• denfina1

Vad tycker ni? Bör sin bebis/barn vara mest med sina föräldrar eller har man "rätt" att få hjälp??

Jag tycker det är intressant vad gäller att vara mamma i olika länder.

Här i Sverige bör ju bebisar FÖLJA MED sin mamma och pappa överallt, allt ifrån fester till jobbmöten.

Men i övriga världen är det vanligt att ha en Maid eller Barnflicka boendes hos sig som tar hand om ens barn för att kunna gå själv på fester med sin man.

Vet flera mammor som går och shoppar en vecka efter förlossning men lämnar sin bebis hemma med Barnflicka/Maid eftersom det är "krångligt" att ta med sin bebis..

Så någon annan tar hand om ens barn medan man själv gör som man vill.

Vad tycker ni? Bör sin bebis/barn vara mest med sina föräldrar eller har man "rätt" att få hjälp??

• Svar på tråden Vad tycker ni? Bör sin bebis/barn vara mest med sina föräldrar eller har man "rätt" att få hjälp??
  • denfina1

Just det, dem mammor som bor i utlandet frågar mig hur jag orkar vara "lektant" och ta med min bebis överallt jämt och ständigt.

Jag har min man som hjälper till men på dagtid fram till 19.00 när min man kommer hem från sitt jobb är jag ju själv.

• lövet2

Min personliga åsikt är att en baby har rätt till minst en av sina föräldrar dygnet runt. Jag ser det inte som att föräldrarna ska ha rätt att slippa sitt barn, utan som att barnet ska ha rätt att slippa barnvakt. Men visst är det bättre för barnet med en inneboende barnflicka än att ständigt ha nya tillfälliga barnvakter!

• Busbellan

Jag tycker såhär att man skaffar ju inte barn för att nån annan ska vara med dem. Avlastningen jag får av barnens pappa ä fullt tillräcklig för mig

Mamma till Nora, August och Ella
  • denfina1

Visst kan det vara skönt att få egentid med sin man men än så länge har vi inte fått egen tid än.

Det blir ofta så att vår bebis gnäller mycket när vi är på resturant...

• Isalel

Tycker att det beror helt på ålder och barn, vissa barn klarar av att vara med överallt medans andra är mer missnöjda...
    Jag tycker däremot att småbebisar inte hör hemma på fester där det bjuds alkohol (alltså mer än något glas till maten)
    Sen nu när sonen är "stor" (han är två nu men räknar ungefär från 18 månader) då har han absolut mycket större utbyte av att INTE vara med, han hatar att vara med och handla och så...värsta han vet och då blir det ju inte roligt för någon

• Cecese

Egentid med maken får jag när vår bebis på 2 mån sover. Vissa kvällar har vi tur och då somnar sonen redan 21-22 så då passar vi på att få lite egentid. Sen finns det kvällar då han somnar först vid 24-01 och då får vi helt enkelt ingen egen tid tillsammans. Men vi passar på att ta de få stunder som erbjuds och vet att vi med tiden kommer att få mera tid för varann. Det är vi som valt att skaffa ännu ett barn och då har vi även gjort valet att vår egentid kommer i andra hand ett tag.

Den enda egentiden vi får är just när barnen sover. Sonen på 2 år lägger sig 20 och tjejerna på 10 år och nästan 6 år lägger sig 21. Restaurangbesök med 4 barn har vi inte ens tänkt tanken på..... och så många är det inte som vill vara barnvakt åt 4 barn heller så vi kommer nog inte att vara helt barnfria på många år.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Joonas

Jag håller självklart med den som ovan skrev att det framförallt är barnets rättigheter vi som föräldrar måste ta hänsyn till i första hand. Alla familjer har olika behov och olika intressen beroende på vem som ingår i just den familjen. Har man familj får man vara vuxen nog att ta ansvar för att barnen alltid hamnar i första rummet. För mig betyder det inte att barnen alltid ska följa med överallt, men att de ska må bra oavsett vad föräldrarna gör.

• Vasen

Det som skiljer Sverige från många länder rent samhällsmässigt är väl att vi har en längre tids betald föräldraledighet. Visst kan man ta sin föräldrapenning och betala en barnflicka med den och sen ägna sig åt att shoppa istället, men det kanske inte är så många som tycker att det verkar lockande.

Vi har ju inte riktigt den traditionen att vuxna människor glider omkring på dagarna och ägnar sig åt sina intressen på heltid. Det vanliga är väl att man arbetar/studerar, och när barnen föds ägnar ett år eller så åt att ta hand om dem på heltid. För att sen börja arbeta/studera igen. Inte att man arbetar/studerar och sen när barnen kommer ser det som ett år att utöva sina intressen på.

I många länder har man väl inneboende barnflicka för att bägge föräldrar arbetar?

• Basses mamma

Jag tycker attt den egentid vi får på kvällen när sonen somnat, efter ca. 19-20 räcker bra. Sedan så brukar vi få barnvakt om vi ska åka och storhandla eller när vi varit till Ikea någon gång, för att vi inte vill utsätta sonen för infektionsrisken. Men jag anser att om man skaffar barn så ska man väl vilja umgås med dem. Men att få barnvakt någon timme ibland kan faktiskt vara skönt också. Sonen är snart 14 månader.

• shanghaibaby

Hej

Ja jag och min man bor i Kina och vi har "Ayi" alltså en Maid som kommer mån-fre och städar och gör allt. Tanken är att hon också ska vara kombinerad nanny. Vi har haft Ayi redan långt innan dottern var född så hon har varit med från början liksom. Även om jag går hemma med henne så finns Ayi där och kan hjälpa till. Dottern gillar Ayi och följer med stort intresse vad hon gör när hon går och pysslar här hemma.
    Jag gör tvärtom när det behövs handlas och jag inte orkar släpa med mig henne. Då går Ayi och handlar.
    Men oftast är dottern med mig när jag gör saker, vi går på fotmassage, manikyr, spa osv.
    Min filosofi är att det är barnet som kommer in i våra liv och jag vill inte ändra på allt bara för att jag blivit mamma.
    Jag skulle bli tokig om jag bara var med mitt barn dygnet runt.
    Min make jobbar mycket och i bland kommer han hem sent eller är bortrest mycket så för mig är det viktigt med egentid och hjälp när jag vill koppla av. Jag tror det gör mig till en bättre mamma när jag är utvilad och nöjd. T ex kan jag lägga mig i badet med Ipoden 1 timme och vet ändå att dottern har det bra med Ayi i rummet bredvid.

Svar på tråden Vad tycker ni? Bör sin bebis/barn vara mest med sina föräldrar eller har man "rätt" att få hjälp??