• Beckah82

I det fall där snitt är bäst för mor & barn, ska hon ändå få välja vaginal förl?

Om det inte finns en medisinsk anledning till snitt så ÄR vaginal förlossning det bästa för mamman och framförallt för bebisen.

Ändå tycker många att man ska få välja snitt ändå, trots att det är ett sämre alternativ.

Om man vänder på steken då?

Om man tar en person som mig som ser snitt som det värsta som skulle kunna hända, något jag absolut inte vill vara med om.

Om läkaren säger att i mitt fall är det bättre för mig och mitt barn att jag snittas, ska jag ändå välja vaginalt då, för att jag VILL det?

Nej, naturligtvis inte! jag hade självklart valt det bästa för mitt barn trots att det hade varit fruktansvärt för mig. Livrädd för ingreppet och hade varit helt förkrossad över att inte få föda fram mitt barn som är det absolut häftigaste jag vet i livet.

Så... är det samma här? Att man borde få välja ett sämre alternativ bara för att man vill?

♥ Bitchens blogg ♥ beckahbitch.blogg.se/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden I det fall där snitt är bäst för mor & barn, ska hon ändå få välja vaginal förl?
  • Nathalie009

Tycker det är bra som det är, dom flesta föder vaginalt, men de som verkligen inte vill får ju ibland snitt beviljat.

• Nathalie009

Det är ju samma sak med amning, det är det bästa för barnet, men vissa vill itne amma så är det bara. Jag ammade itne, och hade tyckt d va hemskt om en läkare tvingade mig å göra det för d va för barnets bästa

• Winnertaco
    Nathalie009 skrev 2009-01-11 16:25:18 följande:
    Det är ju samma sak med amning, det är det bästa för barnet, men vissa vill itne amma så är det bara. Jag ammade itne, och hade tyckt d va hemskt om en läkare tvingade mig å göra det för d va för barnets bästa
    Hihi. Amningspoliser som kommer när man minst anar det? Och som skickar ut meddelanden med foto till alla ställen som säljer ersättning att "hon får inte köpa, hon kan amma sitt barn men vill inte"
    Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • Nathalie009

Winnertaco skrev 2009-01-11 16:27:01 följande:

Hihi. Amningspoliser som kommer när man minst anar det? Och som skickar ut meddelanden med foto till alla ställen som säljer ersättning att "hon får inte köpa, hon kan amma sitt barn men vill inte"
    hahaha :-P
  • Pyris

Jag tror det är samma vaginal förlossning vs. kejsarsnitt, som med amning vs. ersättning, dvs ingen större skillnad, så mamman bestämmer själv, vad som känns bäst för henne.

• Terppa

jag är i den sitsen som beskrivs i ts. jag har redan fått veta att vid en framtida graviditet kommer det bli planerat snitt.

jag vill inte det, jag sörjer att jag aldrig kommer få genomgå en normal förlossning. men jag tänker inte gå emot läkarens beslut och det som är bäst för mitt barn och även mig bara för att jag inte tycker om det.

• Nathalie009

men man kan inte säga att vaginal förlossning skulle vara bättre än snitt, eftersom att det inte är bra att gå o vara orolig o må dåligt under graviditeten, som man kanske skulle göra om man visste att man inte fick bli snittad utan tvungen att föda normalt.

DET är ju inte heller bra.

• siamusen

VulgusProfanum skrev 2009-01-11 12:15:12 följande:

I de fall där det står mellan ett snitt och vaginal förlossning p.g.a. risker för mor och barn så är ju riskerna långt större än i de fall där det rör sig om en kvinna som p.g.a. rädsla vill få ett planerat snitt.Så mitt svar är nej är det så att det finns stora risker för endera mor eller barn med en vaginalförlossning så ska man inte (och har inte heller) möjligheten att välja.Just därför att det är en stor risk att barnet/modern dör.I det omvända fallet där det handlar om en kvinna som p.g.a. t.ex förlossningsrädsla vill ha snitt så tycker jag att det ska finnas en möjlighet att lösa det. Riskerna går inte att jämföra mellan de här två exemplen.
    Haller med dig.

Dâremot tycker jag att mamman ska få vâlja i sådana fall dâr hon redan gått igenom 2 kejsarsnitt men vill testa vaginal förlossning vid barnet efter.

Riskerna är högre men kan kontrolleras.
  • Lena

Om det är för moderns skull får hon välja bort vård men är det för barnets skull tycker jag inte hon bör få välja.

• Winnertaco
    siamusen skrev 2009-01-11 16:37:31 följande:
    VulgusProfanum skrev 2009-01-11 12:15:12 följande: Haller med dig. Dâremot tycker jag att mamman ska få vâlja i sådana fall dâr hon redan gått igenom 2 kejsarsnitt men vill testa vaginal förlossning vid barnet efter. Riskerna är högre men kan kontrolleras.
    Enligt vad min bm sa på efterkollen så kan man få föda vaginalt även efter två snitt. Inte för att jag har nån önskan att göra det, men vi pratade lite om det i alla fall. Så fruktansvärt hög risk som man tidigare trott är det tydligen inte att föda vaginalt efter två snitt. Däremot är det ofta så att två snitt hos samma kvinna tyder på att hon har aningens förhäjda svårigheter att föda vaginalt. I mitt fall har det bägge gågnerna varit värksvaghet, och risken är ju ganska stor att historien upprepar sig.
    Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • siamusen

Winnertaco skrev 2009-01-11 16:40:31 följande:

Enligt vad min bm sa på efterkollen så kan man få föda vaginalt även efter två snitt. Inte för att jag har nån önskan att göra det, men vi pratade lite om det i alla fall. Så fruktansvärt hög risk som man tidigare trott är det tydligen inte att föda vaginalt efter två snitt. Däremot är det ofta så att två snitt hos samma kvinna tyder på att hon har aningens förhäjda svårigheter att föda vaginalt. I mitt fall har det bägge gågnerna varit värksvaghet, och risken är ju ganska stor att historien upprepar sig.
    Ja, kan kan man nog men det brukar ju råda till snitt. Var så jag menade: man går emot lâkarens val.

Min gynekolog berâttade att han förlöst en kvinna vaginalt efter tre kejsarsnitt, men det var inget han direkt rekommenderade
  • moc

Nu har jag inte läst hela tråden... Men jag blev förlöst med akut KS å tyckte (å tycker fortf precis som TS) att det är det värsta som kunde hända! Jag var helt förstörd efteråt både fysiskt å psykiskt! Men SJÄLVKLART så hade jag inte kunnat välja bort snittet för det! Då hade ju min lilla tjej inte överlevt! Men jag menar att hela frågan är lite skum för i det läget som TS pratar om så har man ju inget val, då kommer man bli snittad antingen man vill eller inte (precis som att d ibland måste anv sugklocka)! Jag fick flera timmar på mig å krystade å knallade runt satt på en boll osv osv men till slut var d ju tvugna å plocka ut lillan ändå!

• gbgumman

Jag är livrädd för snitt. Mår illa av tanken på att någon ska kutta i min mage. Men jag är inte korkad, självklart väljer jag snitt.

Mamma till Eskil och Sonja
  • Glamrockare

det är klart att man skall få välja själv så länge det inte gäller liv eller död.

Becha det du inte har förstått är att man inte kan basera sådana här saker på vad du tycker.

Generellt sätt säger man att vaginal förlossning är bäst men saken är ju den att med tanke på hur många som faktiskt blir beviljade KS pga räddsla osv så är KS uppenbarligen inte en sådan risk eller hemsk som du o andra vill få det att framstå.

Varken läkare eller sjukhus är så jävla okunniga att de faller för ngt tryck o beviljar något som de vet i största allmänhet går åt helvete.

Att du tror att du sitter på någon stor kunskap om KS o vad det innebär bevisar du bara gång på gång att du inte gör o det gör väldigt få på FL märker man. 

Gravid med andra barnet i vecka 28
  • Helene OSV

Nej, man bör ju naturligtvis göra det som är bäst för barnet (och mamman)

Jag blev snittad med första barnet trots att jag verkligen inte ville det. Efter tre dagars misslyckade igångsättningsförsök (gel) skickade de hem mig och ytterligare några dagar senare (v.42) sa de att de ville snitta.
    De KUNDE säkert ha varit mer aggressiva med igångsättningen (typ dropp osv) men det hade säkerligen blivit en väldigt långdragen och svår förlossning som med största säkerhet hade slutat med sugklocka eller akutsnitt. (hon låg i vidöppet läge och var rätt stor)
    Jag var jättebesviken över att det blev snitt men självklart gör jag vad som helst bara barnet mår bra!!

• Garderobshylla

Jag har inte röstat för jag tycker inte jag ser nått alternativ som stämmer med mitt ställningstagande.

Om det är risk för barnets hälsa lr liv så tycker jag absolut att man inte ska ha något att säga till om.
    Men om det bara är för att det rekommenderas så tycker jag inte det. Bl.a annat så rekommenderas ju inte hemmafödsel när man är förstaföderska, mnen det är ju ändå inte en garanterad risk för barnets liv bara därför.

Svar på tråden I det fall där snitt är bäst för mor & barn, ska hon ändå få välja vaginal förl?