• ami

Ska 16-åringen tvingas med på utlandsresa?? Hur göra?

Vi (familjen) ska åka på en 4-veckors resa till USA. Vi ska hälsa på en släkting som bor där men också göra lite kortare utflykter, åka runt litegrann. Vi har varit där tidigare flera gånger.
    Nu är största barnet precis 16 år gammal och tokvägrar följa med. Vill inte vara utan sina kompisar (och datorn misstänker jag..) Han får bo hos far och morföräldrarna, vill säkert ev sova hos sin kompis nån vecka. Är en lugn och skötsam kille för övrigt som inte börjat hänga ute (ännu), utan helst sitter framför datorn och tevespelet.
    Vi har hela tiden sagt att han självklart måste följa med. Vill inte att han ska missa denna upplevelse som det ju självklart blir. Samtidigt, sist vi var där satt han i stort sett hemma i huset hela dagarna och ville inte bli med på våra utflykter, långpromenader och shoppingturer..
    Vi har ett litet barn och en 13-åring också. 13-åringen och 16-åringen är bråkiga sinsemellan. Mycket tjabb och tjafs.
    Ska vi tvinga honom??
    Eller låta honom stanna hemma?
    Det blir ju säkerligen fler gånger, om än inte på något eller några år.
    Hjälp!!

• Svar på tråden Ska 16-åringen tvingas med på utlandsresa?? Hur göra?
  • Busbellan

Jag hade inte tvingat med honom om han inte vill.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Buddha74

Om det var möjlighet för det - tror jag att jag hade prövat att få med en av hans kompisar på resan. Kanske kompisen kan betala sin egen flygresa och ni står för mat och sovplats?

Tror att eran son missar mycket om han inte följer med, men jag kommer ihåg hur jag blev medtvingad av mina föräldrar. Dom gångerna jag fick ta med mig min bästis var MYCKET bättre när jag var tonåring.

• Lotten 66

Hur rolig är en tonåring som inte vill med? Låt honom stanna hemma. Han får skylla sig själv om han missar något kul.

• Garageänkan

Skulle aldrig i livet låta en 16åring vara ensam hemma så länge men jag var ju vild i den åldern och vet precis vad jag hittade på när jag fick vara hemma från sommarstugan
    Fast mina föräldrar kallade mig för sååå lugn :D

• Fru Indosaurie
    Nogula skrev 2009-01-17 18:36:28 följande:
    Jag hade inte tvingat med honom om han inte vill.
    inte jag heller.
    Lotten 66 skrev 2009-01-17 20:32:01 följande:
    Hur rolig är en tonåring som inte vill med? Låt honom stanna hemma. Han får skylla sig själv om han missar något kul.
    håller helt med här, det är ju hans förlust..
    Opinions are like assholes. Everybody has one. nakenfis.se
  • Sueca maluca

LOL, hade precis en sådan upplevelse när jag själv var tonåring, satt och tjurade de första dagarna så att mina föräldrar var nästan på väg att vända tillbaka... Men jag är glad att mina föräldrar "tvingade" mig att följa med för jag fick nya bekantskaper utomlands och nya erfarenheter. Visst tjurade jag lite för syns skull ändå, men egentligen var jag rätt glad...

• mandelblomma

Är det ett "krig" som är viktigt att vinna?
    VAD vinner ni på det ens?
    VEM vinner på det?

Skulle ta ett långt samtal och säga som det var, att ni gärna vill spendera tid med honom och ha honom med...att ni är beredda att lägga upp delar av resan så att det kommer passa även han och hans intressen.
    MEN om han absolut inte vill skulle jag låta honom stanna hemma...att ha en trulig 16 åring med som förstör för alla...tack, men nej tack!
    Skulle däremot inte låta han vara själv hemma den här tiden, utan med någon släkting i så fall.
    Egentligen är det ju också ett bra tillfälle att spendera tid med sina far och morföräldrar, vilket ju inte heller är fel tycker jag.
    Ett annat alternativ är ju att han följer med er en del av resan, kanske två veckor och åker hem tidigare än er?

• Bevabus

Han är gammal nog att ta sina egna beslut. Det hade ju varit en sak om han hade bott hemma ensam under den här tiden, men va tusan, han får ju bo hos morföräldrarna! Och han sköter sig. Klart han får stanna hemma!

• astalacasta

Jag skule nog ha känt lite olika beroende på om han hade gjort något konstruktivt eller mest suttit hemma och hängt framför datorn. Hade jag misstänkt det senare så hade jag nog tvingat med honom, men hade han haft ett sommarjobb eller någon egen fritidsaktivitet, typ ett läger, så hade jag självklart låtit honom stanna hemma.

Jag och min bror (15 och 14 år då) bodde ensamma hemma i fem veckor en sommar när mina föräldrar reste jorden runt med kompisar, och jag kommer ihåg det som en väldigt mysig och nyttig sommar, vi lärde oss massor.

• Neennee

Hej! Jag har varit i samma situation som din son, att jag tokvägrat följa med! OCH jag ångrar det så innerligen. Inte fram tills dom åkte men precis när jag såg klockslaget då de åkte. Jag hade det jättetufft hemma själv, då i tre veckor och gjorde bara dumma grejer med mina vänner, visst va farmor o farfar där o kollade mig men det dom inte visst led dom inte av. Att missa dessa upplevelser är sjukt men om ni tar med honom kommer han minas det senare i livet o säga hej mamma kommeru ihåg det där o det där.. Det är upplevelser och han är bara 16 inte 18 ännu. Så ta med honom tycker jag, han kommer tacka er om inte nu men senare :)

Lycka till!

• fryxan

nej inte tvinga hade jag sagt.
    däremot superkoll med boendet hemma när ni reser runt

• Snossan

Blev med tvingad till landet som 16 åring(hade gjort bus) och jag bodde till och med i egen lägenhet. Va sur som ättika i några dar men sedan hade jag den roligaste sommaren i mitt liv.
     Klart han ska följa med. Han är för ung för att se vad han missar och dessutom kan det ju vara er sista resa som familj ni gör.
     16 åring är för ung för att betämma själv. Är man så data beroende så man missar ett sådant tillfälle ska man nog verkligen inte sitta framför en heller.

• Cuthalion

Ifall han verkligen inte vill med och 13-åringen har en chans att slippa tjafs så hade jag lämnat honom hemma. Se till att han är hos sina mor- och farföräldrar så kommer han förmodligen i slutändan inse att det kanske var en miss att inte nappa på erbjudandet om en resa. I annat fall kanske både 16-åringen och 13-åringen blir jättenöjda med att spendera ett antal veckor på varsin sida av Atlanten.

• slangbella

Jag skulle låtit honom stanna hemma.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Axel 081012 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Pruttiluskan

Sålänge mormor & morfar eller farmor & farfar tar över så ska ju han få bestämma själv om han vill vara kvar hemma eller åka med!
    MEN då ska han lyssna på dem som han "bor" hos under tiden!

• ami

Biljetter är beställda. Han får stanna hemma.
    Vi gör en kortare tur än planerat, blir borta 3 veckor. Under tiden kommer han att bo hos mormor morfar i 2 veckor, hos farmor farfar i 1 vecka i deras husvagn (utan data..).
    Nä, han är inte databeroende som tur är Sitter gärna ett par timmar om dagen, men gör annat med. Blivit mindre data intresserad och mer studierinriktad senaste tiden, vill väl öka på betygen till gymnasievalet, så datan bekymrar oss inte. Dessutom tycker mormor morfar att allt annat är bättre än att sitta framför datan, så det blir nog inte så mycket när han är där.
    Som sagt är det varken första eller sista resan dit, snart kan han ju åka dit själv med. Så han är nöjd och vi är också nöjda nu faktiskt. Känns som ett bra beslut. Han kommer att ha det bra hemma och VI kommer att få en lugn semester
    Tack alla för bra synpunkter!

Svar på tråden Ska 16-åringen tvingas med på utlandsresa?? Hur göra?