• Little Ms Chatterbox

Kan bolltäcke vara lösningen tro?

Nästan varje gång som vi går in för att titta till sonen (6½ år) när han sover eller att man följer honom tillbaka när han har varit och kissat eller mardröm har han gjort en grej med täcket. Han har det på tvären, vridet ett kvarts varv, största delen hänger ner mot golvet eller ligger redan på golvet.
    -Vi har frågat varför han gör på det viset och tagit upp det och sagt tex det blir smutsigt, du blir kall om fötterna...
    -Han har sagt att det är skönt så.
    -Vi svarar att det är väl samma om det ligger så eller "riktigt", Nu är klockan mycket du måste sova, natti.

Inatt kunde jag inte somna om efter att ha varit och gjort välling till nattsuddarna, de envisas att ligga i vår säng desutom, tänderna. Jag låg och balanserade på sängkanten och mitt täcke hade hamnat lite fel, det hängde ner över kanten och kändes konstigt mot kroppen. Pricis när jag skulle rätta till det kom jag på att det är ju inte alls samma känsla som när man är invirad i täcket eller när sambon råkar ligga på det.
    Känslan var inte direkt obehaglig även om det kanske skulle ta någon natt för mig att finna det bekvämt. Men nu funderar jag på om det kanske är den känslan som sonen är ute efter när han vänder på täcket? Kan det vara så att han behöver ett bolltäcke för att kunna sova bättre?

Sonen har väldigt svårt att komma till ro och somna på kvällarna, så har det varit sen han var liten. Han äter Omega-3 och ska snart till bup, skolan har reagerat över flera saker, det sociala, koncentartionssvårigheter, motoriken, ljudkänslig och även andra saker. Vi föräldrar har känt att det inte är vad det borde men är ju äldsta barnet så har eg. inget att jämnföra med.

Någon som har några tankar och idéer om bolltäcke mot den här "grejen"?

Nu är det en ny Omega-3 tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
  • Svar på tråden Kan bolltäcke vara lösningen tro?
  • ellie2

Hihi... hoppas det går bra. Det låter ju onekligen som han gillar det...
    Zander O Cayenne skrev 2009-01-30 23:43:03 följande:

Det var kö för utredning som var så lång tid. De har något som heter Akuta Teamet, dit får man komma rellativt fort, 5-8 veckor. Sen menar de väl att då är man redan inne i systemet så då får man så snällt vänta, kan jag tro.  Sånt att man kan få tillbaka sin erlagda avgift om man måste vänta på VC-läkaren mer än 30 minuter. Så då blir man insläppt till undersökningsrummet. Att man sitter där på britsen och dinglar med benen i 3 kvart och inte ens har en 3 år gammal tidning att läsa i, det räknas inte.Men det var inte därför jag gick till denna tråden Jag tänkte berätta att idag har vi hämtat bolltäcket. Sonen var eld och lågor Testade att ligga under det, över det och sen bestämde att han skulle ligga under det. Han kom ner för en stund sen, ulkandes och alldeles uppriven. Jag trodde han var alldeles för varm och drömt mardrömmar. Pratade osammahängnde om täcket och skällde på mig för att jag inte lyssnade. Tillslut fattade jag att det ramlat i golvet och han inte fick upp det. Ville minsann inte byta till det vanliga täcket och jag var bara besvärlig som var kvar på rummet och störde honom i sömnen. Uppdaterar senare om hur det går.
  • Little Ms Chatterbox

Hans täcke låg halvt nerhasat för någon natt sen men tror inte det var för att han hade vridit det utan mer att det kasat ner.
    Igår sa han att han önskade att det vara ännu mer tyngd på det men i kväll var han lite osäker igen. Det täcket som finns som är ännu tyngre har inte den vadderade sidan och har för mig att det bara vara de stora bollarna i det och inte de små frigolitkulorna.
    När vi pratade om det sa han att det kanske kan vara bra att ha det vadderade någon gång också. Hoppas ahn bestämmer sig snart så vi akn väla vilket vi ska beställa så det inte blir så stort glapp mellan vi lämnar tillbaka lånetäcket och vi får det nya.

Han säger på morgonen att han knappt har sovit något alls, men varje gång som vi tittar till honom sover han och han har inte varit inne hos oss på natten och klagat att han inte kan sova.

• tristania

Sparar denna tråd till mina favoriter. Jag ska till läkaren med våran son på 16 månader, snart, för att kolla eventuella alternativ till hans sömnsvårigheter...Jag tänkte fråga läkaren om just bolltäcke.

• Little Ms Chatterbox
    tristania skrev 2009-03-01 12:18:33 följande:
    Sparar denna tråd till mina favoriter. Jag ska till läkaren med våran son på 16 månader, snart, för att kolla eventuella alternativ till hans sömnsvårigheter...Jag tänkte fråga läkaren om just bolltäcke.
    Har sett att du svarat mig i den tråden om din son, har skrivit ett inbox till dig. Tror det var du som skrev var du bodde, ajg bor i ett angränsande län till dig. Vi fick bolltäcket av hab på remiss från bup. Om det är till någon hjälp i er sons sömnproblem.
    Lycka till hos läkaren.
  • tristania
    Zander O Cayenne skrev 2009-03-01 22:33:04 följande:
    Har sett att du svarat mig i den tråden om din son, har skrivit ett inbox till dig. Tror det var du som skrev var du bodde, ajg bor i ett angränsande län till dig. Vi fick bolltäcket av hab på remiss från bup. Om det är till någon hjälp i er sons sömnproblem.Lycka till hos läkaren.
    Tack snälla
  • Little Ms Chatterbox

Måste bara berätta en sak.{#lang_emotions_laughing} En kväll var sonen mer uppskruvad än vanligt, rutinerna hade blivit fel och massor med andra saker som störde läggningen. Han hade varit förkyld och inte viljat ha bolltäcket på några dagar för det tyngde för mycket, fick sådan hosta.
    Jag märkte vid kvällsmassagen med avslappningsövningarna att han säkert skulle komma ner senare. Och mycket riktigt, det vara vatten, kissenödig och kunde inte somna. Den sista gången han vara nere gick sambon honom till mötes och pratade med honom. Sonen sa att han kände sig pillig, det kliade och benen ville inte vara stilla. Sambon frågade om han inte ville ha bolltäcket ändå, du kan ju ligga att pilla på kulorna... Eeeeh... Jag menar bollarna, bollarna i täcket.

• ellie2

Zander O Cayenne skrev 2009-03-02 17:37:14 följande:

Måste bara berätta en sak. En kväll var sonen mer uppskruvad än vanligt, rutinerna hade blivit fel och massor med andra saker som störde läggningen. Han hade varit förkyld och inte viljat ha bolltäcket på några dagar för det tyngde för mycket, fick sådan hosta.Jag märkte vid kvällsmassagen med avslappningsövningarna att han säkert skulle komma ner senare. Och mycket riktigt, det vara vatten, kissenödig och kunde inte somna. Den sista gången han vara nere gick sambon honom till mötes och pratade med honom. Sonen sa att han kände sig pillig, det kliade och benen ville inte vara stilla. Sambon frågade om han inte ville ha bolltäcket ändå, du kan ju ligga att pilla på kulorna... Eeeeh... Jag menar bollarna, bollarna i täcket.
    Hihi... hoppsan så det kan bli...
  • emmilou

Jag skulle varmt rekommendera KEDJETÄCKET! Det är lättare att hantera samt att det ser ut som ett vanligt täcke (inget stort och otympligt som ligger i sängen= ingen som behöver se att du har ett hjälpmedel i sängen!). Det går även att tvätta i vanlig maskin till skillnad från bolltäcket som man måste lämna i på kemtvätt. Det är även svalare för bolltäcket blir väldigt varmt. Jag är arbetsterapeut och har jobbat på habiliteringen. Detta är absolut vad jag skulle rekommendera. Även många föräldrar som är skilda som tycker det är "hallelujah!" för att det är så enkelt att ta med sig mellan föräldrar. Jag hörde även att 3/4 på BUP i Uppsala som fått kedjketäcket hade slutat med melatonin!

• Little Ms Chatterbox
    emmilou skrev 2012-07-19 15:22:39 följande:
    Jag skulle varmt rekommendera KEDJETÄCKET! Det är lättare att hantera samt att det ser ut som ett vanligt täcke (inget stort och otympligt som ligger i sängen= ingen som behöver se att du har ett hjälpmedel i sängen!). Det går även att tvätta i vanlig maskin till skillnad från bolltäcket som man måste lämna i på kemtvätt. Det är även svalare för bolltäcket blir väldigt varmt. Jag är arbetsterapeut och har jobbat på habiliteringen. Detta är absolut vad jag skulle rekommendera. Även många föräldrar som är skilda som tycker det är "hallelujah!" för att det är så enkelt att ta med sig mellan föräldrar. Jag hörde även att 3/4 på BUP i Uppsala som fått kedjketäcket hade slutat med melatonin!
    Jag vill bara tillägga att man behöver inte lämna in bolltäcket på kemtvätt, jag mailade tillverkarna för något år sen och frågade om det gick bra att tvätta täcket i badkaret eller bara spola det med trädgårdsslangen på garageinfarten och det gick bra. Bara man kan torka det ordentligt så spelar det inte någon roll hur man tvättar det. Blir ju lite billigare än kemtvätt.
  • Paisley

Undrar om detta kan vara lösningen på min sons sömnproblem. Han är ju 18 månader, vaknar upp extremt ofta under natten. Det är det som är huvudproblemet, inte själva insomnandet. Han har autismsymptom och perceptionssvårigheter. Han blir lugn av att bli hårt kramad/fasthållen, det är det som funkar för honom när han är ledsen och ängslig.

Kan man låna ett sånt fastän man inte fått komma till habiliteringen än?

Jag funderade även på en bollväst, om de finns i hans storlek (80/86 har han)? Just för att ha på dagen så att han kan koncentrera sig bättre med balansen, och känna sig trygg ute bland folk.    

Detaljerna är helheten
  • Little Ms Chatterbox
    Paisley skrev 2012-07-20 22:14:24 följande:
    Undrar om detta kan vara lösningen på min sons sömnproblem. Han är ju 18 månader, vaknar upp extremt ofta under natten. Det är det som är huvudproblemet, inte själva insomnandet. Han har autismsymptom och perceptionssvårigheter. Han blir lugn av att bli hårt kramad/fasthållen, det är det som funkar för honom när han är ledsen och ängslig.

Kan man låna ett sånt fastän man inte fått komma till habiliteringen än?

Jag funderade även på en bollväst, om de finns i hans storlek (80/86 har han)? Just för att ha på dagen så att han kan koncentrera sig bättre med balansen, och känna sig trygg ute bland folk.    
    Kontakta hjälpmedelscentralen eller vad det heter där du bor. Man kan skriva en egenremiss. Så som jag har fattat det så får man alltid testa det först, man får ett lånetäcke så för man dagbok, eller rättare sagt sömnbok och ser om det blir några förbättringar. Blir det bättre så får man täcket. 
    Själva täckte är ganska dyrt så de delar inte ut det till höger och vänster utan att man har testat först. 
    Har ni testat Circadin, det är Melationin i depottablett så det verkar hela natten igenom. 
    Vi började med det för ca 6 månader sen till sonen och om jag ser tillbaka genom åren så borde vi ha börjat med det till honom när han var riktigt liten, han har alltid vaknat massor med gånger varje natt förutom alla den tiden som det tog för honom att somna i på kvällen, suck. Vi satt med honom i 2 timmar varje kväll.
    Mellan ha var 1½ till han var över 3 år hade han nattskräck också. Tror det är något vanligare hos barn inom NPF. Be mig inte länka för jag vet inte om det är helt sant Hans lillasyster fick det också när hon var i samma ålder men jag upptäckte av en slump att det blev bra om hon fick Omega-3 så det varade inte så länge på henne. 
    Så om du ser tendenser på nattskräck hos din son så testa med Omega om du inte redan ger det. Omega är även bra för både sömnen och att sålla bland intryck så hans övriga problem kanske också blir bättre. 
    Bollväst har jag bara hört talas om, har sett på komikapp.se om den, tycker det skulle vara ett väldigt bra hjälpmedel för många. Om den inte finns i rätt storlek för din som så kontakta tillverkarna och se om det går att sy upp en som passar till just er. Så omöjliga borde de väl inte vara, det är väl just sytekniskt som skulle vara något hinder i så fall, kanske blir för plottrigt i en så liten stl och att han kanske snart växer ut den.

Annars så borde det gå att sitta insvept i ett bolltäcke också, så som jag har sett på min son så blir han lugnare en längre stund om han sitter med bolltäcket i 20 minuter. Tex om det har varit en jobbig dag i skolan. 

Lycka till! 
Svar på tråden Kan bolltäcke vara lösningen tro?