• Anonym

Jobb och utvecklingsgarantin & Mammaledighet

Jag är med i Jobb & Utvecklingsgarantin på arbetsförmedlingen och får aktivitetsstöd.Har varit med där i 4 månader nu.Jag ska ha barn i början av mars och har börjat ta ut FP idag (26 jan).Jag undrar vad som händer när man kommer tillbaka från mammaledigheten?Har man samma ersättningsnivå som tidigare?Måste jag kontakta a-kassan att jag ska gå på mammaledighet eller sköter AF det automatiskt till en?Vill inte ha några problem sedan när jag kommer tillbaka från mammaledigheten.Har försökt få kontakt med min handläggare på AF men han är alltid upptagen.Hoppas någon kan hjälpa mig här på FL?

• Svar på tråden Jobb och utvecklingsgarantin & Mammaledighet
  • Anonym

du måste meddela arbetsförmedlingen att du går på mammaledigt..
    Jag hade samma innan Fp har precis börjat ta ut och meddelat arbetsförmedlingen, för jag får ju inte stå som arbetssökande samtidigt som jag tar ut FP.
    DEt andra kan jag tyvärr inte svara på, undrar också om man får gå tillbaka till jobb o utvecklingsgarantin?

• Anonym

Anonym skrev 2009-01-26 21:19:08 följande:

du måste meddela arbetsförmedlingen att du går på mammaledigt..Jag hade samma innan Fp har precis börjat ta ut och meddelat arbetsförmedlingen, för jag får ju inte stå som arbetssökande samtidigt som jag tar ut FP.DEt andra kan jag tyvärr inte svara på, undrar också om man får gå tillbaka till jobb o utvecklingsgarantin?
    Min handläggare har fortfarande inte svarat på mitt mail.Skickade ett nytt igår.Blir så trött på AF!Lönt att ha en mailadress om man aldrig kollar mailen...Jag är bara rädd att man inte ska ha samma ersättningsnivå när man kommer tillbaka från mammaledigheten.Kan inte alla dessa nya regler de har.
  • Tate

Föräldraledighet brukar vara överhoppninsgbar tid. Är du arbetslös och går på a-kassa innan och efter föräldraledighet så brukar du t ex inte få nya karensdagar efter föräldraledigheten utan du fortsätter på samma ersättningsperiod. Samma borde gälla för aktivitetsstöd. För att skydda din ersättningsnivå hos försäkringskassan måste du dock ta ut fem dagar föräldraledighet per vecka efter det att barnet fyllt ett. Eller vara sysselsatt på heltid på annat sätt.

• Anonym

Ring Arbetsförmedlingens kundtjänst! De kan säkert svara på dina funderingar. Du behöver inte kontakta just din handläggare.

• Anonym

Okej ska ringa kundtjänst för att vara på den säkra sidan!

• Anonym (223 kr)

Du måste vara kvar i Jobb- och utvecklingsgarantin så länge du är föräldraledig och fylla i blanketter om aktivitetsstöd. Du kryssar i övrig frånvaro. Om du skrivs ut från JOB:en hamnar du på 223 kr/dag (lägsta beloppet om du kommer tillbaka till JOB:en efter din föräldraledighet. Överhoppningsbar tid räknas inte. Jag har själv blivit drabbad!! Om du hunnit bli utskriven, ompröva AF:s beslut genast! Du har rätt att finnas kvar i programmet numera!

• Anonym
    Svar på #7
    jaså man ska fortsätta fylla i försäkringskassans lappar och kryssa i övrig frånvaro.Det sa inte min handläggare till mig...måste man ta reda på allt själv..nu måste jag kolla upp detta!
  • Anonym (223 kr)

Har hört att andra gör så i allafall. Bäst att kolla med a-kassan för det är dom som inte vill ha något glapp i JOB:en. Du står väl kvar i JOB:en? Du måste också se till att ditt ekonomiska beslut förlängs om det skulle behövas! Själv blev jag utskriven utan vetskap. Fick inget papper på det hem. Jag fick höra av Arbetsförmedlingen att det var OK att vara föräldraledig. För att vara säker på allt bör du kolla upp med AF, a-kassa och Försäkringskassan för alla har olika regler. AF har inget ansvar för din ersättning. Hoppas det blir rätt för dig! Själv har jag inte fått någon rätsida på min ersättning eftersom de 3 myndigheterna skyller på varandra och har som sagt olika regelverk att följa.

• Anonym

Mammaledighet räknas som överhoppningsbartid och jag kommer att skrivas in i jobb&utvecklingsgarantin igen efter mammaledigheten.Jag får samma ersättning som tidigare.Det sa min handläggare till mig idag i ett mail(så nu har jag det skriftligt).Man måste ju lita på detta.

• Anonym (Mia)

Du kan inte vara med i Jobb och utvecklingsgarantin samtidigt som då gått på längre föräldraledighet. Du ska anmäla din föräldraledighet till arbetsförmedlingen. Du kan däremot delta t ex halvtid/deltid och vara föräldraledig halvtid/deltid förutsatt att du har ordnad barnomsorg den tid du deltar i jobb och utvecklingsgarantin vilket är ett krav oavsett frö du ska få ersättning, ordnad barnomsorg behöver inte vara förskola det kan vara mormor eller moster t ex men du ska ha ordnat det. Det som är viktigt att tänka på är att du måste återinskriva dig inom ett år. Skrevs du ut t ex 20 oktober 2024 är sista dagen för återinteäde 19 oktober 2025. Annars kommer du förlora rätten att återgå till JOB.

• Anonym (h)
    Anonym (223 kr) skrev 2009-02-18 15:14:58 följande:

Du måste vara kvar i Jobb- och utvecklingsgarantin så länge du är föräldraledig och fylla i blanketter om aktivitetsstöd. Du kryssar i övrig frånvaro. Om du skrivs ut från JOB:en hamnar du på 223 kr/dag (lägsta beloppet om du kommer tillbaka till JOB:en efter din föräldraledighet. Överhoppningsbar tid räknas inte. Jag har själv blivit drabbad!! Om du hunnit bli utskriven, ompröva AF:s beslut genast! Du har rätt att finnas kvar i programmet numera!

Anonym (Mia) skrev 2025-04-22 16:42:11 följande:

Du kan inte vara med i Jobb och utvecklingsgarantin samtidigt som då gått på längre föräldraledighet. Du ska anmäla din föräldraledighet till arbetsförmedlingen. Du kan däremot delta t ex halvtid/deltid och vara föräldraledig halvtid/deltid förutsatt att du har ordnad barnomsorg den tid du deltar i jobb och utvecklingsgarantin vilket är ett krav oavsett frö du ska få ersättning, ordnad barnomsorg behöver inte vara förskola det kan vara mormor eller moster t ex men du ska ha ordnat det. Det som är viktigt att tänka på är att du måste återinskriva dig inom ett år. Skrevs du ut t ex 20 oktober 2024 är sista dagen för återinteäde 19 oktober 2025. Annars kommer du förlora rätten att återgå till JOB.

Viktigt att komplettera med denna info nu?

Svar på tråden Jobb och utvecklingsgarantin & Mammaledighet