• Linisen

Amelia Artikeln

GRRRRRRRR!!!

Ringde Amelia redaktionen idag och hörde när artikeln skulle komma ut som jag efter mycket vånda har medverkat i och hör och häpna!!! ( Om att uppmärksamma äggdonation och barnlöshet) Den kommer ev inte med för att jag har valt att inte vara helt öppen med identitet och på bild. Jag har tidigare blivit lovad att inte beöva ge ut efternamn och vara med på bild fullt ut.

Men nu kommer den ev inte med alls. Blir så j*vla sur, inte för att jag vill "vara med i tidningen" inte alls, utan för att vår problematik inte belyses bara för att man anonym.

Suck!

• Svar på tråden Amelia Artikeln
  • Fru Nyqvist

Tycker att det är dålig stil av amelia Det är väl klart att man inte vill att hela världen ska veta vem man är. Det är väl tillräckligt jobbigt ändå!

• aux

Hej Linisen

Det där tycker jag var tråkigt, dumt och elakt.

Kan du inte be att få artikeln för att du vill veta vad som kommer att skrivas, sedan kan du lägga ut den här på sidan, så får i alla fall vi se den.

Jag är inte säker på att du får lov att lägga ut den utan journalistens tillstånd men att skicka den i mail tror jag inte att hon/han kan bestämma över.

/Aux

• Tinselflickan

Aux: Så får man absolut inte lov att göra! En journalist som skrivit en artikel äger upphovsrätten till artikeln och den får absolut inte publiceras/spridas utan artikelskribentens medgivande. Den journalisten kanske lever på att sälja artiklar och hon/han förlorar inkomst varje gång någon gör så här. Publiceras en text på nätet får man dock länka till den.

Linisen: Trist att de gör så. Många tidningar tycker det är okej att man väljer att vara mer eller mindre anonym när det gäller känsliga ämnen som äggdonation och barnlöshet. Och jag minns vilka våndor du hade när du funderade på om du skulle vara med eller inte. Jättetrist, verkligen!

• lillfia

Det var ju otroligt dåligt av dom
    Dom kunde väl ha tänkt på det redan innan dom gjorde intervjun och berättat för dig hur det låg till så kunde du själv ha fått välja om du skulle idas göra det eller inte.

Dessutom är det ju för jäkligt att det här ämnet är i princip helt tabu. Eftersom det aldrig någonsin står något om ämnet i tidningarna är det ju väldigt lätt att tro att man är i princip ensam om att råka ut för det, om man inte hittat in hit åtminstone, men det vore också väldigt bra framför allt för alla som Inte har några problem att bli gravida att se hur man faktiskt kan få kämpa och hur fruktansvärt jobbigt det är är när det inte fungerar.

• aux

Tinselflickan - Jag utgår ifrån att du tidigare aldrig har laddat ner musik från nätet

Om artikeln inte ska publiceras så ser inte jag skadan i att Linisen kan få ha möjligheten att visa den och jag har ytterst svårt att tänka mig den journalisten som har det.

Vad det sedan gäller artiklar, texter med mera så får man lov att publicera det mesta om man hänvisar till källan. Det du inte får göra är att lägga ut hela artiklar på din sida. Vad jag förstod det som var detta en del i en större artikel alltså borde det inte vara några som helst problem för Linisen att lägga ut den del som handlar om henne förutsatt att hon vill. Dessutom är detta information om henne. När det gäller information om något som rör dig själv så är reglerna inte lika stränga. Självklart har man lov att maila information till någon annan som rör just dig.

• Linisen

Ja, att lägga ut den kommer inte på fråga, vill inte ha journalisten till att bli ledsen med.

När jag senare pratade med dem idag kanske de kommer att ha med den senare men inte nu. Påpekade att jag inte vill göra mig ovän med sjukhuset och därför inte ville ha med namn, då läkare där inte är överens med mig vad gäller möjligheten att att få testa IVF. Han säger bestämt nej men undersöker inte heller varken sig äggledare eller ens OM jag har några ägg kvar...morr.

Men, men hänger inte läpp för det men tycker att det är riktigt dåligt.

• Sanna73

Jag tycker det är tråkigt att Amelia missar att ta upp ett viktigt ämne pga en detalj som ingen (tror jag) hade reagerat på. Läsare som själva är drabbade av barnlöshet bryr sig nog inte om personen i artikeln har helt namn och tydlig bild med men de bryr sig om att få läsa om ett ämne som för dem betyder allt och som det är allt för tyst om.

• Jola

Jag tycker också det är riktigt, riktigt dåligt.....Ville bara säga det.

• Jola

Vill också tillägga att jag verkligen har gått och väntat på det här numret och den här artikeln. Dumma Amelia!

• mette

Nej så dåligt! Jag har åxå väntat på det numret ju!

Jag tycker du var så stark som tog beslutet att ställa upp på den där artikeln, och så publiceras den inte nu...

Klart man inser som läsare att du vill vara anonym i ett sånt känsligt och personligt reportage! Det var dåligt av redaktionen att göra så! Tänk så många kvinnor som vill läsa om detta!

Vi borde maila Amelia allesammans!

• Linisen

NEJ!!!!

Maila dem inte då kanske de aldrig tar med den! De surrar om att den kanske kommer att ta med den i ett septembernummer där det ska vara fokus på hormoner (som vi alla hatar eller hur )

Men maila inte då blir det j*vla liv.
    Men tack för tanken Mette!

Kram

• mette

Nej jag ska INTE maila! Jag lovar! Är inte så företagsam heller eg. Var mest menat som lite humor!

• Minna72

...Så betyder detta att det kan komma en artikel iallafall (du Linisen skrev att det ev kunde komma ngt i september)? Jag är oxå bland dem som väntat febrilt på artikeln och blev besviken tillsammans med dig att de inte tog med den.

• Millie

Vad trist att höra, jag har också väntat på det numret...

• mammahärochnu

Alla här som ev läser Amelia borde bojkotta dom! Själv var det många år sedan jag slutade köpa sådana skräptidningar (sex och mode samt dyra reklamannonser är ju vad dom mest består av!!).

• Kurreburre

Hm, tycker det verkar konstigt att Amelia inte vill publicera artikeln pga anonymitet. Jag har läst många artiklar i bla Vecko Revyn om känsliga ämnen där personen har haft ett påhittat namn samt inte synts riktigt på bild. Det e ju inget konstigt med det, så e det ju på TV med.

Svar på tråden Amelia Artikeln