gsan skrev 2016-04-08 20:43:15 följande:
Valpfolk!
Har en fråga :) Jag och min sambo hämtar vår hund om några veckor. Jag pluggar mestadels hemifrån och min kille har ett väldigt flexibelt jobb, sitter ofta hemma med mig för att jag ska slippa vara ensam. Så valpen kommer ha sällskap, det är alltså inte det som oroar mig.
Har läst tråden och undrar vad ni alla menar med hemma?! Måste vi vara hemma-hemma? Vi har en hel del saker planerade inför semestern och hade tänkt ta med valpen, han kommer då vara fem månader ungefär. Fungerar det? Vi idrottar och kommer tävla land och rike runt. Har haft vuxen hund innan och den följde med på allt utan problem. Vi har morföräldrar som mer än gärna kommer ta hand om valpen då vi inte kan, hur gammal bör den vara när vi lämnar bort den första gången?
Låt valpen boa in sig hos er första tiden och bli helt trygg med er och hemmet innan ni börjar besöka era morföräldrar. Hur lång tid valpen behöver på sig är så individuellt och beror mycket på hur självständig och trygg valpen är i sig själv. När valpen känner sig hemma hos dom och är trygg med dom börjar ni lämna den där korta stunder och utökar sakta tills ni till slut lämnar valpen över natten.
Att ha valpen med överallt kan funka men kan också bli alldeles för stressigt för en liten valp som behöver lugn och ro och sin ostörda sömn under dagarna. Ni får helt enkelt se hur valpen hanterar nya miljöer och mycket folk.
Personligen hade jag nog avstått och varit hemma med valpen. Valptiden är så kort och att utsätta valpen för för mycket intryck och miljöer kan bli alldeles för mycket för en ung hund.
Var ska valpen vara när ni tävlar? Med nån av er, i bilen, på hotellrummet?