• Josun

Hur skaffar man tillförlitlig barnvakt kortare stunder?

Som rubriken lyder... Jag tycker det är jättesvårt att hitta folk som jag litar nog mycket på för att lämna över min lilla (snart) femåring till.

Det kanske beror på att jag är ganska blyg i och för sig. Men ändå. Jag skulle inte kunna tänka mig någon av de få killkompisar jag har i dagsläget. Och andra alternativet är väl isåfall att åka 24 mil tur och retur för att lämna henne till sin mormor. Oftast över en helg då men det är jobbigt nog ändå.

Någon som har några tips till en blyg ensam pappa?

• Svar på tråden Hur skaffar man tillförlitlig barnvakt kortare stunder?
  • smurfis75

Har hon t.ex några närmare vänner från förskolan som hon umgås med, någon av deras föräldrar?

Mamma har 2 älsklingar Liam och Texas
  • jeno1975

Har ingen av dina vänner barn i samma ålder?

• Josun

Smurfis75: Jo, jag arbetar väl på det kan man säga. Hon har någon kompis som hon varit på kalas hos, osv men sedan dess har inget hänt. Har dels med blygheten att göra.

jeno1975: Inga jag skulle kunna anförtro henne till här i närheten, nä. Närmaste är isåfall 25 mil bort uppe i Umeå :) Och han är dessutom oftast upptagen med sina två ungar och tjej.

• saltflingan

Det finns ju massa folk från fl som träffas, skulle inte det kunna vara något för dig?

• Josun
    Svar på #4
    Jo, varför inte... Jag vill ju helst se att dotter har fler lekkompisar med på det stora hela och det verkar inte heller vara helt lätt. Men det verkar ju finnas folk här iaf :)
  • Ronjan709

Varför inte start en medlemstråd för ensamstående pappor i din stad här på familjeliv?

• Lillbollen

Kan du inte sätta in en annons eller leta bland barnvakter på barnpunkten.se eller grannar.se. Där har jag fått många svar!
    Bara att se till att träffas någon gång innan och se hur barnvakten fungerar med barnet. Hittar du någon som passar så kan hon förhoppningsvis passa fler gånger och barnet får någon fast barnvakt.

• Josun
    Svar på #6
    Jo... Det var faktiskt nått sånt jag sökte till att börja med, men hittade inte längre än ensam förälder forumet.

Hittar fortfarande inte längre än så, men det dyker väl upp snart hoppas jag :)
  • Josun
    Svar på #7
    Jag har funderat på det men på det sättet känns det skumt att söka efter någon som troligtvis mest vill åt pengarna. Inte för att jag har problem med att betala en liten slant för barnvakt utan det känns bara lite konstigt i mitt huvud.

Det är ju klart att det finns helt seriösa där med förstås så det är väl ett förslag jag ska fundera vidare på.
  • saltflingan

Du kan ju även lägga till det i din presentation så kanske någon av en slump hamnar där och visar sig vara just rätt person för jobbet? Och lägg även till var du bor.

• Josun
    Svar på #10
    Ahh... Trodde att man kunde se det på nått sätt men det kanske inte är så. Ska fixa det direkt.
  • smurfis75

Tycker verkligen du ska göra ett försök med vännerna hon har på dagis, du kan ju börja med att bjuda hem en tjejkompis som hon kan leka med, nästa gång kanske hon kan gå till sin kompis?

När jag var mammaledig med min yngsta tog jag kontakt med en nyinflyttad ensamstående mamma vars son lekte jättebra med min äldsta son, erbjöd mig att ta hennes son om hon behövde hjälp någon gång eller om han bara ville komma och leka med Liam.

Idag är mamman en av mina bästa vänner och sönerna bästisar

Mamma har 2 älsklingar Liam och Texas
  • Josun
    Svar på #12
    Jo, det känns lite som om dagisbarnen är säkraste kortet. Har träffat någon ensamstående tjej med barn men folk har ju aldrig tid att hälsa på på vardagar ändå om de inte bor väldigt nära. Och i dagsläget har jag ingen bil så att jag kan skjutsa runt till folk på nått lätt sätt heller fast det kan det kanske bli ändring på framöver, men det är osäkert (dyrt).

Bara att skärpa sig då mao :)
  • Liindaa

Vad är det du behöver?, någon som sitter barnvakt någon kväll? Dagtid? Måste det ske hemma hos dig? Skumma frågor kanske. Jag bor i Sundsvall, och har förnärvarande inte så mycket för mig.

• MymlanMy

I min kommun finns det en kyrklig församling (statskyrkan) som erbjuder barnvakt (gratis) till ensamstående. Prova att ringa kyrkan i din kommun! Kanske de kan hjälpa dig?

• Josun

Hehe... Kul då man hittar gamla trådar också ser man hur mycket eller lite som har förändrats :P

Fortfarande ensamstående och nu har barnpassningen under sportlovet precis brakat ihop. Lilltjejen som inte är lika liten längre är ju hos mig i princip hela tiden så tycker synd om henne att hon inte får en chans att vara med övriga i släkten på hennes mammas sida och liknande. Det är underordnat det såklart att jag knappt fått en stund ensam sedan före jul ungefär. Inte riktigt sant, men det är många mils skjutsande för de få timmar jag har behövt barnvakt. :/

Svar på tråden Hur skaffar man tillförlitlig barnvakt kortare stunder?