• denfina1

Njut av tiden säger alla! Är sitt barn ej rolig när dem blir äldre?

Jag undrar varför alla säger "Njut av tiden så länge ditt barn är litet".

För visst njuter man när sitt barn blir äldre också? Hur kommer det sig att dem säger så?

Är sitt barn ej rolig när hon blir äldre??

• Svar på tråden Njut av tiden säger alla! Är sitt barn ej rolig när dem blir äldre?
  • SarahA

jo men det är ju inte samma sak

• memlan

Min kompis mamma sa alltid... "varje ålder har sin charm" Det tycker jag är bättre att bära med sig. För man ska ju njuta av varje ålder!
    Men, man kan ju passa på att njuta av lugnet när de är små för i de flesta fall kommer det att avta.

• Som snö

Dom flesta blir stora och flyttar hemifrån tror jag. Då blir det lixom inte lika mycket tid med dom....

• trötter22

man ska ju njuta av lugnet. efter ca 1år så är det ju ganska livat o när dom blir ännu äldre så har man ju massor att oroa sig för

• Lia och bäbisen

Jag fullkomligt älskar varje sekund med min dotter och när det gäller uttrycket "njut av tiden" så tänker jag mycket på de mammor och pappor som spenderar barnets första år med att klaga på att de inte har egentid, att barnet skriker, inte sover, bara äter, är jobbigt osv.... Tiden kommer inte igen!!!

Däremot, med facit i hand, nu när dotter är drygt 1,5, så är hon SKITROLIG nu! En helt annan tid, men mycket "roligare" för varje dag!

• lövet2

De flesta barn börjar ju på dagis så småningom, och då träffar man ju inte barnet så mycket. Sedan blir barnet större och går i skola och träffar kompisar stup i kvarten. Hur mycket träffar man barnet då, tror du?

• Lia och bäbisen
    Svar på #6
    Ja, det också. Har kikat på din sida tidigare vet jag. Lider med er. Inget man önskar någon såklart.

Vilket ger ännu mer tyngd till det jag menade med mitt inlägg: Njut av ert barn, klaga mindre. Har väldigt svårt för de som beklagar sig på bekostnad av barnet. Självklart bör/får man ventilera och prata om saker och ting, men vissa gör inte annat än att sucka och klaga. Nä, var enormt tacksam för ditt underbara barn istället känner jag!
  • vittra

trötter22 skrev 2009-01-03 23:30:19 följande:

man ska ju njuta av lugnet. efter ca 1år så är det ju ganska livat o när dom blir ännu äldre så har man ju massor att oroa sig för
    Här har det varit tvärtom, 14 mån och har nog aldrig varit så lugnt som nu
  • vittra

TS, det är ju en definitionsfråga. Vad menar man med "när barnet är litet?" och vad menar man med "njuta"? Vill man njuta av samvaron med sitt barn eller vill man njuta av att ha en nyfödd som sover sig igenom hela dagarna?

Jag känner att det är underbart att se hur de utvecklas när de är så små för det går så snabbt, ju äldre de blir desto mer stannar det ju av.

Sen är deras omedelbara glädje, naivitet och ärlighet också helt underbar. Ju äldre de blir desto mer formas de ju av samhället och blir individer som ska passa in. Det är detta direkta och omedelbara som jag tror att många menar är glädjen i att ha små barn.

• Bonanza

Men ärligt talat. OM man jämför en treåring med en trettonåring måste väl treåringen vara att föredra? Jag får lite panik vid tanken på att mina barn inte kommer vara så här härliga alltid. SÅ jag försöker njuta.

Och ja, folk borde sluta klaga så förbannat på föräldraskapet.

• denfina1

Jag kan ju tala för mig själv hur jag var som barn.

Jag och min syster var mycket hemma, riktiga hemmaflickor.

Det fanns tonåringar som var ute och festade varje helg och rökte osv men så var vi aldrig och mina föräldrar hade aldrig sådana bekymmer med oss.

Det var väll mer så att dem hade bekymmer med att vi ville ha mycket märkeskläder så dem fick säga stopp vad gällde det.

Vi var ofta hemma och tittade på film och hade lugna tjejkompisar hemma.

Så jag kan ej förstå varför en tonåring är besvärlig för det vet jag att jag ej var..

• vittra

denfina1 skrev 2009-01-04 11:59:48 följande:

Jag kan ju tala för mig själv hur jag var som barn. Jag och min syster var mycket hemma, riktiga hemmaflickor. Det fanns tonåringar som var ute och festade varje helg och rökte osv men så var vi aldrig och mina föräldrar hade aldrig sådana bekymmer med oss. Det var väll mer så att dem hade bekymmer med att vi ville ha mycket märkeskläder så dem fick säga stopp vad gällde det. Vi var ofta hemma och tittade på film och hade lugna tjejkompisar hemma. Så jag kan ej förstå varför en tonåring är besvärlig för det vet jag att jag ej var..
    haha min far kan säkert flika in med en hel del angående detta med tonåringar
    Vi är fyra syskon, tätt. Och vi har varit olika allihopa! En av mina yngre systrar blev fruktansvärd rebell och det var nog kämpigt många gånger för honom!

Men vaddå, du vet ju att det finns jobbiga tonåringar även om du själv och din syster inte var någon? Sen tror jag ju som sagt knappast att det är jobbiga tonåringar som folk syftar på när man säger "njut av tiden". Men tror du själv är att det är lika njutningsfullt att ha en tonåring även som er som umgicks med tjejkompisarna, såg film och ville ha märkeskläder, än vad det är att ha och umgås med en liten tös på nåt/några år? Förstår du inte själv skillnaden?
  • denfina1

vittra, jo det är klart. Nu hänger vår bebis liksom med men senare får vår flicka ett eget liv så det är klart att det kommer bli lite så i fframtiden.

• denfina1

Jag vet många som är bästa kompisar med sina föräldrar men såklart så är ju småbarntiden väldigt unik.

Svar på tråden Njut av tiden säger alla! Är sitt barn ej rolig när dem blir äldre?