• Lukka

Havregrynsgröt - bra bantningsmat?

Är havregrynsgröt bra bantningsmat?

• Svar på tråden Havregrynsgröt - bra bantningsmat?
  • Lincon
    bodimit skrev 2009-01-05 12:26:28 följande:
    du kanske skulle ta och komplettera det med grönsker och frukt. vad jag har hört så borde man äta 1½kg av båda varje dag (egentligen). för att kroppen skall få i sig rikligt med antioxidanter o vitaminer. Jag äter själv i nte riktigt så mycket kanske bara ett kilo men skall trappa upp på det själv =)
    Havre innehåller otroligt mycket nyttiga ämnen, och att äta så mycket frukt varje dag kan inte vara nyttigt då de enbart innehåller fruktsocker som är värre för kroppen än vanligt vitt socker!
  • tomcar1

Hej !
    Jag äter havregrynsgröt varje morgon med lite sylt och mjölk till. Jag tycker för det mesta att det mättar otroligt bra, men vissa dagar fungerar det inte alls och jag blir jättehungrig. Vet inte varför det är så, men som sagt oftast mättar det rejält och länge.
    /tomcar1

• Mint

Jag trodde det (åt h-gröt, sojamjölk och kanel) men märkte snart att jag blev vrålhungrig efter bara någon timme. Trodde det var helt normalt tills jag provade med fil + musli istället. SÅ mycket bättre och mer mättande! Kan ju vara individuellt i och för sig, men för mig inebar grötfrukostarna att jag varje förmiddag var tvungen att köpa en fralla eller liknande och det är ju inte så bra. På fil + musli håller jag mig fram till lunch.

• Sigrid

Äter havregrynsgröt varje vardagsmorgon. Jag kan tipsa om att ha mosat äpple på istället för sockrad sylt. Det funkar lite bra.

• Mellanmjölkens land

För mig är det tvärt om. Om jag äter gröt står jag mig jättebra men om jag äter müsli så blir jag hungrig mycket tidigare.

Mint skrev 2009-01-06 08:51:35 följande:
    Jag trodde det (åt h-gröt, sojamjölk och kanel) men märkte snart att jag blev vrålhungrig efter bara någon timme. Trodde det var helt normalt tills jag provade med fil + musli istället. SÅ mycket bättre och mer mättande! Kan ju vara individuellt i och för sig, men för mig inebar grötfrukostarna att jag varje förmiddag var tvungen att köpa en fralla eller liknande och det är ju inte så bra. På fil + musli håller jag mig fram till lunch.
  • tulipanrosen

Jag äer havregrynsgröt varje morgon, med ett äpple i bitar i och en banan i bitar i. Sen kryddar jag med kanel och har i lite lättmjölk. Det mättar bra och är jättenyttigt!!!

• vätejon
    Lincon skrev 2009-01-05 12:43:54 följande:
    Havre innehåller otroligt mycket nyttiga ämnen, och att äta så mycket frukt varje dag kan inte vara nyttigt då de enbart innehåller fruktsocker som är värre för kroppen än vanligt vitt socker!På vilket sätt är fruktsocker värre för kroppen än vanligt (raffinerat) socker?
  • Mizzz

vätejon skrev 2009-01-06 20:35:23 följande:

På vilket sätt är fruktsocker värre för kroppen än vanligt (raffinerat) socker?
    Fruktsocker tas upp snabbare av kroppen, och om man inte gör av med energin (som kommer mycket snabbare) så lagrar kroppen det som fett. raffinerat socker går långsammare ut i kroppen och du har alltså längre tid på dig att förbränna det.
  • Mizzz

vätejon skrev 2009-01-06 20:35:23 följande:

På vilket sätt är fruktsocker värre för kroppen än vanligt (raffinerat) socker?
    Fruktsocker (fruktos) tas upp snabbare av kroppen, och om man inte gör av med energin (som kommer mycket snabbare) så lagrar kroppen det som fett. raffinerat socker (sackaros)går långsammare ut i kroppen och du har alltså längre tid på dig att förbränna det.
  • vätejon
    Mizzz skrev 2009-01-06 20:40:01 följande:
    Fruktsocker (fruktos) tas upp snabbare av kroppen, och om man inte gör av med energin (som kommer mycket snabbare) så lagrar kroppen det som fett. raffinerat socker (sackaros)går långsammare ut i kroppen och du har alltså längre tid på dig att förbränna det.Fast det stämmer inte riktigt. Om du dricker fruktjuice så går det snabbt, men när man äter frukt får man samtidigt i sig fibrer vilket gör att det går långsammare ut i blodet. Om detta inte skulle räcka är frukt ofta lite syrligt vilket gör att magsäcken töms lite långsammare. Det är en stor fördom att frukt skulle vara onyttigt pga fruktsocker.
  • Mizzz
    vätejon skrev 2009-01-06 20:41:45 följande:
    Fast det stämmer inte riktigt. Om du dricker fruktjuice så går det snabbt, men när man äter frukt får man samtidigt i sig fibrer vilket gör att det går långsammare ut i blodet. Om detta inte skulle räcka är frukt ofta lite syrligt vilket gör att magsäcken töms lite långsammare. Det är en stor fördom att frukt skulle vara onyttigt pga fruktsocker.Allt (avsett vad det kommer ifrån) som innehåller socker ÄR onyttigt om man äter för mycket. Det vet precis alla som är överviktiga och som försöker gå ner i vikt, att frukt ställer till det om man äter för mycket...
  • Mizzz

"
    Problemen uppstår när mängden fruktos är stor och speciellt i samband med ett energiöverskott. Eftersom fruktos inte bromsar fettnedbrytningen och snarare stimulerar fettbildningen i levern så medför detta höga blodfetter och insulinresistens (främst i lever och fettväv). Detta har tydligt demonstrerats i djurförsök men också i humanstudier där intaget av fruktos har varit stort, ca 200-250g/dygn eller >20%E, tillsammans med ett energiöverskott [2, 3, 5, 12].
    Det stora problemet är som vanligt energiöverskottet vilket gör att nästan allt fett man äter inte förbränns utan lagras in i lever och fettväv. Ett intag av 7,2g fiskolja (1,2g EPA, 0,8g DHA) kan förbättra blodfettrna vi högt energi och fruktosintag men påverkar inte insulinresistensen [12]. Fruktosens bidrag till fettbildningen är även under extrema förhållanden mycket liten, ca 3-7g fett/dag kommer från fruktos och motsvarande siffra från glukos är ca 1-3g fett/dygn under liknande förhållanden. Det är ingen skillnad i fettinlagring vid ett energiöverskott med extra tillägg av glukos, sackaros eller fruktos men ett extra tillägg av fett ger en större fettinlagring än motsvarande mängd från någon kolhydratkälla [6, 13, 14].
    Fruktos är därför bäst i små mängder så att fruktosen hinner omvandlas till glukos eller användas direkt som energi. [6, 15]. "

• Stjärnmamma

Angående frukt vs vitt socker..

Så innehåller frukten mycket annat som är bra, ibland får man bortse från det negativa för det positiva..

Och... Det jag har för mig att det går ganska mycket frukt jämfört vanligt socker, per tsk eller matsked..

• ludenben

Jag äter havregrynsgröt... tinar lite frysta osockrade bär att ha på. Jättegott...

• Stjärnmamma

Och som Lillisen skrev.. såklart, inget är bra i för stora mängder.

• Mizzz

Stjärnmamma skrev 2009-01-06 20:49:13 följande:

Angående frukt vs vitt socker.. Så innehåller frukten mycket annat som är bra, ibland får man bortse från det negativa för det positiva.. Och... Det jag har för mig att det går ganska mycket frukt jämfört vanligt socker, per tsk eller matsked..
    JO absolut, men vill man gå ner i vikt så säger jag bara att man inte kan äta obegränsat med frukt (vilket många luras att tro, bla min dietist lurade i mig det). Men man ska absolut äta frukt, men i måttlig mängt!

www.giviktkoll.se/default.aspx
    www.aftonbladet.se/kropphalsa/article3362792.ab
  • Abcdefgas

Om ni inte blir mätta på bara havregrynsgröt blanda i ett rått ägg i smakmässigt är det ingen skillnad !

Svar på tråden Havregrynsgröt - bra bantningsmat?