• SarahSthlm87

Varje kilo räknas, det har jag förstått nu!!! VI ska inte ge upp, vi ska lyckas gå ner i vikt och få ner vårt bmi!För oss med PCO och KRAFTIG övervikt som vill ha barn inom snar framtid!

Hejsan alla därute!Skulle vilja starta en tråd för oss med PCO som är kraftigt överviktgia som har en stor längtan efter barn.Här kan vi stötta varandra, prata om det mesta.
    Ska berätta lite om mig, är 21 år gammal( blir 22 i år).När jag var tillsammans med min exman så försökte vi få barn i 9 mån,jag blev inte gravid och kände att nått var fel så jag gick till en kvinnoklinik. Visade sig där att jag hade PCO,vägde då 142 kilo. När man ser på det så här i efterhand så vart mitt och min exmans förhållande inte det bästa och när vi gjorde slut i november 2007 så började jag gå ner i vikt, mådde bättre och gick ner 20 kilo, till 122.. .Då kom min mens igång regelbundet igen ( ska tillägga att jag hade regelbunden mens från 12-18 år, sen blev den oregelbunden).Nu har jag gått upp 10 kilo av dom 20 , och trodde att mina chanser att få barn skulle vara lika dåliga igen, men eftersom jag inte visste exakt och eftersom jag har en ny sambo sen 8 mån tillbaka som jag vill ha barn med så bestämde jag mig för att kolla hur det såg ut" i" mig..Var däremot lite rädd innan för jag har blivit dåligt behandlad ang detta förrut men JAG Gick till en läkare på gyn ändå som visade sig vara FANTASTISK, i att förklara om pco, prata om vikt och kost och ja allt det där man känner sig rädd för att prata om när man går till gyn och är överviktig.. Sen när jag gjorde det vaginala ultaljudet så visade det sig att jag hade en mild pco,att jag förmodligen ägglossde redan nu och att han inte trodde jag skulle behöva någon hjälp med att bli gravid, från deras sida, i framtiden. Snacka om att jag var överlycklig.. har hela tiden gått och trott att jag fortfarande , pga att jag gått upp oxå, skulle ha mkt svårt att bli gravid, att jag inte ägglossade alls, att jag hade kraftig pco.. VART SÅÅÅÅ GLAD. och förmodligen ser detta så bra ut för mig för att jag gick ner dom kilona och INTE gick upp alla 20..
    Nu vill jag gå ner mer,( SOM LÄKAREN REKOMMENDERADE för mig själv för mitt blivande barn skull.. SÅ kom igen ,berätta eran story, och så stöttar vi varandra!stor KRAM Sarah

• Svar på tråden Varje kilo räknas, det har jag förstått nu!!! VI ska inte ge upp, vi ska lyckas gå ner i vikt och få ner vårt bmi!För oss med PCO och KRAFTIG övervikt som vill ha barn inom snar framtid!
  • jayne doe

Välkommen TeddyMeiDelicatio.
    Jag har testat en massa olika sätt för att gå ner i vikt, bland annat viktklubb. Viktklubb funkade viktmässigt, jag gick ner jättemycket. Men jag levde på godis så när jag slutade med vk gick jag upp allt och lite till.

Nu promenerar jag minst en halvtimme i rask takt 3-4ggr per vecka och så försöker jag att äta regelbundet. Jag äter ganska varierad kost, men försöker se till att maten jag äter inte höjer blodsockret för snabbt.
    Jag har en vikt&motions-blogg här på fl där jag skriver vad jag äter och när jag motionerar och lite allmänna tankar om vikten.

Nu vet inte jag hur insatt du är i din pco-s men enkelt uttryckt så är det insulinet som är boven. Vi är insulinresistenta och då pumpar våra kroppar ut mer insulin som dels lagrar allt som fett och dels får äggstockarna att producera mer androgener.
    När vi tränar (och det räcker med måttlig träning) så ökar vi vår insulinkänslighet och kroppen pumpar ut mindre insulin och då producerar inte äggstockarna lika mkt androgener.

Sen är det viktigt att försöka hålla blodsockret någorlunda jämt hela tiden för att inte få insulintoppar. Många tycker att gi har hjälpt dom, men jag skulle inte kunna leva utan pasta och potatis.

• Mom2006

Jag fick idag reda på att jag hade PCO och att jag bör gå ner till 80 kg och då är det 8 kg. Har redan börjat viktminskningen och gått ner ca 3 kg sen 1 jan.. Ska läsa in mig på PCO lite senare. Just nu har jag feber och ont i magen.

• Barba Söt

Tjihu! Idag visade vågen under 100kg på mycket länge... 99,9 kg... det är att ha marginalerna på rätt sida!!

• jayne doe

Barba Söt: Grattis! Och duktigt kämpat. Det är en underbar känsla att slippa tresiffrigt.

• TeddyMeiDelicatio

jayne doe: nej hade ingen aning om de där me träning o de du skrev.. ja har ju tränat en del de sista... min mens brukar komma ganska oregelbundet och vara 3-4dagar.. men denna gången hade jag mens 8-9dagar?ja fattar nada.. kan de ha nåt med nåt att göra? innan ja fick diagnosen pco och innan problemen kom hade jag 7dagars mens i min ungdom.. kan de ha nåt me ägglossningen att göra?

• lisenlil

Hur seg är er viktnedgång? jag får verkligen kämpa för varje kilo och det känns väldigt jobbigt ibland jag har dessutom svårt att var nöjd med ett halvt kilo i veckan vill ha resultat fy vad jag låter gnällig men jag följde lchf tråden förut och jag följde dieten utan snedsprång och alla skrev om sina fantastiska resultat flera kilo i veckan ibland för mig var det jätte segt på ett halvår gick jag ner åtta kilo. Att gå upp ivikt går däremot mycket lätt

• jayne doe

TeddyMeiDelicatio:
    Det är svårt att säga, pco:are har ju i allmänhet väldigt oregelbunden mens både för när den kommer hur och länge den varar.
    Men det är jättebra att du tränar, det ger kroppen en chans att normalisera sig.

lisenlil: Min viktnedgång är också rätt seg. Nu kör inte jag någon diet utan försöker att tänka på vad jag äter och få mkt vardagsmotion. Jag har gått ner 7,5kg sen i oktober-november, men jag har också minskat 10cm runt magen och det är det som är det viktiga.
    Det är ju tyvärr så att pco:are har svårt för att gå ner och lätt för att gå upp. Men det är bara att kämpa på, varje kilo gör en enorm skillnad för kroppen.

Vad vi måste komma ihåg allihop är att vi är skitduktiga. Även om det kanske inte är en bra vecka och vi inte går ner så snabbt just nu så tänker vi på vad vi äter och kämpar på och det är skitbra.

• jayne doe

Jag vet itne om ni har läst om the Fertility Diet, men det är en bok som det snackas en del om nu. Författaren har gjort studier på kvninnor som försöker bli gravida och kommit fram till att en del mat ökar chansen och en del mat minskar chansen. Jag hittade en lista som jag tänkte dela med mig av.

Mat som sänker fertiliteten är:
    Snabba kolhydrater som finns i icke-fullkornsprodukter som vitt bröd, vit pasta /vitt ris samt potatis mm.
    Transfetter, härdade fetter. Finns i bakverk, godis etc (läs på förpackningen om det står t ex delvis härdat fett då är det transfett).
    Rött kött och animaliskt protein utom fisk.
    Mjölkprodukter "light", alltså mjölk, ost, glass etc med låg fetthalt.
    Kaffe, alkohol

Mat som ökar fertiliteten är:
    Fullkornsprodukter
    Feta mjölkprodukter (glass, ost etc)
    Fisk
    Nötter
    Avocado
    Olivolja
    Vegetabiliskt protein som finns i linser, bönor etc.
    Frukt och grönsaker generellt

• Mona28

vill man gå ner i vikt ska man bojkotta alla kolhydrater och mjöl och sötsaker. Det håller jag på med nu. Och det är bevisat att det funkar och man behöver inte träna och äta massa fiber och behöva slita ut sig och äta en massa dieeter. Det är bara att vara ute och gå minst 1 timme om dagen och äta fasta tider och ta bort allt som har kolhydrater och sött och bröd, mjöl att göra så rasar du i vikt. Min syster har gått ner 27 kg på 1 år på detta och jag är på god väg och så har jag diabetes och lättare PCO så det här med att inte äta kolhydrater får mig att må bra. {#lang_emotions_laughing}

• lisenlil

Jag åt enligt lchf hela hösten sen gjorde jag upphåll och nu när jag försöker börja med den kosten igen så får jag jätteont i magen. Så jag kör ingen metod direkt utan försöker äta nyttigt och röra på mig. Men det så stressigt och mycket den senaste tiden så jag har svårt med motivationen.

• jayne doe

Måhända att man går ner i vikt av lchf och atkins och liknande men ett så högt fettintag är väldigt skadligt för kroppen och inget att rekommendera. Nej, tallriksmodellen med långsamma kolhydrater samt lagom motion är det kroppen mår bäst av.

• lisenlil

Det den metoden jag alltså tallriksmodellen och måste skärpa mig har slarvat för mycket senaste tiden. Jag mår så mycket bättre när jag äter bra och hälosamt.

• jayne doe

Tyvärr är det ju lätt hänt att man "slarvar", särskilt för oss med pco-s som har sk. carb-cravings som vi inte kan styra över. Men men. Det är bara att ta nya tag.
    Man kan ändå inte förändra det man redan har gjort, så det är bara att gå vidare.

• lisenlil

JA det är jätte jobbigt att stå emot sötsuget sen har jag haft jättemycket just nu och varit så trött då får jag för mig att socker piggar upp och unnar mig det men det hjälper verkligen inte jag mår egentilgen bara sämre.

• quiltis

Jag har gått ner 15 kg o vi får börja vårt 3dje IVF i slutet av aug 2010, jiiiiipppi men jag hoppas att jag ska lyckas att gå ner några kg till innan de e dax.....

Svar på tråden Varje kilo räknas, det har jag förstått nu!!! VI ska inte ge upp, vi ska lyckas gå ner i vikt och få ner vårt bmi!För oss med PCO och KRAFTIG övervikt som vill ha barn inom snar framtid!