• Anonym (Cirkus)

Dessa läggningar driver mig till... (treåring och sexåring). Tips?

Läggningarna har urartat. Jag och maken sitter med grabbarna till de somnar = ohållbart. Kvällarna försvinner och det åtråvärda egentiden krymps till ett minimum. Det funkar inte för mig. Jag behöver tid för mig att varva ned och bara "vara" innan jag går och lägger mig. Klockan är nu 22.52 och ungarna är fortfarande vakna.

Hur ska vi komma till rätta med detta så att de kan somna själva utan denna eviga cirkus? Det har ju fungerat tidigare. Upp, saga, godnattkram och lite gos. Sedan har vi gått ned och de har somnat själva. De sover i samma rum, så de har sällskap av varandra. Sedan ungerfär ett par månader tillbaka är läggningarna ett evighetsprojekt.

"Jag är rädd" är standardfrasen. För vad? Tja, vad som helst som de kommer på just då. Lejon, sjöodjur, björnar etc etc. Jag tror inte att de är rädda egentligen. Däremot trissar de varandra. Vi håller på att renovera så att de ska få varsitt rum. Kanske blir det bättre, kanske inte. (Detta började innan renoveringen.)

Jag orkar inte var snälla, pedagogiska mamman när jag helst av allt vill sälja dem på tradera (skämt). Jag blir ett mammamonster, trots att jag inte vill. Varje kväll jag lägger barnen (maken och jag turas om) tappar jag till slut tålamodet och vrålar åt dem att lägga sig ner och sluta tramsa (de tramsar alltså omkring och hoppar i sängen, trots att jag sitter hos dem för att de ska slippa vara "rädda"). Sen får jag dåligt samvete. Så klart.

Just i kväll strejkar jag och vägrar sitta med dem tills de somnar. Det sover ju i samma rum, så de är ju inte ensamma. Det innebär dock att de kommer till trappen var tredje minut och ropar/skriker/tjatar/gråter/argumenterar/trotsar.

Vad göra? Hur ska jag komma tillrätta  med denna cirkus vid varje läggning?

• Svar på tråden Dessa läggningar driver mig till... (treåring och sexåring). Tips?
  • Fru Orange

Jag skulle nog också vänta tills efter julafton i alla fall... Finns ju inte en rutin som funkar den dagen! Men sen skulle jag nog dra igång. Förstår att det känns motigt med två läggningar men kanske tiden ändå kortas ner, om de med tur skulle somna fortare!
    Jag har också alltid varit likadan, behövt min egen tid, den har varit busviktig för mig.

Vad ni än kommer fram till att prova, skriv gärna och berätta - det är alltid kul att höra! Kram

• stockholmsmamman

Jag ligger hos min lilla tills han somnar, det har jag gjort med båda och funkat utan problem varje gång, jag behöver absolut tid för mig själv på kvällen, skulle bli galen annars!

Kan ni inte turas om att ligga en av er i den lillas säng (då är ni ju ändå i samma rum som den stora) tills de somnar, efter ett tag då det blivit en vana så somnar de superfort och den som inte lägger får en skön stund själv, perfekt ; ) prova!

Kanske måste ni också våga vara lite bestämda och tala om att ni faktikst har koll och inget kommer att hända, ni är ju där och ni har stenkoll på barnen och tjafsa inte så mycket untan bara säg som det är och vägra gå in i en diskussion efter att ni hört argumentet en gång.

• annatb

Lägger också mina (en nästan 2 och en nästan 5) vid separata tillfällen om det är möjligt. Det har varit oändligt med krångel vid läggning, men har nu kommit fram till någon sorts lösning (inte optimal, men så nära man kan komma utan för mycket skrik). När herr-snart-2 ska sova så läser jag först en bok i min säng med honom. Sedan går vi in på rummet där jag ger honom valet att antingen lägga sig direkt i sängen eller att vara i min famn medan jag sjunger lite för honom - oftast väljer han sångalternativet. Sjunger 3-4 sånger och lägger sedan ner honom, säger godnatt och går. Ibland börjar han hojta efter en stund, då går jag in, tar upp honom, sjunger lite till, lägger ner honom och går. (Det låter kanske enkelt, men det har varit kämpigt som f-n att komma dit, en period vägrade han att somna om han inte fick ligga i min säng PÅ min mage....)

Sedan går jag ner till fröken-nästan-5, vi läser 1-2 böcker och har sedan den obligatoriska kittelstunden ("kittla mig så att det skiner om det, mamma!"). Därefter går vi upp, hon får ligga i min säng, vi säger godnatt och jag går ut. Sedan "läser" hon två Bamse-tidningar och kommer därefter ofelbart ut till mig varpå jag bär in henne i hennes egen säng, säger godnatt och sen stannar hon där.
    Den här proceduren tar iofs runt 1 1/2 timme, men ingen skriker ilsket och har jag väl lagt dottern i min säng så kan jag börja pyssla med vad jag vill eftersom jag vet att det bara kommer att bli ett enda avbrott och att det tar max 5 min.
    Det här blev väldigt långt, men så gör vi i alla fall (förutom de dagar då ingen vill sova, lillebror skriker som en tok och storasyster går upp 1000 ggr, men ingen teknik är ju ofelbar )!
    Sluta jiddra, börja trolla
  • Anonym (Cirkus)
    Svar på #12
    Tro mig, vi är bestämda . Vi förklarar varje kväll att inget farligt kan hända, att mamma och pappa ser till dem och finns i närheten. Har försökt att vägra diskussion, men det är ursvårt då vår sexåring har talets gåva och argumenterar sig blå.

Tyvärr delar killarna madrass (120 cm) då det är det enda som får plats. De ligger intill vår säng och jag/pappan sitter på vår säng tills de somnar.

Men den nuvarande sovsituationen är inte orsaken till cirkusen, det börjae innan renoveringen.
  • Anonym (Cirkus)
    Svar på #13
    låter ju som en del goda tips där... Tack för det!
  • Anonym (Cirkus)
    Svar på #11
    Jag lovar att uppdatera när/om det händer något.
  • quick

Om inte barnen är för tunga så kan ni väl ha dom i eran dubbelsäng ,tills dom somnar.
    När vår snart 3 åring slutade att sova i spjälsäng så började vi med att läsa saga i stora sängen och sedan när Bolibompa var slut och dom sa hej då så stängde vi tv:n och pratade en stund i sängen.
    På 10 minuter så sov dom och jag bar över dom i sina sängar.
    Om dom får vara uppe sitt rum och leka spårar det alltid ur och blir stoj så därför har vi en tv i vårt sovrum som dom ser Bolipompa på innan det är dax att sova och dom varvar ner en stund.

Ibland har vi fått göra så att den större, som är kvällstrött, går upp med mig och den yngre blir kvar med pappa en stund nere.
    När flickan har somnat så lägger jag eller min man det yngre barnet.
    Vi har också haft perioder med att dom är rädda och den trygghet man kan ge i samma säng, en stund, gör otroligt mycket för barnen i just denna period, som går över.
    Kanske att barnen känner hur stressade ni blir och det slår bakut.

Lycka till

God Jul

• Anonym (Cirkus)
    Svar på #17
    Tack för sitt svar.

Vi brukar läsa saga i dubbelsängen och för tillfället sover de på en gemensam resårnmadrass (120 cm) i vårt sovrum (pga renoveringen).

Vi ska försöka klura ut någon bra lösning/rutin jag och maken, för som det är nu kan vi inte fortsätta. Förhoppningne är dock att det blir bättre när de får varsitt rum.
  • Fru Orange

Hallå TS!
    Hur går det med ombyggnationen och läggningar! Har funderat ibland... Passar på tillfället att önska en GOD FORTSÄTTNING!!!

• Anonym

Något som jag kör med på min 4 åring när hon strejkar (både bra och dåliga saker):

- Måste sova för att orka gå på dagis och leka heeeela dagen
    - Jag är mamma och det är mitt jobb att få dej att somna och jag har bestämt att du ska sova nu
    - Varning 1= Lampan åker av
    - Varning 2= Dörren stängs - så att hon förstår att det är natt och att hon ska sova! Uppenbarligen så förstår hon ju inte det eftersom hon inte sover, så då måste hon ha det mörkt :)
    Oftast räcker det med att säga att man ska släcka lampan eller stänga dörren så slockar hon på en sekund, men om inte, så utför varning 1 och 2 och sen så efter några minuter när paniken infunnit sig så "ta tillbaka" straffet och tänd lampan och öppna dörren och säg att om hon/han inte sover så åker lampan av och dörren stängs igen. Låter grymt, jag vet. Men ja... hellre det än att sitta uppe till kl. elva på kvällen eller skrika och tjata.

Det är väl det jag behöver göra om min dotter har en dålig kväll, vilket händer ibland bara.

• Anonym (Cirkus)
    Fru Orange skrev 2009-01-06 19:20:15 följande:
    Hallå TS!Hur går det med ombyggnationen och läggningar! Har funderat ibland... Passar på tillfället att önska en GOD FORTSÄTTNING!!!
    Hej! Ja, här är det cirkus, men nu har vi iaf tagit striden om att vi inte sitter med dem tills de somnar. Går ganska bra, men de kommer till trappen 50-11 gånger. Eftersom vi varit lediga sedan 19 december har det varit si och så med alla rutiner... Vi är lediga till och med söndag, så tänkte vi försöka börja med nya rutiner nu innan dagis och skola drar igång. Jag återkommer när jag har något att berätta
    Anonym skrev 2009-01-06 21:23:52 följande:
    Något som jag kör med på min 4 åring när hon strejkar (både bra och dåliga saker):- Måste sova för att orka gå på dagis och leka heeeela dagen- Jag är mamma och det är mitt jobb att få dej att somna och jag har bestämt att du ska sova nu- Varning 1= Lampan åker av- Varning 2= Dörren stängs - så att hon förstår att det är natt och att hon ska sova! Uppenbarligen så förstår hon ju inte det eftersom hon inte sover, så då måste hon ha det mörkt :)Oftast räcker det med att säga att man ska släcka lampan eller stänga dörren så slockar hon på en sekund, men om inte, så utför varning 1 och 2 och sen så efter några minuter när paniken infunnit sig så "ta tillbaka" straffet och tänd lampan och öppna dörren och säg att om hon/han inte sover så åker lampan av och dörren stängs igen. Låter grymt, jag vet. Men ja... hellre det än att sitta uppe till kl. elva på kvällen eller skrika och tjata. Det är väl det jag behöver göra om min dotter har en dålig kväll, vilket händer ibland bara.
    Den metoden passar inte oss. Nog för att vi har "hotat" med ett och annat, men inget som ger barnen panik, det känns inte rätt för oss. Dessutom skulle minstingen ändå kliva upp, öppna dörren och tända lampan...
  • Hanna Svanberg
    Anonym skrev 2009-01-06 21:23:52 följande:

Något som jag kör med på min 4 åring när hon strejkar (både bra och dåliga saker):

- Måste sova för att orka gå på dagis och leka heeeela dagen
    - Jag är mamma och det är mitt jobb att få dej att somna och jag har bestämt att du ska sova nu
    - Varning 1= Lampan åker av
    - Varning 2= Dörren stängs - så att hon förstår att det är natt och att hon ska sova! Uppenbarligen så förstår hon ju inte det eftersom hon inte sover, så då måste hon ha det mörkt :)
    Oftast räcker det med att säga att man ska släcka lampan eller stänga dörren så slockar hon på en sekund, men om inte, så utför varning 1 och 2 och sen så efter några minuter när paniken infunnit sig så "ta tillbaka" straffet och tänd lampan och öppna dörren och säg att om hon/han inte sover så åker lampan av och dörren stängs igen. Låter grymt, jag vet. Men ja... hellre det än att sitta uppe till kl. elva på kvällen eller skrika och tjata.

Det är väl det jag behöver göra om min dotter har en dålig kväll, vilket händer ibland bara.

Du går alltså ut och lämnar ett panikslaget barn ensam i ett mörkt rum?
Svar på tråden Dessa läggningar driver mig till... (treåring och sexåring). Tips?