Inlägg från: Fru Åkesson |Visa alla inlägg
  • Fru Åkesson

Hjälp mig att välja RASKATT att kunna ha som utekatt!!!

Jag har haft lyckan att både ha en Russian Blue och en halv-somali, dessvärre finns de inte längre hos mig. Nu funderar jag och min man på att adoptera en liten kattunge, men önskar tips om vilken ras (vill dock inte ha en Norsk skogskatt lr liknande till utseendet)

Hoppas kunna uppfylla dessa krav:

1. Jag vill ha en raskatt (av flera olika anledningar, som jag inte går in på här dock) och jag vill at den skall kunna släppas ut dagligen sommar som vinter; då vi bor på landet.

2. Ej långhårig, ej helvit.

3. Får leva "vilda" livet utomhus, men ska tycka om att kela och mysa i soffan inomhus.

4. Favoritras utseendemässigt är Somali; men klarar de att leva som utekatter? Eller någon som har något förslag?

(Jag undanbeder mig åsikter om att raskatter inte ska få leva som utekatter pga risk för stöld m.m. Och jag vet att alla katter är individer och de inte alltid stämmer med de rastypiska egenskaperna.)

Finns det någon katt som uppfyller ovanstående punkter?

• Svar på tråden Hjälp mig att välja RASKATT att kunna ha som utekatt!!!
  • Fru Åkesson

TAck för tipsen!

Perser kräver väl dock lite mer pälsvård än vad jag hade tänkt mig...
    Kan Bengal vara utomhus tro?

Bezzi skrev 2009-01-22 19:09:19 följande:
    Hejsan.Jag hade en ras katt som var utekatt nämligen en perser katt.Han älskade att vara ute och hoppa som en kanin för att sen komma in och äta och mysa.Just den rasen är väldigt lätt att få så personlig.Min vart som en hund. Han kom när jag ropade på honom när han var ute och vi busade i snön m.m. hehe Vi bor mitt inne i stan i västerås men ja va absolut inte rädd för att någon skulle ta honom.Bengal katt är något jag vill ha också dom kan dock ty sig väldigt mycke till en person men dom är mysiga katter som är väldigt lätta att lära och dom blir hemmakära om dom trivs så dom kommer alltid tebax. =)
  • Fru Åkesson

Tror jag besvarar min egen fråga, då jag surfat runt lite och hittat min drömkatt;

Brittiskt Korthår, colourpoint (dvs maskad)!!!

• Fru Åkesson

Jag vågar knappt skriva det och ännu mindre ge mig in i en diskussion, men eftersom många undrar varför jag vill ha katten som utekatt så försöker jag besvara efter bästa förmåga.

1. JAG tycker att det ger mer stimulans i en katts liv att få vara utomhus, med allt spännande som går att se och göra.

2. Jag bor i en villa på LANDET och det skulle kännas grymt att låsa in katten när naturen väntar alldeles utanför.

3. JAG tycker att det katten ett mer naturligt liv i en mer naturlig miljö;
    Katten kan klättra i en björk, istället för en klätterställning. Katten kan välja om den vill ha kranvatten eller hitta en källa under bar himmel.
    Katten kan äta vildvuxet gräs (vid behov) än att jag ska odla "kattgräs" i en liten kruka.
    Katten kan "hälsa" på andra katter, än att bara titta på dom genom fönstret.
    Katten får testa sin medfödda jaktinstinkt på en liten näbbmus än att tugga på röda och gröna plastmöss.

...för vilken människa hade velat sitta inomhus ett helt liv?
    Jag har haft två innekatter tidigare i mitt liv och det kändes helt enkelt inte rätt.

Sen om man börjar lusläsa kattannonser så säljer man raskatter ofta endast som innekatter och huskatter "gärna till ett hem på landet, med möjlighet till utevistelse". Intressant egentligen; för ingen tror väl att huskattsägare är mindre rädda om sina katter?

Det här med ute respektive innekatt....dom flesta har väldigt STARKA åsikter om detta. Och det är OKEJ att tycka olika. Detta är vad JAG TYCKER.

• Fru Åkesson

TILLÄGG:

Sen vet jag ju att alla kattraser inte klarar en utevistelse på främst vintern.
    Ingen hade väl släppt ut en Russian Blue, en Burma eller en Sphynx på vintern? =o)

Fru Åkesson skrev 2009-01-24 09:39:30 följande:

Jag vågar knappt skriva det och ännu mindre ge mig in i en diskussion, men eftersom många undrar varför jag vill ha katten som utekatt så försöker jag besvara efter bästa förmåga.1. JAG tycker att det ger mer stimulans i en katts liv att få vara utomhus, med allt spännande som går att se och göra.2. Jag bor i en villa på LANDET och det skulle kännas grymt att låsa in katten när naturen väntar alldeles utanför.3. JAG tycker att det katten ett mer naturligt liv i en mer naturlig miljö;Katten kan klättra i en björk, istället för en klätterställning. Katten kan välja om den vill ha kranvatten eller hitta en källa under bar himmel. Katten kan äta vildvuxet gräs (vid behov) än att jag ska odla "kattgräs" i en liten kruka.Katten kan "hälsa" på andra katter, än att bara titta på dom genom fönstret. Katten får testa sin medfödda jaktinstinkt på en liten näbbmus än att tugga på röda och gröna plastmöss....för vilken människa hade velat sitta inomhus ett helt liv?Jag har haft två innekatter tidigare i mitt liv och det kändes helt enkelt inte rätt.Sen om man börjar lusläsa kattannonser så säljer man raskatter ofta endast som innekatter och huskatter "gärna till ett hem på landet, med möjlighet till utevistelse". Intressant egentligen; för ingen tror väl att huskattsägare är mindre rädda om sina katter?Det här med ute respektive innekatt....dom flesta har väldigt STARKA åsikter om detta. Och det är OKEJ att tycka olika. Detta är vad JAG TYCKER.
  • Fru Åkesson

Fast faror finns ju överallt; för alla - människa som djur!

Djur äter ju andra djur också. En älg kan också bli påkörd. Eller ett barn. Då borde ju alla hålla sina barn inomhus för att man är rädd om dom, eller aldrig sätta sig i en bil tex.

"...en bild om att en katt mår bättre ute"...?? Vilket djur ö.h.t. mår bra av vara instängt?

• Fru Åkesson

Mamma till R o A skrev 2009-01-24 21:29:28 följande:

Varför jämföra barn och djur? Ja faror finns överallt, så varför vill du öka risken för att katten blir skadad? Är inte katten värd mer? Vem säger att katten ska vara instängd? Att gå ut med katten i koppel, bygga en utegård det är ett säkert sätta för en katt att vistas ute.Vilda djur är anpassade för att klara av att vistas i vår natur , det är inte katter.
    Vilda djur är inte anpassade för bilar heller, lika lite som en katt.

Det kan börja brinna när du inte är hemma och katten brinner inne. Jag menar att det finns faror överallt. Om du nu anser att jag ökar risken för att min katt ska bli skadad, så anser jag i tur attt jag ökar dess livskvalitet väsentligt genom ett mer stimulerande liv.

I min tur avslutar jag diskussionen här coh nu eftersom den aldrig kommer leda någonstans.
    Du anser att jag är elak för att jag vill "riskera min katts liv" genom att den får vara utomhus. Och jag kan inte förstå att man tycker att en katt inte är "anpassad för vår natur".
  • Fru Åkesson

Oj, vilket liv det blev här inne!!! Starka, vitt skilda åsikter.

Crazy Cat Lady:
    det är inte lite förnedrande när då attackerar majoriteten av huskattägarna genom att säga att dom är "mindre pålåsta och medvetna samt kunskapsnivån lägre". Jag tror att jag har läst, utan att överdriva, mer än 90 % av alla kattböcker som finns på den sv marknaden, jag har besökt kattutställningar och själv varit utställare, jag har haft raskatt och huskatt, jag har haft innekatt och utekatt.
    Indirekt ifrågasätter du längst ner i ditt inlägg om jag skall ha katt alls; riktigt elakt. Jag överöser mina katter med både TID och KÄRLEK, vare sig det är en innekatt eller utekatt.
    Jag är påläst som bara den, men har en helt annan uppfattning än dig.

felicityporter:
    du jämför med en hund? En hund är ett flockdjur och oftast betydligt större i storlek...behöver jag fortsätta?

Zoolie:
    tack, fast man börjar bli van från FL nu =o) Så fort man ställer en fråga, så kommer dom i flock till attack! Haha!

Hiker och övriga:
    det blir en Brittiskt Korthår. Ska bara få tag på den perfekta. Har börjat ringa runt lite till uppfödare och så...så får väl se när i tiden det blir.

P.s. jag frågade efter ERA tips till raskatt; inte era åsikter om att den kommer få leva som utekatt. Inom parentesen kan ni även läsa detta i TS) Tack för alla bra tips om olika raser jag ändå har fått! TAck tack =o)

• Fru Åkesson

Havanna82 skrev 2009-01-26 14:17:14 följande:

Det enda jag kan säga är att var öppen med att du ska ha katten som utekatt när du köper katt!! Många uppfödare ser helst inte att deras kattungar springer ute, och vill nog gärna veta det före köpt hellre än efter.
    SJälvklart. Oftast skriver uppfödarna det redan på hemsidan att dom endast säljer som innekatter också... Men jag har fått tag i en uppfödare som inte såg utekatt som ett problem, och som har kattungar...får se om jag faller pladask för någon av dom! =o)
  • Fru Åkesson

Hiker skrev 2009-01-28 21:01:12 följande:

Svar på #30Å, kul! Har uppfödaren någon hemsida? Det finns få saker som är sötare är brittbäbisar! :)
    Ja, men jag går inte ut med hemsidan här. Pga att "skydda" uppfödaren, då många i speciellt dom kretsarna inte anser att man ska sälja katter som utekatter.

Men det blir inte någon kattunge till mig i den kullen iaf =o( Jag vill ha en hona, och den honan som fanns håller inte "utställningskvalitét". Jag vill ju använda min framtida katt till avel och då är det ett måste, även om den i första hand är till sällskap.

Men betalar man 6.500 kr för en raskatt, tycker jag också att den ska hålla de rastypiska drgaen. Annars får den endast säljas till sällskap och därmed sällskapspris. Men jag letar vidare! =o)
  • Fru Åkesson

skorpionen80 skrev 2009-01-29 14:40:44 följande:

Fru Åkesson skrev 2009-01-29 14:20:02 följande:
    Hur har du tänkt lösa det med avel och att hon går ute? Det är inget som Sverak tillåter, och ingen seriös uppfödare kommer vilja avla din katt pga smittorisken.
    Det är DIN åsikt och DIN definition av vad är "seriös uppfödare" är för något.
    Jag har redan kontakt med två uppfödare av Britter som har sina katter ute och dom är allt annat än oseriösa. Och för dom fungerar aveln alldeles utmärkt.
  • Fru Åkesson

skorpionen80 skrev 2009-01-30 10:12:40 följande:

Fru Åkesson skrev 2009-01-30 09:35:12 följande:
    Nja, de flesta uppfödare håller nog med mig...
    Det kan varken du eller jag uttala oss om, däremot kan man uttala sig om sin egen åsikt och sina egna erfarenheter.
Svar på tråden Hjälp mig att välja RASKATT att kunna ha som utekatt!!!