneboll

estrella81 skrev 2009-01-06 08:52:48 följande:

hmm, jag skulle vilja säga att det är mer ekonomiskt att äga sitt eget boende , vi har en boendekostnad på 3500 med ränta och anortering..... fast vi väljer att amortera mer....att betala 6000 eller mer till någon annan skulle aldrig falla mig in, det är ju rån....   vi skulle lätt kunna vara hemma på min sambos lön men nu vill jag jobba så då gör ajg det. sen vill jag inte jobba 100 % men det är u en annan historia...
    Hmmm, lyxigt :0) Här i Malmö får du inget eget boende för det priset....ett radhus i ytterområde kostar 3 miljoner och en bostadsrätt motsvarande våra 74 kvm i stan hade gett oss en månadskostnad på 9-10000kr/mån
    Så inte en chans att vi skulle lägga våra pengar på det, då hade vi behövt heltidsarbeta båda två.
  • hotten

prioriterar man att vara hemma samtidigt som man inte vill ha det enormt knapert så planerar man i tid, väljer billigt boende (vilket kan betyda tex att man väljer boende utanför stan eller annan kommun än den man egentligen vill bo i, det blir enorm skillnad i börsen om man köper ett hus för långt under 1 mille eller en på 3 mille)
    man planerar å prioriterar tex bort alla fasta ondöiga kostnader (tidningar, aldrig avbetalningar, aldrig lån) man köper tex de flesta kläder på rea osv..
    Så har man pengar över å kan köpa å slösa då man vill pa de man vill, utan att ha större löner.

det är ju aldrig de stora inkomsterna utan de stora utgifterna som är problemet..

• Miss Lau

Jag är visserligen inte hemmamamma men jag saknar inkomst så vi lever på en lön. Det går om man vill och anpassar sina utgifter efter inkomster. Inte svårt egentligen.

• jannike85

Nu har ja inte läst tråden men framförallt är det ju utgifterna som räknas! Vi bor i Italien och en köpt lägenhet som vi har betlar man INGEN hyra, sen har sambo bil genom jobbet och bensinen ingår, kan gissa vad vi sparar 5000kr på det ca.

Vi har gott och väl så vi klarar oss och vi sparar varje månad en hel del!

• Engla9

Ingen jätte inkomst, maken tjänar ca 22-23 000 efter skatt.ingen f-penning dock mycket i barnbidrag Vi bor jäkligt dyrt! Köpte stort hus för mååånga kronor. Utomlands resorna är inte många, o bilen är inte super ny heller. annars så lever vi nog som de flesta andra. Pengarna räcker, men det blir inget över. Vi åker på semestrar o barnen har allt skit som polarna har...

det vi dragit in på är "spontan" köp till hemmet, blir mycket sällan nya möbler. Inte heller renoveras det i första taget. Man kan säga att de stora utgifterna får man liksom aldrig pengar över till. Visst trixar man vissa månader o inför sommaren tänker man lite mera så att det ska finnas till semester o utflykter...

mina älskade skit ungar
  • Pallas

Jag var hemme i tre år, men vi valde att flytta utomlands, då det passade med min mans karriär. Han fick en medioker lön, men det var inga problem att klara oss ekonomiskt. Dock blev det ju till att köpa begagnade kläder, billig mat, billig bil och så billig bostad som möjligt.

När vi flyttade hem till Sverige var vi hemma ett halvår tillsammans, sedan har jag jobbat heltid och min man varit arbetslös/föräldraledig. Fördelen med att få barn utomlands var att när vi flytta hem till Sverige, när barnen var 2 och 3, hade vi alla föräldradagar kvar. Nu är barnen snart 4 och snart 5 och min man är föräldraledig 80%. De har aldrig gått heltid på förskolan och vi trivs med upplägget, även om vi haft tur med omständigheterna.

I dag bor vi fem personer i en trea, har en bil för 5000 kr, bara begagnade möbler och kläder, men vi äter gott och har råd både med livets nödtorft och lite guldkant.

• tvåtjejersmamma

Ja, gud, hur har man råd. Det frågar vi oss varje månad. Men på något sätt så går det. Och jag tror faktiskt inte att mina barn saknar något relevant eller lider p g a att vi inte har råd med det som andra kanske har råd med.

• nynne76

Vi bor lite utanför där det är "billigare" (2 milj för vårt hus) sen tjänar min man bra för han arbetar i Damnark och där är lönerna högre jmf med Sverige. Sen väjler vi bort längre resor, massa onödiga kläder, prylar mm. Konsumtionen håller vi nere oavsett inkomst då vi är lite "mijlönördar".

• Jen nifer

vi har villa och fin bil.
    Och jag är hemma utan något bidrag. Har dock Dottern på dagis, minimalt. Ca 10-12 timmar i veckan för vi trivs så.

Men min sambo har en lön efter skatt på ca 20-22 tusen. Vi klarar oss fint. Kanske inte lever lyx, men det gå ringen nöd på oss. För mig är det lyx att ta vara på tiden med mina barn.

Mollys mamma
  • 3busungar

jag är också hemmamamma.
    nu är det tillochmed så att min man är sjukskriven..

men vi bor i den villan som vi vill bo i,har pga en skattesmäll på 52 000 fått byta ner oss lite på bilen (v70 istället för wolkswagen touran som var ny)

jag säger som så många andra,man får prioritera.
    o man får prioritera vilket rum man vill renovera .
    o köpa nya möbler till.

vi fikar ute ibland,äter på macdonalds o max ibland,
    vi köper fika o bakar fika.

ja ärligt talat så tror jag att vi lever som många andra.
    fast skillnaden är att vi inte går till jobbet.
    o dom dära 20 000-25000 kronor extra varje månad som man kanske hade haft om jag också hade jobbat heltid,

men jag har hellre som jag har det ekonomiskt än att lämna alla mina 3 barn fulltid på dagis.

Observera: jag har Inget emot dagis!!

men sen kan jag sakna att jobba någongång ibland,men det får bli när det blir..

Svar på tråden Hur har man råd att vara hemmamamma/pappa?