• Mårrran

Har du som ung förälder fått "konstiga" blickar och känner att folk ser ner på dig?

Har på flera ställen och under en lång period (några år) läst om unga föräldrar som skriver att de får konstiga blickar utav äldre människor (äldre beror ju på hur ung den unga föräldern är). Det verkar vara förjävligt att titta på yngre föräldrar, för då är man negativ, man ser tydligen ner på dom, man tycker inte dom är lika bra och inte lika mycket värda.

Men - hur många av er unga föräldrar vet att det är just er som alla dessa blickarna riktas åt? Om någon kollar på bussen, det behöver ju inte vara på dig utan på personen bakom, eller personen kanske bara har fastnat med blicken.
    Alla människor går inte runt och ler (jag gör det inte och om jag inte ler ordentligt så ser jag sur ut) hela dagarna.

Varför känner så många att folk ser ner på en bara för att man är ung?
    Varför skulle alla blickar vara riktade mot just dig?

Vet inte riktigt vad jag vill med tråden egentligen. Men blir så less på att höra att unga föräldrar klagar på att folk ser ner på dom och att dom får konstiga blickar.
    Det blir så offeraktigt.

Likadant med den där diskussionen om yngre mammor vs. äldre mammor.
    Spela roll. Bara för att en kvinna som är 34 säger att nej jag anser inte att man borde bli förälder vid 17 så behöver inte femtioelva unga föräldrar skrika "du är ju för gammal"

Jag är jävligt GRYM på vad det nu är jag gör
  • Svar på tråden Har du som ung förälder fått "konstiga" blickar och känner att folk ser ner på dig?
  • Leather Cravat

xylifon skrev 2009-01-12 23:21:16 följande:

på min förädragrupp då jag väntade äldsta sonen (då jag var 19) så sa en av de andra kvinnorna att det borde hållas bättre koll på alla unga föräldrar på bvc då de var överrepresenterade bland dem som mishandlade sina barn.jag måste säg att jag blev mäst förvånad över hur hon kunde säga en sådan sak heöt utan belägg, och trotts att jag  inte taråt mig av sådant egentligen då jag vet vars jag står i livet och inte känner mig oansarsfull för att jag avr ung, så känner man sig ändå gasnak bortkommen då man sitter där som 19åring bland idel 28-40åringar och får en sådan komentar i ansicktet.annars har jag inte känt mig iaktagen eller nertryckt. men ibland får jag dock komentare som; "varför har du så brottom du har ju massor av år på dig att skaffa barn..." men det är ju mer nu för att vi ska ha ett fjärdebarn ganska tätt på de tre första
    Enligt Vårdguidens tidning (har jag för mig), så ligger unga föräldrar i riskgruppen att skaka sina barn.

Och "forskning" om det måste de ju ha för att skriva det..
  • Leather Cravat

Enda gången det har hänt något "sådant" var en kvinna i en affär som undrade om jag var syster eller mamma till barnet jag höll i. Men jag tog inte illa vid mig eftersom jag både ser ut och är ung, sen så hade hon en positiv ton när hon frågade med.
    Hade hon varit sur/negativ hade jag ju tagit det på ett annat sett.

• Marma

Har bara läst TS nu. Men min erfarenhet är ibland när jag pratar med nån så verkar de ta mig på halv skämt o liksom jaja du vet inget, men så fort maken visar sig (25år äldre) så blir det plötligt helt annan kling i källan o även fast jag kan säg anån riktig tidiotiskt så kan de "hmmm, jaså" helt plötsligt. Men detta händer oftast bara när jag/vi pratar med äldre o oftast män. så inget generelt

• MajaLarsson

Jag kommer ihåg två ggr när folk verkligen tittat på mig på ett nedvärderande sätt...

Första gången så var jag gravid och jag och mamma skulle gå in på Jysk. I dörren möter vi en kvinna i mammas ålder och hon höll tamejtusan på att tappa ögonen tror jag för att hon glodde så mycket! Hon vände sig om och följde mig med blicken tills hon inte såg mig längre. Mamma fällde nån kommentar till henne som jag inte minns men hon slutade inte titta iaf

Vid den tiden var jag ändå van vid att folk var nyfikna och frågade saker men hon var i en klass för sig! Jag var 17 år vid den tidpunkten.

Andra gången var när Rasmus var någon månad eller två å jag var på Maxi och handlade tillsammans med min pappa. Ett äldre par gav mig, men framförallt min pappa riktigt nedvärderande blickar och man såg att dom både var förskräckta och äcklade. Dom trodde givetvis att min pappa var min kille och att det var vårt barn... Tyckte det var oerhört konstigt att dom faktiskt utgick ifrån att det var så istället för att tänka att en pappa är ute å går med barn och barnbarn! Självklart kan jag ju inte VETA till 1000% att det var därför dom glodde ut oss så fullkomligt men jag är väldigt väldigt säker på att så var fallet..

• MsBeauty

På tal om det, när jag och min pappa var på semester utomlands så trodde alla att jag var hans flickvän eftersom vi inte liknar varandra alls. Jag var 14 år då och han är 34 år äldre. Hur fungerar man i huvudet om man tänker i såna banor?

• trisha

Konstiga blickar får jag inte, bara nyfikna blickar. Själv så kollar jag oxå på unga föräldrar, vet inte varför egentligen, e rätt så intressant =D

• Mårrran
    MsBeauty skrev 2009-01-17 14:44:31 följande:
    På tal om det, när jag och min pappa var på semester utomlands så trodde alla att jag var hans flickvän eftersom vi inte liknar varandra alls. Jag var 14 år då och han är 34 år äldre. Hur fungerar man i huvudet om man tänker i såna banor?
    Det var jag med om på banken.
    Tanten som skulle ta emot min ansökan om legitimation påpekade flera gånger att en förälder var tvungen att skriva under och min pojkvän kunde inte göra det.
    Stackarn vad röd hon blev i ansiktet. Visst pappa är "bara" 20 år äldre och ser väl ut som max 10 år äldre än mig. Men ändå.
    Freddan: En hipphoppare är en människa som hippar och hoppar
  • MalinNilssson

Förstår ni i Stockholm eller dom stora städerna att ni får snälla blickar, eller va man ska säga. Ja bor på norra öland och här e de inte vanligt me en ung mamma och speciellt inte Ja kollar oxå på unga föräldrar. Eller ja kollar på alla föräldrar, alla me barnvagn eller me barn.
    Men de gjorde ja mest innan ja blev gravid. Önskade hela tiden att jag också skulle få gå med en liten bebis. (Min son är inte planerad iallafall, utan han är ett underbarn).
    Ha de bra & Lycka till med alla blickar=)!
    Kram

• elakaste barnet i sandlådan

känner igen det TS skriver...
    känns som att många unga föräldrar tycker så synd om sig själva för "ALLA TITTAR SNETT PÅ MIG!" hur fan ser man om någon bara tittar eller om någon tittar snett?
    och vad gör det om någon tittar?
    du som ung mamma borde ju veta att du gör rätt och kan stå för ditt föräldrarskap.

• Mårrran
    elakaste barnet i sandlådan skrev 2009-01-18 19:57:00 följande:
    känner igen det TS skriver...känns som att många unga föräldrar tycker så synd om sig själva för "ALLA TITTAR SNETT PÅ MIG!" hur fan ser man om någon bara tittar eller om någon tittar snett? och vad gör det om någon tittar?du som ung mamma borde ju veta att du gör rätt och kan stå för ditt föräldrarskap.
    Det är en väldigt störande sak. Självömkan.
    Förstår inte varför det skulle vara synd om yngre föräldrar, det var ju inte någon som tvingade dom att ta barnet, då borde dom ju vara stolta och glada
  • Ablan
    Svar på #41
    jag fick barn när jag var 19 och det var en person som sa "jävla tonnårsförälder" EN gång för att min son skrek och jag lyckades inte trösta honom, en enda gång, av alla 1000-tals människor jag passerade så var det en som tittade och sa något, GUD va hemskt!

det löser man med ett enkelt "vad vill du din gamla ruggugla?"
    Mårrran skrev 2009-01-18 20:08:22 följande:
    Det är en väldigt störande sak. Självömkan. Förstår inte varför det skulle vara synd om yngre föräldrar, det var ju inte någon som tvingade dom att ta barnet, då borde dom ju vara stolta och glada
  • Mårrran

Ja men om någon säger något är ju en annan femma.
    Men att gråta (ja många gånger verkar det som att allt mellan himmel och jord har havererat) för att någon på bussen eller på fiket tittade på en är så...ja ingen kommentar

• ALisaE

Jag har själv aldrig ansett mig som ung förälder (var 23 när jag fick först barnet). Men fick en kommentar av en kvinna på en affär som tyckte att jag var lite för ung att skaffa barn vid 15 års ålder Jag fick mig ett gott skratt! Jag hoppas att alla ni som är/varit unga föräldrar slipper korkade kommentarer, men förstår att ni säkert får många från äldre som anser sig vet bättre just för att dom är äldre (=idioter?).

• EliiiasMamma

Har inte varit mamma så länge än (4,5 mån), men hittils har jag faktiskt bara fått positiva kommentarer, hade verkligen räknat med att man skulle få en heldel blickar på sig och en massa onödiga kommentarer...men det kanske kommer..

• mamma mia pizzeria

oj oj oj vad mycket blickar man har fått, snabb titt i barnvagnen å sen snabb titt på mig sedan lätt skakat på huvudet. Alla kommentarer liknande, - jaha när barn får barn. Listan är oändlig. Så var det för typ 20år sedan, man hoppas väl att det är bättre idag.

MEN nu är jag klockren på föräldramöten min grabb är 19 medelåldern på föräldramötena är 73 (fniss)

• gutegirl
    mamma mia pizzeria skrev 2009-01-19 15:26:03 följande:
    oj oj oj vad mycket blickar man har fått, snabb titt i barnvagnen å sen snabb titt på mig sedan lätt skakat på huvudet. Alla kommentarer liknande, - jaha när barn får barn. Listan är oändlig. Så var det för typ 20år sedan, man hoppas väl att det är bättre idag. MEN nu är jag klockren på föräldramöten min grabb är 19 medelåldern på föräldramötena är 73 (fniss)
    samma här!
    TS har helt fel!! www.gutegirl.blogspot.com
Svar på tråden Har du som ung förälder fått "konstiga" blickar och känner att folk ser ner på dig?