• Pelargonen

Vad är värst: låta en tvååring dricka en klunk alkohol eller låta det dra ett bloss av en cigarett?

Vad är värst: låta en tvååring dricka en klunk alkohol eller låta det dra ett bloss av en cigarett?

Vilket av dessa två alternativ är värst? Motivera!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-02 15:32
    Inspirationskällan till denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-101/m39799072.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-02 15:34
    Med alkohol menas dryck som inte klassas som alkoholfri.

• Svar på tråden Vad är värst: låta en tvååring dricka en klunk alkohol eller låta det dra ett bloss av en cigarett?
  • qattla

En klunk söt cider 2,25% hellre än en cigg.
    Förmodligen skulle barnet må vääääldigt dåligt av ciggblosset med medföljande hosta och kanske spyor så...nej, hellre cider.

Men i relaiteten så serverar jag inget av det.

• Lilla jag2

Inget av dem ska tvååringen få göra.
    Vuxna bestämmer!

• Pelargonen

Lilla jag2 skrev 2009-01-02 18:43:07 följande:

Inget av dem ska tvååringen få göra.Vuxna bestämmer!
    Instämmer totalt.
  • enny signatur

Cigarett skulle jag direkt säga, men båda lär väl vara straffbara. kaffe med...

• LINDA 1

Lika idiotiskt korkat bägge två!!!! varför ens ställa frågan

• ludenben

Moraliskt sett så är de lika korkade. Men för min son är det två olika konsekvenser. Han äter medicin som under inga som helst vilkor får kombineras med alkohol, det gäller vuxna som barn som äter den. Den medicinen är inte alls farlig i kombination med en cigarett. Så för oss är alkoholen värst för det ger allvarliga konsekvenser.
    Men om man ska se moraliskt på barnuppfostran över lag och vad man ger barn och inte så tycker jag att det är lika jävla korkat. Dumma vuxensaker ska inte ges till barn.

• emmizenma

Cigaretten tycker jag är värst!

En klunk av en alkoholhaltig dryck(behöver ju bara var 2,25%) tror inte jag är farligt för en tvååring. Av en klunk 2,25% dryck är det nog inte speciellt mycket alkohol i, inte heller om det är något starkare. 
    Sedan att barnet inte ska behöva utsättas för något av det håller jag med om!

• ladyrosenfjoll

Har du TS ofta problem med att din tvååring röker?
    Jag skulle nog fundera på hur jag fungerar som förälder snarare än att gå runt och fråga folk vad de tycker...

• Tjohooj

Jag tycker ciggen är värst,kanske för att jag ser framför mig en 2-åring som blossar och det känns hemskt,klart alkohol är lika vansinnit men bilden framför mig ser bättre ut(kan låtsas att det är saft). Nu har jag svamlat klart...

• Pelargonen

ladyrosenfjoll skrev 2009-01-03 09:31:48 följande:

Har du TS ofta problem med att din tvååring röker?Jag skulle nog fundera på hur jag fungerar som förälder snarare än att gå runt och fråga folk vad de tycker...
    Om du klickar på länken i trådstarten så ser du varför jag har startat tråden. Personligen skulle jag aldrig i livet erbjuda mitt barn varken det ena eller det andra men i den andra tråden finns föräldrar med totalt motsatta åsikten.

Själv då? Har du problem med rökande barn?
  • korfu08

Lika idiotsikt båda delarna och tycker inte att nåt av detta är lämpligt för barn överhuvudtaget.

• Trynträ

Själv känner jag en som låtit sin tvååring smaka både portvin och vanligt vin samt kaffe vilket han verkar få dagligen. Tycker det är helt sjukt. Har man svårt att säga nej till sitt barn eller vad är problemet liksom?

• Trynträ
    Trynträ skrev 2011-04-03 18:36:59 följande:
    Själv känner jag en som låtit sin tvååring smaka både portvin och vanligt vin samt kaffe vilket han verkar få dagligen. Tycker det är helt sjukt. Har man svårt att säga nej till sitt barn eller vad är problemet liksom?
    Förtydligande. Det är alltså kaffet han kan få smaka lite då och då när de själva dricker.
Svar på tråden Vad är värst: låta en tvååring dricka en klunk alkohol eller låta det dra ett bloss av en cigarett?