• Melwsmammi

Nån som fött i vecka 29?

Hur mår era bebisar nu och varför föddes dom för tidigt?

• Svar på tråden Nån som fött i vecka 29?
  • Melwsmammi
    Svar på #10
    Okeii då förstår jag!
    Anledningen till att jag frågar är för att jag själv vart på förlossningen för att jag misstänkt att jag läckt foser vatten. dock har dom ej sätt nått läckage.
    Men hur märker man att de är VATTEN? jag har inte fått nått riktigt bra svar på de. och jag är orolig att dom inte ser att de läcker liksom, då jag hört om andra där dom missat de helt.
    för jag har ju sex och badar och så men läcker de kan de ju bli infektion. så jag vore hemskt tacksam om du ville berätta hur du visste att de va vatten =) och om du hört om hur man tar reda på de..
  • Full av förhoppning

De kan kolla det med en särskild tops som reagerar med vätskan om det är fostervatten, + att de kan kolla i microskop på särskilda kristaller.

Läcker det så måste du ha antibiotika och ligga i strikt sängläge!!!!

Angeliican skrev 2009-01-17 15:10:02 följande:
    Svar på #10Okeii då förstår jag! Anledningen till att jag frågar är för att jag själv vart på förlossningen för att jag misstänkt att jag läckt foser vatten. dock har dom ej sätt nått läckage. Men hur märker man att de är VATTEN? jag har inte fått nått riktigt bra svar på de. och jag är orolig att dom inte ser att de läcker liksom, då jag hört om andra där dom missat de helt. för jag har ju sex och badar och så men läcker de kan de ju bli infektion. så jag vore hemskt tacksam om du ville berätta hur du visste att de va vatten =) och om du hört om hur man tar reda på de..
    En älva och ett mirakel
  • Melwsmammi
    Svar på #12
    ok. vad krävs för att dom ska kolla de då? eftersom dom inte gjort de. trots att nått har runnit längs mina ben?
    varav en gång blodblandat vatten :P
  • Full av förhoppning
    Angeliican skrev 2009-01-17 19:16:10 följande:
    Svar på #12ok. vad krävs för att dom ska kolla de då? eftersom dom inte gjort de. trots att nått har runnit längs mina ben?varav en gång blodblandat vatten :P
    Jag vet inte.. jag kom in och sade att jag trodde jag läckte vatten och att jag hade GBS och då tog de prov direkt och fick två positiva svar på fostervatten och jag fick åka rullstol till en sjukhussäng där jag blev inlagd direkt
    En älva och ett mirakel
  • Melwsmammi
    Svar på #14
    oj okeii.. på mig har dom bara gjort ultraljud :S
  • bubben 92

Hej! jag födde vår flicka i v 29+0.
    Fostervattnet gick i vecka 27. N vi kom in tillförlossningen i linköping så va det fult, så vi fick åka till örebro. sen efter tre dagar så fick vi komma tillbaka till Linköping. den 06/7 föddes vår dotter.sen den 9/7 blev vi förflyttade till norrköping. där var vi till den 27/7, sen tillbaka till linköping. va där till den 21 /9. Det var en väldigt jobbig sommar men vi fick en underbar dotter som är i dag 6 månader( 3månader och tre veckor). hon är lite efteri utvecklingen med fel på denena lungan men annars är hon frisk och växer som hon ska.
    kram till alla

• Ell

Vår dotter föddes i vecka 29+2 då de såg på tillväxtultraljud att allt vatten var slut (0,5 dl kvar) och att hon var 60% tillväxthämmad. Hon vägde 728 gram och var 32 cm vid födseln. Idag är hon 5,5 månad och väger 3850 gram och är 55 cm lång. Hon har väldigt urkalkat skelett pga sin tillväxthämning och äter kalcium och fosfat för att bli bra men det kan ta lång tid.

Anledningen till tillväxthämningen och att vattnet var slut var att min moderkaka var väldigt liten (mindre än en handflata) så den jobbade på så gott den kunde men det var inte tillräckligt.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Wilmer & Junie ♥¸.?°´¯) ♥
  • systersandra

Blev akutsnittad pga hf i vecka 29+5.
    Hon vägde 1425/41 cm.
    Allt har gått jättebra med henne,har varit hur frisk som helst och växer bra. Är inte ikapp ännu men det kan ju ta ett tag till,hon är 11 mån okorrigerat.

• MinlillaPuh

Hej.

Jag har en kille som i mars blir 3 år och föddes v29+5.
    Jag läckte vatten, troligen från V 19 då de trodde jag hade urinvägsinfektion (kissade på mig på natten när jag sov) I vecka 23 lades jag in med strikt sängläge till V29+5 då han kom.
    Det läckte hela tiden från V 19 men som andra sagt så bildas lite nytt fostervatten hela tiden.
    Kräv att de kollar om det är fostervatten som läcker!

Sköt om er och lycka till.
    Du får gärna läsa i min blogg om vår tid innan Jonatan kom.

• cajsagve

Hej!
    Min kille föddes v 29+6 dgr. vattnet gick i v 27. Sängläge!! Han stannade alltså nästan 3 v till. Vikt vid födseln 1825 gr, längd 43 cm (41 cm efter en vecka )
    Vattnet gick för mig för att jag hade GBS. Idag är min gosse 2 1/2 månad gammal. Vi har varit hemma 1 månad nu. Hans neotid gick över förväntan. Jag är sååå tacksam för det. TYVÄRR har han redan åkt på sin första förkylning (storebror smitthärden) Snuva och skrällhosta, men ingen feber i sikte än iaf.

• UG82

Min kille är född 29+2 men vet ej varför de kunde inte förstå varför. Han hade nog helt enkelt bråttom. Han är idag 2½ och mår jätte bra. Kram på er alla

• I have a kid

Freja född vecka 29+4 akut snitt

jag hadde mkt sd enligt mig .dock inte så mkt att ctg reggade dom som starka

var lite in å ut på f--lossningen p.ga av sd

men allt var alltid super bra med bebis å med mig.

sen i vecka 29+ återigen in för vad enligt mig var sd som hållit i sig i ca 30-40 min.

kommer till förlossningen ctg registrerar inte nå spec mkt sd.

plötsligt sjunker pulsen på bebis stiger sen.

jag får stanna på vak. görs ett ctg varje timme.
    i 3 timmar är allt bra. vi förbereder oss för att fara hem.

sissta ctg görs 4 timmen då händer det igen pulsen/hjärtslagen sjunker bm går ut in kommer läkaren å säger att min bebis måste ut NU!!

Freja vägde 1480g 40 cm lång

idag 9,5 månader korr 7 månader och 2 veckor
    vägde för nåra dar sen 7460 ca 64 lång

mår jätte bra kan säga mamma inga komplikationer på neo eller vid födeseln
    följer korrigerade utevecklingen med allt

utom att hon ej kan krypa.

• Michellevanworkum

min son föddes v 29+4. nu är han 11 veckor gammal och mår hur bra som helst... han vägde 1548 g när han kom och var 41 cm lång..

Svar på tråden Nån som fött i vecka 29?