Hej. Nu vet jag inte om du finns kvar och kommer läsa detta, men kommenterar ändå :) Googlade på ?blir tårögd när jag bajsar? och det första som dök upp var detta inlägg. För du är inte ensam. Är exakt likadan och känner bara en i min närhet som också har detta ?fel?.
så jag frågade chatgpt!
detta skrev hen (varning lång text):
Det är faktiskt inte en så konstig fråga som det kanske verkar! Att dina ögon tåras eller att du blir lite snorig när du bajsar eller kissar kan bero på en kombination av faktorer, och det är inte ovanligt. Här är några möjliga förklaringar:
1. **Parasympatiska nervsystemet**: När du bajsar eller kissar, aktiveras det parasympatiska nervsystemet, som ansvarar för att lugna ner kroppen och främja avkoppling. Detta system är också kopplat till tårkörtlarna och slemproduktionen i näsan, vilket kan göra att dina ögon tåras och du blir snorig.
2. **Tryck och spänning**: När du anstränger dig vid tarmtömning eller släpper trycket efter att ha varit väldigt kissnödig, kan det orsaka ett ökat tryck i kroppen, inklusive i huvudet och ansiktet. Detta kan stimulera tårkörtlarna och slemhinnorna i näsan, vilket gör att du får tårar och blir snorig.
3. **Vagusnerven**: Vagusnerven, som är en del av det parasympatiska nervsystemet, sträcker sig från hjärnan ner till magen och påverkar många kroppsfunktioner, inklusive matsmältning och urinblåsekontroll. Stimulering av denna nerv under tömning av tarm eller urinblåsa kan ibland också leda till tårbildning och ökad nässekretion.
4. **Känslighet i ögon och näsa**: Vissa människor har känsligare ögon och näsa än andra. Om du har känsliga slemhinnor kan det hända att de reagerar starkare på kroppsliga förändringar eller ansträngning, vilket kan leda till tårar och snor
sen få man ta AI med en nypa salt, men det låter logiskt :) så nu blev vi lite klokare!