• olivia 11

dålig viktökning

Hej!
    Har en kille född v 28+4 som nu är snart 7 månader korrigerad. Han har gått upp bra i vikt hela tiden, men nu sackar han efter och går snarare ner i vikt. Är det vanligt bland prematurbarn? Det började ungefär samtidigt som han fick börja med astma medicin (Pulmicort och Airomir) i slutet av oktober, men på BVC säger de att det inte kan ha något samband. Är orolig att det kan vara något annat "fel" på honom. Har läst om cystisk fibros och tycker att det stämmer med hans symptom.Han har börjat bajsa stora fettiga avföringar ett par gånger om dagen, förrut var han jämt förstoppad.Men jag har också börjat ge honom olja i maten för att han ska gå upp i vikt, det kan kanske vara det också. Är så orolig för honom jämt, men det kanske blir så med prematurbarn.... Det är ändå vårt tredje barn.Usch vad nojig jag är, ville nog bara skriva av mig lite.

• Svar på tråden dålig viktökning
  • olivia 11

Han äter vanlig mat, slutade hobbyamma ungerfär när han slutade gå upp i vikt också. Han äter med god aptit ganska mycket så det är så konstigt att han inte går upp i vikt.

• olivia 11

Han kryper inte, men försöker. Far runt i gåstolen och är ganska aktiv, men inte mer än "normalt". I övrigt glad och pigg kille.

• knäppisen

Mina barn har också tappat viktkurvor när jag slutat amma. Även om det inte blev mkt på slutet så var det en väldig tydlig trend.

Lillkillen (född v 29) stod nästan still i vikt mellan 11-17 mån. Han hade ganska mkt problem med sin andning o har också fått mkt airomir och pulmicort. Men jag tror den uteblivna viktuppgången beror mer på att han haft ständiga småinfektioner i kroppen än medicinen.
    Fråga er Neoläkare om du är osäker på BVCs kompetens.

• Tualisa

Samma sak för mig! Jag har en liten tjej Alva, hon är 6 mån korrigerad, 8 månader okorrigerat. Har gått upp bra förrut, kring 100 gram i veckan.. men nu har hon börjat gå upp allt mindre. Hon väger så lite redan, var tillväxthämmad. Väger nu 5600 gram... 

Hon har själv valt bort bröstet under dagarna för några veckor sen, äter mest gröt.
    jag känner igen mig, jag är så orolig, får så ont i magen. sambon blir så arg på mig, eftersom hon är så glad och nöjd tycker han, men jag är så rädd att hon ska gå ner i vikt och att det är nått fel? hon har också börjat bajsa flera gånger per dag, men lösa avföringar, förut bajsade hon kanske 1 gång per dag och var snarare hård i magen...
    Lilla Alva är här
  • eeisor
    Svar på #6
    Ni kanske kan prova med att ge henne lite mer vanlig mat istället för gröten? Jag fick veta av BVC att man inte ska ge gröt/välling mer än max 3 ggr per dag eftersom det kan sätta rejält med fart på magen.
    AlvaochTor skrev 2009-01-13 15:15:07 följande:
    Samma sak för mig! Jag har en liten tjej Alva, hon är 6 mån korrigerad, 8 månader okorrigerat. Har gått upp bra förrut, kring 100 gram i veckan.. men nu har hon börjat gå upp allt mindre. Hon väger så lite redan, var tillväxthämmad. Väger nu 5600 gram... 
    Hon har själv valt bort bröstet under dagarna för några veckor sen, äter mest gröt.

jag känner igen mig, jag är så orolig, får så ont i magen. sambon blir så arg på mig, eftersom hon är så glad och nöjd tycker han, men jag är så rädd att hon ska gå ner i vikt och att det är nått fel? hon har också börjat bajsa flera gånger per dag, men lösa avföringar, förut bajsade hon kanske 1 gång per dag och var snarare hård i magen...
  • olivia 11

Skönt (men tråkigt) att höra att jag inte är ensam om det här. Min man tycker också jag är för orolig. Men hur får man ett barn att öka i vikt som redan äter bra? Kan ju inte trycka i honom mera mat. Tips tack!!!

• Tualisa

Vi har tänkt försöka prova vanlig mat lite mera.. men hon verkar inte så intresserad, jag har provat potatis, palsternacka, morötter.. majs... nu sa bvc att jag kan prova burkar från 6 månader eftersom dom har mer smak. jag har provat några burkar, hon äter faktiskt några skedar, men sen kniper hon ihop munnen. Då har jag gjort gröt och då äter hon... konstigt. jag försöker variera, ger risgröt, havregröt och majsgröt omvartannat.. men det är klart, tänk om hon bajsar så mycket pga all gröt.. har inte tänkt på det. 

Idag har jag försökt amma henne mera, har gett gröt två gånger idag.. 
    eeisor skrev 2009-01-13 18:02:25 följande:
    Svar på #6Ni kanske kan prova med att ge henne lite mer vanlig mat istället för gröten? Jag fick veta av BVC att man inte ska ge gröt/välling mer än max 3 ggr per dag eftersom det kan sätta rejält med fart på magen.
    Lilla Alva är här
Svar på tråden dålig viktökning