• Fru Åkesson

Hjälp mig att välja RASKATT att kunna ha som utekatt!!!

Jag har haft lyckan att både ha en Russian Blue och en halv-somali, dessvärre finns de inte längre hos mig. Nu funderar jag och min man på att adoptera en liten kattunge, men önskar tips om vilken ras (vill dock inte ha en Norsk skogskatt lr liknande till utseendet)

Hoppas kunna uppfylla dessa krav:

1. Jag vill ha en raskatt (av flera olika anledningar, som jag inte går in på här dock) och jag vill at den skall kunna släppas ut dagligen sommar som vinter; då vi bor på landet.

2. Ej långhårig, ej helvit.

3. Får leva "vilda" livet utomhus, men ska tycka om att kela och mysa i soffan inomhus.

4. Favoritras utseendemässigt är Somali; men klarar de att leva som utekatter? Eller någon som har något förslag?

(Jag undanbeder mig åsikter om att raskatter inte ska få leva som utekatter pga risk för stöld m.m. Och jag vet att alla katter är individer och de inte alltid stämmer med de rastypiska egenskaperna.)

Finns det någon katt som uppfyller ovanstående punkter?

• Svar på tråden Hjälp mig att välja RASKATT att kunna ha som utekatt!!!
  • Hiker
    Svar på #40
    Jag har också erfarenheter från både inne- och utekatter, och min upplevelse är att innekatterna jag har haft har varit mer harmoniska, pigga och gosiga. Och mer människotillvända dessutom, det kan nog vara olika det där.

Elektra: Hehe, det låter som att din cornish som ska avlas på är 16 när du skriver så Passa dig!
  • Rigmor Mortis

elektra1 skrev 2009-01-29 17:07:16 följande:

vi får naturligvis vara väldigt försiktiga. Har fungerat bra i 16 år nu utan problem.
    Det spelar väl ingen roll hur försiktiga ni är om hon kräks upp p-pillret?
  • skorpionen80

vickitoria skrev 2009-01-29 17:07:40 följande:

Mycket sund åsikt TS! Jag har oxå erfarenhet från både innekatter och utekatter. Jag har haft innekatter som blivit utekatter och jag har haft raskatter och bondkatter. Min övertygelse är att de allra flesta katter mår bra av att vara utomhus. En katt behöver stora ytor att röra sig på, katter är jägare som mår bra av att smyga på byten i naturen. Mina katter går ut på morgonen efter frukost och kommer tillbaka till middagstid om jag inte ropar på dom innan. Under det varma sommarhalvåret så kan dom vara ute i upp till ett par dygn innan dom behagar visa sig. Men när de är hemma så myser de gärna med familjen i soffan. Kan oxå tillägga att jag aldrig haft en katt som blivit påkörd eller råkat ut för någon olycka utomhus.
    Då har du haft väldigt mycket tur, eller så bor du öde. Jag hade en utekatt när jag var liten, vi hann inte ha den mer än några veckor/någon månad innan någon annan bestämde sig för att katten inte fick leva längre. Människor är grymma. Han blev förgiftad av en dagmamma och det tog honom 2-3 dagar att dö. Vi försökte allt, men inget hjälpte.
  • Hiker

...det kanske är bra att lägga till också att p-piller för katter egentligen inte gör dem infertila, utan "bara" hindrar dem från att löpa? Kan vara bra att komma ihåg.

• elektra1
    EKJ76 skrev 2009-01-29 19:12:34 följande:
    elektra1 skrev 2009-01-29 17:07:16 följande: Det spelar väl ingen roll hur försiktiga ni är om hon kräks upp p-pillret?
    vad drastiskt! Jag ändrar inte en sak jag gjort i 16 års tid med många katter bara för att du skriver det. Jag vet vad mina katter mår bäst av. Så är det bara.
    Har stor erfarenhet av olika raser av katt. Har haft katt i 19 års tid. Och även fött upp andra djur.
  • elektra1
    EKJ76 skrev 2009-01-29 19:12:34 följande:
    elektra1 skrev 2009-01-29 17:07:16 följande: Det spelar väl ingen roll hur försiktiga ni är om hon kräks upp p-pillret?
    Och förresten har jag katten inne den timmen det tar för kattens kropp att ta upp pillret. Så nu har du fått det utbenat också...
  • Rigmor Mortis

De är inte alltid hundraprocentiga även om de tas på exakt tid och tas upp av kroppen heller. Precis som p-piller för människor. Så nu har du fått det utbenat också...

• elektra1
    EKJ76 skrev 2009-01-29 20:22:00 följande:
    De är inte alltid hundraprocentiga även om de tas på exakt tid och tas upp av kroppen heller. Precis som p-piller för människor. Så nu har du fått det utbenat också...
    För människor tar det en halvtimme att tas upp i kroppen. Det kan man läsa på nätet. Likaså har jag frågat flera gånger när jag har haft magsjuka. Om man tagit den och spyr mer än en halvtimme efter ska det inte vara någon fara.
    Fast för säkerhets skull så har jag 1 timme som gräns.
  • Rigmor Mortis

Läs om mitt inlägg igen - de är inte alltid hundraprocentiga ÄVEN om de tas upp av kroppen. Precis som hos människor.

• elektra1
    EKJ76 skrev 2009-01-29 21:42:43 följande:
    Läs om mitt inlägg igen - de är inte alltid hundraprocentiga ÄVEN om de tas upp av kroppen. Precis som hos människor.
    suck, blir så trött att man inte orkar kommentera mera....  Jag vet vad som funkar för oss.
    i 16 års tid med en hel hög katter. Därmed basta!!
  • Fru Åkesson

skorpionen80 skrev 2009-01-29 14:40:44 följande:

Fru Åkesson skrev 2009-01-29 14:20:02 följande:
    Hur har du tänkt lösa det med avel och att hon går ute? Det är inget som Sverak tillåter, och ingen seriös uppfödare kommer vilja avla din katt pga smittorisken.
    Det är DIN åsikt och DIN definition av vad är "seriös uppfödare" är för något.
    Jag har redan kontakt med två uppfödare av Britter som har sina katter ute och dom är allt annat än oseriösa. Och för dom fungerar aveln alldeles utmärkt.
  • skorpionen80

Fru Åkesson skrev 2009-01-30 09:35:12 följande:

skorpionen80 skrev 2009-01-29 14:40:44 följande:
    Det är DIN åsikt och DIN definition av vad är "seriös uppfödare" är för något. Jag har redan kontakt med två uppfödare av Britter som har sina katter ute och dom är allt annat än oseriösa. Och för dom fungerar aveln alldeles utmärkt.
    Nja, de flesta uppfödare håller nog med mig...
  • Fru Åkesson

skorpionen80 skrev 2009-01-30 10:12:40 följande:

Fru Åkesson skrev 2009-01-30 09:35:12 följande:
    Nja, de flesta uppfödare håller nog med mig...
    Det kan varken du eller jag uttala oss om, däremot kan man uttala sig om sin egen åsikt och sina egna erfarenheter.
  • MaTy

Hej! Det här med inne/utekatter är ju verkligen omdebatterat.

Kan säga att jag har en halvperser som var innekatt. Alla leksaker, jätteklätterträd och mycket lek o bus och promenader i sele men det han allra mest ville var att få gå ut på egen hand. Satt och tittade ut och jamade varenda dag. Hjälpte inte att gå ut i selen..  Man riktigt såg hur gärna han ville få gå ut själv.

Ok jag släppte ut honom lite försiktigt i början och följde med honom var han gick. Nu får han gå lite själv och det är en helt annan katt kan jag säga. Han trivs som fisken i vattnet när han får go och nosa utan att vara fast i ett snöre. Gläds med honom och kommer aldrig mer stänga in en katt för att jag är rädd om den. Alla varelser vill i naturen känna sig fria. 

Sen behöver man ju inte ta steget att släppa ut förrän katten själv visar att den inte är nöjd med vad den har längre.

Det är vad jag tycker.

Svar på tråden Hjälp mig att välja RASKATT att kunna ha som utekatt!!!