• Mårrran

Har du som ung förälder fått "konstiga" blickar och känner att folk ser ner på dig?

Har på flera ställen och under en lång period (några år) läst om unga föräldrar som skriver att de får konstiga blickar utav äldre människor (äldre beror ju på hur ung den unga föräldern är). Det verkar vara förjävligt att titta på yngre föräldrar, för då är man negativ, man ser tydligen ner på dom, man tycker inte dom är lika bra och inte lika mycket värda.

Men - hur många av er unga föräldrar vet att det är just er som alla dessa blickarna riktas åt? Om någon kollar på bussen, det behöver ju inte vara på dig utan på personen bakom, eller personen kanske bara har fastnat med blicken.
    Alla människor går inte runt och ler (jag gör det inte och om jag inte ler ordentligt så ser jag sur ut) hela dagarna.

Varför känner så många att folk ser ner på en bara för att man är ung?
    Varför skulle alla blickar vara riktade mot just dig?

Vet inte riktigt vad jag vill med tråden egentligen. Men blir så less på att höra att unga föräldrar klagar på att folk ser ner på dom och att dom får konstiga blickar.
    Det blir så offeraktigt.

Likadant med den där diskussionen om yngre mammor vs. äldre mammor.
    Spela roll. Bara för att en kvinna som är 34 säger att nej jag anser inte att man borde bli förälder vid 17 så behöver inte femtioelva unga föräldrar skrika "du är ju för gammal"

Jag är jävligt GRYM på vad det nu är jag gör
  • Svar på tråden Har du som ung förälder fått "konstiga" blickar och känner att folk ser ner på dig?
  • Mårrran

Vad skönt att höra

• Mårrran

Jag funderar på de som är under 20. Det verkar vara väldigt utsatt däromkring. Äldre än det verkar vara godkänt

• Mårrran

Nej det är det jag inte heller förstår. Om någon kollar på mig inte tar jag för givet att det är för att jag är konstig som har barn och jag är ung (dom vet ju f.ö inte hur gammal jag är). Dom kanske kollar på något helt annat eller bara funderar. Eller kanske tycker att jag är så jävla snygg *var bara tvungen*

• Mårrran
    Svar på #9
    Jag hade frågat henne om hon läst det i expressen eller aftonbladet eller om det verkligen finns en klargjord statistik på det
  • Mårrran
    xylifon skrev 2009-01-12 23:28:17 följande:
    det var i slutet av 2002 detta och det var mycke debatt om en liten död bebis som hittats inlindad vid en gångtunnel i södrasverige (om jag inte mins fel) och många ansåg att det var unga föräldrar med drågproblem som lämnat bebisen där mitt i vintern för att dö.. (har för mig att det ännnu inte är löst det fallet) det var därför hon sa så..
    Ja det är ju ett snyggt sätt att få folk att se på en på av henne
  • Mårrran
    MsBeauty skrev 2009-01-17 14:44:31 följande:
    På tal om det, när jag och min pappa var på semester utomlands så trodde alla att jag var hans flickvän eftersom vi inte liknar varandra alls. Jag var 14 år då och han är 34 år äldre. Hur fungerar man i huvudet om man tänker i såna banor?
    Det var jag med om på banken.
    Tanten som skulle ta emot min ansökan om legitimation påpekade flera gånger att en förälder var tvungen att skriva under och min pojkvän kunde inte göra det.
    Stackarn vad röd hon blev i ansiktet. Visst pappa är "bara" 20 år äldre och ser väl ut som max 10 år äldre än mig. Men ändå.
    Freddan: En hipphoppare är en människa som hippar och hoppar
  • Mårrran
    elakaste barnet i sandlådan skrev 2009-01-18 19:57:00 följande:
    känner igen det TS skriver...känns som att många unga föräldrar tycker så synd om sig själva för "ALLA TITTAR SNETT PÅ MIG!" hur fan ser man om någon bara tittar eller om någon tittar snett? och vad gör det om någon tittar?du som ung mamma borde ju veta att du gör rätt och kan stå för ditt föräldrarskap.
    Det är en väldigt störande sak. Självömkan.
    Förstår inte varför det skulle vara synd om yngre föräldrar, det var ju inte någon som tvingade dom att ta barnet, då borde dom ju vara stolta och glada
  • Mårrran

Ja men om någon säger något är ju en annan femma.
    Men att gråta (ja många gånger verkar det som att allt mellan himmel och jord har havererat) för att någon på bussen eller på fiket tittade på en är så...ja ingen kommentar

Svar på tråden Har du som ung förälder fått "konstiga" blickar och känner att folk ser ner på dig?