• carro79

frukost till 1-åring som slutat med gröt?

vad ger man till en 1 åring som slutat äta gröt? jag tycker att smörgås e lite fattigt om ni förstår hur jag menar.

någon som har bra tips?

• Svar på tråden frukost till 1-åring som slutat med gröt?
  • carro79
    versan skrev 2009-01-27 08:46:56 följande:
    Min lilltjej gillade Proviva Nyponsoppa. Till det en macka m leverpastej och majonäs på & med finhackad på gurka tex...
    oj, det lät annorlunda hihi. men alla barn e olika och dom brukar ju gilla lite konstiga saker å blandningar. hur kom du på att blanda leverpastej å majonnäs?
  • mrs W
    Vitulina skrev 2009-01-27 08:40:49 följande:
    Är det nåt som går vid 1-årsåldern eller? För min 15.månaders gör samma sak. Han vill inte ha gröt som han älskat tidigare. Men han är strulig med mat just nu i största allmänhet. Äter välling vid 6 (går upp 5.30...) Vid 8 är han hungrig men bara petar/slänger på golvet vad han än får. Jag har testat nästan alla förslag här tror jag.
    lika här, killen äter välling vid 6, sen hungrig igen men bara kladdar och vill inte ha. i bilen på väg till dagis (8.45) åt han en hel banan och ville helst ha en till.. Om han hade fått välja hade han gärna gått och småätit hela dagarna, frukt och kex..
    Han är glad i mat men just på morgonen funkar inget, precis som han inte har tid att sitta still för att äta.. han är 15 mån den 1/2
  • ZettanA

Min tjej äter gröt på kvällen.. men på morgonen så vill hon ha smörgås. Har precis sagt nej till vällingen så nu känns ju den där smörgåsen lite fattig.. ha ha!
    Jag bakar eget bröd på lite grövre mjölsorter, Just nu så äter vi morotslimpa.. som hon har leverpastej på. Nyponsoppa till det.

• vildaungarnasmamma

bara lite OT:
    varför slutar man med välling?
    min stora kille som blir 4 nu i april, älskar sin morgon vällning.
    likaså hans lillebror som ä1 1, de älskar sin välling och jag hade inte tänkt att sluta med den förrän de själva vill.
    serverar dock vällingen i mugg till snart 4 åringen och flaska till 1 åringen.

mamma till - Alfons 20/4-05 & Loke 11/12-07
  • ZettanA

SuperMegaNova skrev 2009-01-28 14:22:30 följande:

bara lite OT:varför slutar man med välling?min stora kille som blir 4 nu i april, älskar sin morgon vällning.likaså hans lillebror som ä1 1, de älskar sin välling och jag hade inte tänkt att sluta med den förrän de själva vill.serverar dock vällingen i mugg till snart 4 åringen och flaska till 1 åringen.
    Men om de själva vill sluta??.. min dotter som är över året vill inte ha längre. så då ska jag väl kanske inte tvinga henne?...
  • drea

Min dotter vägrade plötsligt gröten... så nu får hon lite naturell yoghurt och äggröra, det går ner. Mjukt bröd gillar hon inte, men knäcke går bra!

• ludenben

Vi har aldrig slutat med gröt. När han växte ut köpegröten var det riktig gröt som gäller. I första hand havregrynsgröt men ibland manna eller risgrynsgröt. Nu är han 6 år och vi äter för det mesta gröt till frukost hela familjen.

BF 23/4- 09
  • EwaJ

SuperMegaNova skrev 2009-01-28 14:22:30 följande:

bara lite OT: varför slutar man med välling? min stora kille som blir 4 nu i april, älskar sin morgon vällning. likaså hans lillebror som ä1 1, de älskar sin välling och jag hade inte tänkt att sluta med den förrän de själva vill. serverar dock vällingen i mugg till snart 4 åringen och flaska till 1 åringen.
    Äter de övrig mat bra ändå?? De säger väl att vällingen lätt kan göra att barnen är lite lagom pösmätta resten av dagen och vägrar äta riktig mat vid lunch och middag?!
    Är det problem med maten kan ju vällingen och fullkornsgröten vara en bov i dramat. (samt även för mycket frukt som gör att de är lagom mätta hela tiden och aldrig vill ha mat)
  • Vitulina

Min skrutt får sin välling vid 6, men vid 8 är hanklängig och gnällig och vill ha mat, men äter inga mängder. Imorse lyckades jag dock få i honom både en skinkmacka och lite yoghurt med havregryn och kanel. Sen var han mycket trevligare hela förmiddagen

Om man vill ha mindre havregryn men inte orkar köra i mixern kan jag rekommendera snabbhavregryn. Bara att använda. Fungerar utmärkt hos den här bekväma mamman iaf

• vildaungarnasmamma
    ZettanA skrev 2009-01-28 19:04:52 följande:
    SuperMegaNova skrev 2009-01-28 14:22:30 följande: Men om de själva vill sluta??.. min dotter som är över året vill inte ha längre. så då ska jag väl kanske inte tvinga henne?...
    vet inte varför du verkade så upprörd över mitt inlägg...det var iallafall inte min mening.
    jag skrev också att jag kommer att låta dem äta sin välling så länge tills de själva vill sluta.
    klart att man inte ska tvinga ungarna att äta välling.
    jag bara undrade, för vissa slutar ju med välling vid ett år och då undrade jag bara varför?
  • vildaungarnasmamma
    EwaJ skrev 2009-01-28 21:19:20 följande:
    SuperMegaNova skrev 2009-01-28 14:22:30 följande: Äter de övrig mat bra ändå?? De säger väl att vällingen lätt kan göra att barnen är lite lagom pösmätta resten av dagen och vägrar äta riktig mat vid lunch och middag?!Är det problem med maten kan ju vällingen och fullkornsgröten vara en bov i dramat. (samt även för mycket frukt som gör att de är lagom mätta hela tiden och aldrig vill ha mat)

jadå, min snart 4 åring är dock inne i en period just nu då han äter lite av allt. men annars så äter han hur bra som helst, både lunch mellis och kvällsmat.

ettåring älskar allt vad mat heter, han äter gärna 1 macka även efter att han druckigt sin frukost välling och äter resten av dagen bra.
    båda grabbarna äter oxå en del frukt, de älskar frukt, men de äter ändå bra.
    men barn är olika, det som funkar för mina kanske inte funkar för dina. men det är ju bra att vi är olika, vad skulle vi annars prata om?

• Marie1978

Kan man alltså frysa in kokt mannagrynsgröt? Måste iså fall göra det. Sonen börjar tröttna på köpegröt men stå och göra annan på morgonen är inget alt. Tar lång tid plus att det måste svalna så länge. Han vill äta den nästan kall...

versan skrev 2009-01-27 08:42:14 följande:
    Koka egen risgrynsgröt med kanel & mjölk och liiite socker på. kokar man stor sats så portionsförpackar man den hemkokta gröten i plastpåsar. Packar dom till små platta paket & in i frysen. snabbt att värma till frukost mellanmål kvällsmål... ps) går lika bra att frysa färdigt Mannagrynsgröt också. (fast den tar ju inte lika länge att koka.)Du
  • Nila

Ett tips som funkar för min 1.5 åring är att komplettera macka med ägg i valfri form, kokt, stekt eller scrambled. Variation gör det roligare. Ibland gör vi quesadilla med lite bönor vid sidan av. Ibland råraka med ägget. Sedan avsluta frukosten med frukt. Och när det är ont om tid kör vi helt enkelt fullkornsflingor med skivad banan. Hoppas du hittar dina rätter :) Som Alfons Åbergs pappa sa: rätt rätt på rätt sätt!

• MajaVira
    Nila skrev 2015-09-30 08:00:47 följande:
    Ett tips som funkar för min 1.5 åring är att komplettera macka med ägg i valfri form, kokt, stekt eller scrambled. Variation gör det roligare. Ibland gör vi quesadilla med lite bönor vid sidan av. Ibland råraka med ägget. Sedan avsluta frukosten med frukt. Och när det är ont om tid kör vi helt enkelt fullkornsflingor med skivad banan. Hoppas du hittar dina rätter :) Som Alfons Åbergs pappa sa: rätt rätt på rätt sätt!
    Tråden är över sex år gammal!

Hur lyckas man ens hitta en så gammal tråd?
Svar på tråden frukost till 1-åring som slutat med gröt?