Hur har ni finansierat er privata IVF, ICSI, ÄD etc?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-05 14:38Observera att detta inte gäller landstingsfinansierade försök!
Bling: Ja det är sant. Det är ruskigt orättvist att det inte finns nationella riktlinjer för antal landstingsfinansierade försök. I vårt lst för man ett, usch!
Hm jag kanske skulle haft med alternativet: Vi har inte råd...
Ja, det finns ju tyvärr flera som just inte har råd. Förhoppningsvis så bor de alla i Göteborg och har kort väntetid och åtminstonde tre försök och ev frysisar eller har tur och lyckas på första försöket. Ett försök är helt galet enligt mig, i vårt lst får man två men väntetiden är nästan två år så för oss var det inte ett alternativ.
Visst har vi det men vi kommer inte att utnyttja dem då vi är väldigt nöjda med att gå privat. Vi var inne på landstingets klinik i ett annat ärende nyligen och bemötandet var så illa att jag aldrig sätter min fot där igen frivilligt. Bättre att någon annan får vår plats, förhoppningsvis så får de också ett bättre bemötande.
Med sparade pengar...
Vårt första trepack (som blev vår son) bekostades med bruttolöneavdrag. De två frysförsök vi gjort hittills har vi betalat med våra löner, alltså sparade pengar kan man väl säga.
Jag beställde just från busigt.se och köpte då även denna till Eiras "önskesyskon" http://www.busigt.se/sparartillenbebis-p-1183.html
Vår första (och hittills enda) behandling bekostades med sparade pengar. Frysförsöken likaså... Hittills har vi lagt ut ca. 60 000 kr... Är jätteglada att vi lyckats spara så mycket pengar allt eftersom, men det är klart att jag hellre haft dem till nåt annat... (och då menar jag givetvis att jag hellre sluppit IVF - mina barn är värda ALLT )
En behandling har resulterat i en fantastisk två-åring och hans syskon med BF i maj. Två frysisar kvar, men vi hyser inte så stort hopp om att de ska ge oss ytterligare ett barn, så då blir det spara igen. Svårare nu när man bygger hus....
Vi har lånat av svärföräldrar och svärmormor (om det nu heter så..), men det är ett lån, vi känner att detta är ngt som vi vill betala själva, samtidigt som det är skönt att slippa bankens räntor såklart. Vi har köpt ett 3-pack för 44', första försöket nu, all fingers crossed...
M Pax skrev 2009-01-08 15:34:22 följande:
Sparade pengar+snälla föräldrar som kan/vill hjälpa oss.