Kan bolltäcke vara lösningen tro?
Nästan varje gång som vi går in för att titta till sonen (6½ år) när han sover eller att man följer honom tillbaka när han har varit och kissat eller mardröm har han gjort en grej med täcket. Han har det på tvären, vridet ett kvarts varv, största delen hänger ner mot golvet eller ligger redan på golvet.
-Vi har frågat varför han gör på det viset och tagit upp det och sagt tex det blir smutsigt, du blir kall om fötterna...
-Han har sagt att det är skönt så.
-Vi svarar att det är väl samma om det ligger så eller "riktigt", Nu är klockan mycket du måste sova, natti.
Inatt kunde jag inte somna om efter att ha varit och gjort välling till nattsuddarna, de envisas att ligga i vår säng desutom, tänderna. Jag låg och balanserade på sängkanten och mitt täcke hade hamnat lite fel, det hängde ner över kanten och kändes konstigt mot kroppen. Pricis när jag skulle rätta till det kom jag på att det är ju inte alls samma känsla som när man är invirad i täcket eller när sambon råkar ligga på det.
Känslan var inte direkt obehaglig även om det kanske skulle ta någon natt för mig att finna det bekvämt. Men nu funderar jag på om det kanske är den känslan som sonen är ute efter när han vänder på täcket? Kan det vara så att han behöver ett bolltäcke för att kunna sova bättre?
Sonen har väldigt svårt att komma till ro och somna på kvällarna, så har det varit sen han var liten. Han äter Omega-3 och ska snart till bup, skolan har reagerat över flera saker, det sociala, koncentartionssvårigheter, motoriken, ljudkänslig och även andra saker. Vi föräldrar har känt att det inte är vad det borde men är ju äldsta barnet så har eg. inget att jämnföra med.
Någon som har några tankar och idéer om bolltäcke mot den här "grejen"?