• kids is my life

När senast bör en 18 åring gå lägga sig när det är lov eller helg?

• Svar på tråden När senast bör en 18 åring gå lägga sig när det är lov eller helg?
  • buffybus

18 år är väl stor nog o bestämma själv när man lägger sig.. dock kan det ju va en lägre ljudnivå en viss tid....

18 då e man myndig o kan flytta hemifrån dessutom

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • vampyria2
    Diwa skrev 2008-12-31 10:56:22 följande:
    din åsikt vassego men har 4 välmående ungar som inte dräller ute och gör tok och trist är inte vår familj inte men det hindrar inte att man har regler för hur vårt liv ska fungera för alla inte bara barnen men hellre trist med regler och välmående ungar än rolig och kompis och får ungar som dräller runt å tror de kan göra vad de vill för att de nått viss ålder
    När de är 18 så är de inte ungar längre utan vuxna och har då rätt att göra vad de vill och du som förälder har ingen rätt att hindra dem längre. Tror att om man håller dem för hårt så slår de sig bara fria hårdare, frihet under ansvar är en ganska bra sak att lära sina barn det har de mycket nytta av i fram tiden.
  • vampyria2
    Diwa skrev 2008-12-30 20:30:09 följande:
    jo man kan säga så vare sig det är en inneboende eller ett vuxet barn så har man rätt sätta regler för sitt hem nu har jag inte nån så stor som är myndig men snart 15 iaf efter 20-21 har vi också barnfritt basta inte förhandlingsbart de har egna rum och kan läsa eller lyssna på musik där helger är lite mer flexibla men noway de får stanna uppe så länge de vill host eller just ja effell barnen bestämmer och vuxna lyder barnen kommer alltid i första hand men det innebär inte att man ska umgås med dem från 05-00 faktiskt
    Hmm fast hur mycket kan man umgås med barnen om de ska vara på sina rum från 20-21? Man jobbar kommer hem lagar mat, barnen umgås med vänner m.m sen är klockan 20-21 och när har du då hunnit med att umgås med dina barn?
  • Siabellon

det måste ligga på 18åringens ansvar att lägga sig i tid. däremot så får denne lov att anpassa sig till övriga familjemedlemmar. Hos oss har de fått vara uppe hela natten om de ville, men på sina rum. Har det varit nåt på tv de velat se som hållt på senare än vi föräldrar varit uppe så har det varit ok. MEN, uppe sent = ansvar att sköta skolan ändå. Annars har vi sagt att de lika gärna kan hoppa av skolan. Inget skolk för att de är för trötta eldyl. Ska de behandlas som vuxna så gäller de i alla lägen.

• humbela giz what ever u call me

varför får alla att få det att låta som det är ett straff att vara på sitt rum????

Min 19 åring knallar in vid 22, där inne har han data, tv, tv-spel och dvd.
    Samma kanaler som på tvn i vardagsrummet. (tom porrkanalerna så vill han porra så fine.)
    Även min 16 åring som har "egen lgh" i anslutning till vår bostad har samma förmåner.

Vi går oftast å lägger oss ngn stans mellan 22-24 och jag vill gärna få 5 min innan jag lägger mig, jag planerar morgondagen m.m när var å en dunstat.
    Det är då jag har min egentid.

mina barn ser jag hela dagarna, hela kvällarna och jag finns alltid till hands men många får det att låta som diwa och (jag) skulle låsa in dom och dom inte får gå ut under ngn som helst form *ler*
    Ni har nog missat detaljen att ett rum inte är en fängelsehåla

Nåja vad är väll en bal på slottet.........
  • Diwa
    vampyria2 skrev 2009-01-01 11:16:48 följande:
    Hmm fast hur mycket kan man umgås med barnen om de ska vara på sina rum från 20-21? Man jobbar kommer hem lagar mat, barnen umgås med vänner m.m sen är klockan 20-21 och när har du då hunnit med att umgås med dina barn?
    v vuxna lägger oss oftast runt 22-23 själva
    menar du barnen ska umgås med sig själva?

jag är egen företagare så jag umgås med mina barn i princip oavbrutet utöver den tid de är i skola eller med vänner och de är inte ute å ränner till 21

men hade nog inte hållt dem uppe längre om jag jobbat borta de ska ju orka prestera i skolan också

helgerna är ju lediga och då umgås man ju mer eller mindre från man vaknar till man nattar eller?

helt onödigt göra det så svårt och skuldbelagt vara förälder och arbetande sådan
    man kan umgås över tvättkorgar, matlagning, städning lika bra som att sitta bredvid varandra efter 21 och glo på film eller vad ni nu gör?

dessutom är som Giz säger rummen inget straff, det är deras egna vrå där de gör vad de vill så länge som det inte stör resten av familjen
    om de orkar vara uppe kan de alltid läsa bok, lyssna på musik osv

knepigt knepigt
    måste va nåt nytt påfund att så fort som möjligt göra vuxna av barn så att man slipper ta tag i regler och ansvar för andra
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Yggdrasil

Så detta är egentligen inte ett dugg för ungarnas skull, husfriden, behovet av regler, sovtider etc? Det handlar enbart om att ni föräldrar vill elka barnlösa på kvällarna?

Sdan kan era barn kolla på tv i sina rum hela natten om de behagar, bara de inte stör - mysigt!

En fråga; snart har era barn flyttat. När de då kommer hem och hälsar på till jul t.ex och kanske sover över - kör ni bort dem kl. 22 också?

Och om NI hälsar på hos dem, är det ok för er att försvinna utom synhåll kl.22? Så ni inte stör dem?

Eller tycker ni att ovanstående låter j-ligt otrevligt och ouppfostrat?

• Tygtiiger

En 18-åring är vuxen och bör ha eget ansvar både över när han/hon går och lägger sig och när han/hon går upp. Naturligtvis kan man inte störa resten av familjen, om man vill ha sådana vanor, tex sitta uppe med kompisar till kl 24 eller lyssna på musik högt utan hörlurar, så får man skaffa sig ett eget boende om man inte är villig att kompromissa.

Yggdrasil: när jag hälsar på hos min mamma och styvfar så försöker jag såklart att respektera deras läggtider och inte störa på kvällen. Jag har aldrig haft fasta tider för något hemma utan det har vi gjort upp i samförstånd, och det har vi fortsatt med som vuxna. Bra va?

• Diwa
    Yggdrasil skrev 2009-01-01 10:58:20 följande:
    Diwa skrev 2008-12-31 10:56:22 följande: varför skaffa 4 barn om man inte vill se dem efter kl. 22? om mann behandlar dem om småbarn efter de blivit myndiga? ett mindre barn behöver mer sömn och tar mer tid och energi, men en 18-åring??? vad är det som stör? att SE honom? eller springer han och drar i dig och vill ha mackor?dessutom, en viktig fråga som du helt verkar missa: det är NTE dina regler som gäller när de reglerna inkräktar på en vuxen persons privatliv. i lagens mening har du ingen som helst rätt att stängsa in ditt myndiga barn efter 22 p kvällen. spelar ingen roll att huset är ditt.och det där med kompis är bara dumt - jag pratar för det första om personlig integritet.
    hmm jag har ingen 18 åring än

men vidhåller att jag har rätt sätta regler i mitt eget hus
    är de 18 har de ju valet att bo i eget hus?

och nej stänger in nån unge gör jag inte?
    jag säger bara: nu är det dags å natta och så går de gör sig klara å går till sina rum?
    på det viset kan jag umgås på tumanhand med vart och ett av barnen (läsa saga, ramsa, sjunga trollmor, be nattbön, gå igenom morrondagen osv)

sen när är det ett straff?

efter man vart hos alla har jag en stund på dagen som är min egen
    är det egoism?

tv på rummet har de inte, men väl böcker och varsin stereo

vad gäller jul är det en konstig jämförelse?
    under jul blir ju tiderna helt annorlunda än under arbetsveckorna
    samma under sommarlov, skollov
    då gör vi kväll när vi är klara för dan

BTW: när jag hälsar på mina föräldrar går jag å lägger mig när de markerar att de är trötta, självfallet

skulle inte ens bjuda hem såna gäster fler ggr om gästerna var såna att de kräver få sitta uppe och glo på tv i flera timmar efter att jag själv gått och lagt mig?
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • mamma med fler

Det är upp till 18-åringen.
    Så länge denne sköter sig och sina uppgfter i skola/arbete och hemma så får den 18årige i mina ögon lägga sig kl 3 på morgonen.
    Den dagen det inte fungerar så sätter jag gräns, men först då.

kids is my life skrev 2008-12-23 01:05:49 följande:

• Siabellon

Nån skrev att alla här får det att låta som det är ett straff att vara på sitt rum och jag vill bara förtydliga att så har jag aldrig tänkt.
    När jag var tonåring så var mitt rum min borg. Jag älskade att stänga in mig och pyssla med mitt. Detta var innan datorerna och mobilerna genombrott så jag var verkligen själv.

Sen vill jag också säga att visst skulle våra äldre barn visa oss respekt när vi lagt oss genom att vara på sina rum/kolla klart på tv etc. Men vi vuxna visade dem respekt tillbaka genom tex att inte sätta på tvättmaskinen hur tidigt som helst på morgonen eller inte låta de yngre barnen härja hur vilt som helst tidigt.

• Cocarola

Hos oss är hela lägenheten allmän egendom, den som vill ha egentid går in på sitt rum - inklusive föräldrar. Inga problem med detta eftersom alla visar respekt gällande ljudnivå etc.

Vid 18 får man bestämma själv över sina tider. MEN eftersom makens tonårsdöttrar alltid skött detta bra så är det svårt att veta hur man skulle ställa sig till tex en 18-åring som satt uppe hela nätterna och spelade WoW och inte orkade upp till skolan...

• mandelblomma

Oj, som 18 åring bestämmer man väl det själv ändå!
    Självklart måste man visa respekt med ljudnivån i huset, inte spela musik högt när resten av familjen lagt sig osv.
    Men inte ens min snart 16 åriga dotter sätter jag någon tidsgräns att hon måste sova på...och är det dessutom lov som ts skriver i sin fråga, så får hon gärna vara uppe till sju på morgonen om hon nu vill det...och det är hon vissa nätter också :)

• Takex

Haha, en 18 aring far ga och lagga sig nar denne vill. Men sen finns det husrespekt, kanske att man t ex inte for ett himla liv nar man bor hemma eftersom det finns andra att tanka pa. Och inte kommer insjunganes 3 pa morgonen osv.. men att saga till nar en 18 aring ska ga och sova tycker jag nastan ar krankande. For en foralder begar att man ska vara sa himla vuxen och ansvarstagande i en massa annat.

• S vali s

En 18åring är myndig och därmed i mina ögon fullt kapabel at ta ansvar för när h*n ska gå och lägga sig, skulle aldrig falla mig in att gå in och bestämma över en sån sak i mina tonåringars liv.

Huset vi bor i är hela familjens, vill man ha "egentid" går man in på sitt rum - det gäller både barn, tonåringar o även oss vuxna.

Den late får brått när det blir kväll
  • Thaleya

Haha vilken rolig fråga, en 18-åring kan vän ändå ta hand om sig själv. Visst att om 18-åringen fortfarande bor hemma så borde han lyssna till reglerna ni har om att inte föra oväsen men lägga sig borde han få välja helt själv.

• M C

18 år?
    Då har man inte mycket att säga till om...

Svar på tråden När senast bör en 18 åring gå lägga sig när det är lov eller helg?