• Anonym (poopisurprise!)

Varför aktiveras tårar när jag bajsar!

Det är helt skumt.
    När jag bajsar börjar tårarna rinna. Ju mer jag bajsar, desto mer frekvent rinner tårarna och så har det varit så länge jag kan minnas.
    Vad fan beror det på? Hur vanligt är detta på en skala?

Det är nog det främsta skälet till att jag vägrar bajsa med olåst dörr! Och tänk när ungarna blir större och börjar prata och kommer till dagis och säger "min mamma gråter när hon bajsar!" vilka jävla blickar jag kommer få.

Absurdum på hög nivå, så förklara nu detta fenomen för mig! För ont gör det ju knappast.
    Om jag är JÄTTEkissnödig kan det dyka upp en tår också, eller ibland när det verkligen bara trycker på urin sådär, så det låter som ett vattenfall.

• Svar på tråden Varför aktiveras tårar när jag bajsar!

Anonym (mee to!) skrev 2009-01-16 21:40:08 följande:

de enda jag kan komma på vad de skulle kunna bero på är att man "tar i" så typ tårarna kommer
    Wihoo, fler som håller mig sällskap. Jag, du, din mamma och Beckiz får starta en hemlig tårklubb.
    Fast som sagt...även om jag är så bajsnödig så när jag sätter mig på dass så är det bara att säga "aaaaah" och så glider kroven ut, så...ja, tårarna rinner ändå!

Det är precis som om tarmen ligger bredvid en nerv som styr tårproduktionen!
    1982Frida skrev 2009-01-16 21:42:12 följande:
    Hmm.. låter inge skoj =( kommer tårarna av smärta eller bara iaf. ??
    Bara ändå. Som när det är jättekallt och man cyklar, eller om det blåser ute. Bara ändå.
  • Anonym

Haha, jag får också så. Tårar när jag bajsar och ibland när jag varit jättekissnödig och kissar. För mig har det inte alltid varit så. Det började väl för kanske 2 år sen.

• Beckiz86

Haha javisst ;) en klubb för vårat "problem" hade vart fint ^^

• Anonym

hehe....när jag är akut jättekissnödig så kliar det fruktansvärt i mitt tandkött!!!!
    har alltid varit så.

• Grönögat

Men du, jag tror att det beror på nerver, din bajsnerv, ursäkta uttrycket, är på något sätt i beröring med och retar dina tårkanalsnerver. Det måste vara så.

• Anonym

Skulle också tippa på nervsystemet. Alla nerver hänger väl ihop på ett eller annat sätt.

Ta bara det att man kan massera på olika ställen på fotsulan för att få bort smärtor på andra ställen, eller sätta akupunkturnålar lite hä och var för olika effekter på helt andra ställen. Allt det har väl med nerverna att göra?

...borde döpa om tråden till "klubben för absurda avföringssymptom"...

I'm having a blast!

• Anonym (mee to!)

vi kanske ska passa på att skriva en doktorsavhandlig om problemet så kankse vi hittar en lösning xD *ASG* vi vet ju redan att de kan vara genetiskt eftersom att både jag och min mamma har det xD

för mig kommer de inte heller av smärta precis som TS säger så bara kommer de som när man cyklar ute eller om de är blåser..=P

Jag har faktiskt inte frågat min mamma.

För min pappa är det inget problem - han låser FORTFARANDE inte dörren när han kör sin morningdump, fick jag bittert erfara i julas. Kul när man är 30+ och går in i badrummet för att se sin far sitta där och strypa en brunbjörn med en pillemarisk uppsyn. "Ooops...ja kom *FIIIIIIS* in du bara!" säger han, nu som för 20 år sedan! Men inga tårar har jag någonsin sett.

• Anonym (mee to!)

Grönögat skrev 2009-01-16 21:54:34 följande:

Men du, jag tror att det beror på nerver, din bajsnerv, ursäkta uttrycket, är på något sätt i beröring med och retar dina tårkanalsnerver. Det måste vara så.
    skulle ju kanske kunna stämma i mitt fall =P, för om jag har en sårskorpa på t.ex armen som jag försöker pilla bort så kan jag få ont på ett litet område på ryggen samtidigt.. hel knas ^^

föresten undra vad den fack medicinska termen för bajsnerv är.. xD

När min man biter i min ena bröstvårta så känns det som om någon nyper mig i ett område ett par cm bredvid naveln.

Analuspopus nevus kanske? =)

• Anonym (mee to!)

Anonym (poopisurprise!) skrev 2009-01-16 22:57:16 följande:

Analuspopus nevus kanske? =)
    lät ju som ett väldigt bra förslag :-P
    och google som brukar vara min vän svek mig denna gången sökte på "tårögdhet vid avföring" men inget vettigt kom upp =/
  • Pellerbom

Jag får tårar när jag kissar, oavsett mängd, och det har varit så så länge jag kan minnas. Kul att se att jag inte är den enda som fäller tårar på toa! Vi är kanske fler än man kan tro, det är ju inte direkt något man tar upp i fikarummet!

• Anonym (Popilopi)

Hej. Jag hamnade på denna tråd för att jag sökte människor med samma eller liknande symtom. Faktum är att jag upplever identiska symtom som dig. Oavsett konsistens eller hur mycket arbetskraft det tar för det att komma ut så kommer det tårar. Är jag väldigt kissnödig kommer det tårar också. 

Har fått höra från min mamma och moster att man visste att jag gjort det i blöjan när jag hade tårar i ögonen så det är inget som uppkommit under senare år utan har pågått vad jag tror är hela livet. 

Ingen jag känner eller är besläktad med vet vad detta beror på. En gång för längesen läste jag att hos vissa är tårkanalen kopplad på något skumt vis till det som gör att vi kan tömma oss. Men det som gör att jag känner mig tveksam på den informationen är att trots mycket efterforskning har jag inte hittat en enda vetenskaplig artikel om detta. 

• Vemvetvemjagär

Hej. Nu vet jag inte om du finns kvar och kommer läsa detta, men kommenterar ändå :) Googlade på ?blir tårögd när jag bajsar? och det första som dök upp var detta inlägg. För du är inte ensam. Är exakt likadan och känner bara en i min närhet som också har detta ?fel?. 

så jag frågade chatgpt! 
    detta skrev hen (varning lång text):

Det är faktiskt inte en så konstig fråga som det kanske verkar! Att dina ögon tåras eller att du blir lite snorig när du bajsar eller kissar kan bero på en kombination av faktorer, och det är inte ovanligt. Här är några möjliga förklaringar:

1. **Parasympatiska nervsystemet**: När du bajsar eller kissar, aktiveras det parasympatiska nervsystemet, som ansvarar för att lugna ner kroppen och främja avkoppling. Detta system är också kopplat till tårkörtlarna och slemproduktionen i näsan, vilket kan göra att dina ögon tåras och du blir snorig.

2. **Tryck och spänning**: När du anstränger dig vid tarmtömning eller släpper trycket efter att ha varit väldigt kissnödig, kan det orsaka ett ökat tryck i kroppen, inklusive i huvudet och ansiktet. Detta kan stimulera tårkörtlarna och slemhinnorna i näsan, vilket gör att du får tårar och blir snorig.

3. **Vagusnerven**: Vagusnerven, som är en del av det parasympatiska nervsystemet, sträcker sig från hjärnan ner till magen och påverkar många kroppsfunktioner, inklusive matsmältning och urinblåsekontroll. Stimulering av denna nerv under tömning av tarm eller urinblåsa kan ibland också leda till tårbildning och ökad nässekretion.

4. **Känslighet i ögon och näsa**: Vissa människor har känsligare ögon och näsa än andra. Om du har känsliga slemhinnor kan det hända att de reagerar starkare på kroppsliga förändringar eller ansträngning, vilket kan leda till tårar och snor

sen få man ta AI med en nypa salt, men det låter logiskt :) så nu blev vi lite klokare!

• jeolpeol

Jag hade just tänkt ge en förklaring till hur vagusnerven och parasympatiska nervsystemet hänger ihop med att matsmältningen och bajsnödighet men tydligen har chatgpt redan gjort det 😁

Svar på tråden Varför aktiveras tårar när jag bajsar!