• Magda73

Tvyvrökning! Vad göra?

Har vid flertalet tillfällen kommit min 15-åring på spåren med att röka, hittat cigaretter, tändare, känt lukten samt fått samtal från skolan att hon rökt. I alla fallen har hon blåljugit, Det har inte varit hennes cigaretter, hon smakade bara etc etc. Nu hittade jag ett paket cigg i hennes jacka och jag blir så ledsen! Mest för att hon ljuger mrn självklart för att jag inte vill att hon ska bli fast. Känns trist att ge henne pengar som går till dödliga cigg. Det var annat förr när man inte visste bättre men 2009- känns som att det är lite wt att röka. Lite lågbegåvat och karaktärslöst. En sådan dotter vill inte jag ha, hon är ju en smart tjej!

Hur har ni andra tonårsföräldrar ställt er till rökning?

• Svar på tråden Tvyvrökning! Vad göra?
  • saris2008

Min vän påstår att hon fått röka ett paket cigg när hon var 14 då hennes mamma kom på henne att tjuvröka, om det stämmer eller ej vet jag inte,men hon sa iallfall att hon mådde så dåligt att hon aldrig tagit ett bloss sen dess.

• annaty

ge henne inga pengar,helt enkelt..?

• mandelblomma

annaty skrev 2009-01-10 18:56:19 följande:

ge henne inga pengar,helt enkelt..?
    det där hjälper inte...inte på de tonåringar jag känner som röker och det hjälpte inte på mig då jag var 15 år och rökte heller...
  • Magda73

mandelblomma skrev 2009-01-10 08:18:28 följande:

ja vad gör man egentligen....att säga att nej jag accepterar inte att mina barn röker och att komma på vad man faktiskt ska göra är en två olika saker. Klippa av dem fingrarna och låsa in dem på vinden har jag funderat på :) Dottern har tjuvrökt sen i somras, hon är 15 år och vi har nu en deal där jag bjöd henne på en piercing i naveln om hon slutade röka. Hon hade suktat länge och behövde min signatur för att ens få göra det. Om hon började igen skulle hon förutom min stora besvikelse, få betala tillbaka vad det kostat... Innan det så drogs det in pengar, men det ordnade sig med snälla kompisar som bjöd---de hjälper varandra de små monstrena:) Vi hade utegångsförbud, men det var snarare som att sätta eld på en bensindunk och hon var mer "obstinat". Nu misstänker jag tyvärr att hon ändå röker, men väntar på att konfrontera henne tills jag har vattentäta bevis :) Hon har det ju också i så fall jäkligt besvärligt, jag tror hon i så fall skäms enormt om detär så ändå...och jag inbillar mig att jag i alla fall gör det besvärligare för henne att röka. Men någonstans så inser jag att jag inte kan tvinga henne att inte röka ändå...det är till slut hennes eget val som jag kan försöka påverka. Men jag kan också som sagt var göra det besvärligt för henne att göra det.
    ler igenkännande! tänk att man ska ha vattentäta bevis för att de ska erkänna!jag tror också på att ha nolltolerans att aldrig acceptera att de röker. det är bra att det blir besvärligt för dem att röka men jag är osäker på om indragna pengar hjälper, då lånar de bara av varandra eller stjäl är jagg rädd för.
  • mandelblomma

MorsanM skrev 2009-01-10 19:34:39 följande:
    [citat]

mandelblomma skrev 2009-01-10 08:18:28 följande:
    ler igenkännande! tänk att man ska ha vattentäta bevis för att de ska erkänna!jag tror också på att ha nolltolerans att aldrig acceptera att de röker. det är bra att det blir besvärligt för dem att röka men jag är osäker på om indragna pengar hjälper, då lånar de bara av varandra eller stjäl är jagg rädd för.
    [/ci

inte ens vattentäta bevis hjälper för ett erkännande här...fick en påringning från skolan då hon rökte där i början av terminen..." eheee ja mamma det verkar kanske konstigt men det var inte jag som rökte, jag HÖLL hans cigarett ett litet tag precis när läraren kom"
    Eller som när jag hittade ett paket i hennes väska "ok det kanske verkar märkligt mamma men det är inte mina cigaretter utan XX;s eftersom hennes pappa slår ihjäl henne om han hittar dem"

Hallo, tror de man är helt dum i huvudet!!
  • extraordinär invandrare

Rockport skrev 2009-01-08 17:30:12 följande:

Hej. vi gav våran 15 åring 1 månads utegångsförbud i sommras när vi kom på henne att tjuvröka. Nu säger hon att hon aldrig ska tjuvröka igen för hon vill inte sitta hemma en hel månad igen. Men vi kollar henne hela tiden.
    Utegångsförbud? Snarare ni som behöver familjerådgivning som spärrar in ett barn.
  • Majsan70

Jag tror inte riktigt på förbud o utegångsförbud o sånt. Jag tror på att prata om saken. Det ÄR olagligt så saken är ganska självklar. Jag har pratat med mina tonåringar om saken o de är medvetna om att månadspengen ryker om de börjar röka och det har vi gemensamt kommit fram till.
    Utöver det så skulle jag göra allt för att få reda på VEM det är som köper eller säljer cigg. till dem.

Utöver detta har vi kommit fram till en belöning om de skippar tobak o alkohol tills det blir lagligt för dem.

De vet oxå att jag inte skulle bli arg om de bryter mot vår överenskomelse, men att jag skulle vidta de åtgärder vi kommit fram till samt att jag hade fortsatt att prata om saken. ( tills de blev galna. )

• Magda73

Här fungerar varken straff eller mutor eftersom dottern ibland ljuger som en häst travar Jag har pratat om att det är olagligt, förståss, och farligt, förståss. Men jag vet ju själv hur det var; inte brydde man sig om sin hälsa då man var 15? Man var ju odödlig (iallafall jag...)

Nu har den sluga lilla donnan börjat snusa istället, hittade en dosa häromdagen *morr. Känns ju "bättre" för hälsan men vet av egen erfarenhet att det är sju resor värre att sluta med snus än med cigg.

Jag längtar SÅ efter att hon mognar. Känner inte igen min egen unge! Fy sjutton för tonåringar ibland!!!

• Emozioni

Jag har inga tonårsbarn men var ganska nyligen en tjuvrökande tonåring även om jag aldrig erkänt för mina föräldrar att jag rökte. Jag kom med en del roliga ursäkter jag med, skyllde på att jag förvarade cigg åt mina kompisar när de hittade dem i min jackficka, sa att jag bara höll i ciggen, att lärarna tagit fel på person, att jag varit och fikat (tills man inte fick röka på café längre) och så vidare. Jag vet att mina föräldrar genomskådade det där, men eftersom de aldrig fick ordentliga bevis så slapp jag undan.

Så börja med att "komma på" henne så hon inte kan bortförklara sig, berätta sedan varför du inte vill att hon röker och dra sedan in hennes pengar.

Cancerrisken fungerar inte som argument i den åldern men har man inga pengar för att man röker och måste sitta inne när kompisarna går på bio, fester och så vidare så finns det i alla fall en liten chans att man ger upp rökningen för att få tillbaka pengarna. Jag var livrädd för att inte ha råd att vara med när jag var tonåring, så helt klart värt ett försök.

• llinaa

livet leker skrev 2009-01-07 19:24:41 följande:

Vi har skrivit kontrakt, om han röker nå mer så skjuts moppeköpet upp ett år, månadspengen dras in och div saker dras in... nån form av straff tror jag är det enda som biter!
    straff är aldrig bra
Svar på tråden Tvyvrökning! Vad göra?