Ligan skrev 2008-12-29 21:25:39 följande:
Har funderat en del på just detta...visst ska man vara med sitt barn majoriteten av tiden om man skaffat det till världen, men jag ser inget fel med att ta hjälp/avlastning ibland om man behöver det, (och har den möjligheten förstås!),det handlar ju om att må bra själv som förälder också. Klarar man av att vara dygnet runt med sitt barn och må bra så är ju det toppen (ja även om barnet självfallet sover då), behöver man mer egentid ibland, och barnet har det bra med någon annan en timme eller så, så är det också bra. Jag har jobbat en del med människor från andra länder än Sverige, och jag tycker också det är typiskt svenskt att kvinnor ska klara av allting själva här, med hem och barn. Nu hade jag en tuff första tid som mamma, och är nog påverkad av det. Men även nu när jag mår bra så tycker jag om att se att min sons far och morföräldrar kan vara en sådan glädje för honom. Barn kan knyta an till mer än mamman och pappan, även små barn. Barn förtjänar absolut att bli satta i första rummet av sina föräldrar, men det handlar ju om att "hålla i längden" också. Att föröska vara en harmonsik människa som trivs med livet. Barn blir inte glada om deras mamma är trött och utarbetad allt för ofta heller, och är för stolt för att våga be om hjälp. Om det är så är det inte att tänka på barnet först tycker jag, utan att hålla fast vid någon slags princip bara.
Håller helt med dig. Hur komemr det sig att när man blivit mamma förväntas kalra av allt. Det räcker ej med att ta hand om sitt barn utan man förväntas ha det topp trim städat hemma, vara en utmärkt kokerska och supersocial...