frukost till 1-åring som slutat med gröt?
vad ger man till en 1 åring som slutat äta gröt? jag tycker att smörgås e lite fattigt om ni förstår hur jag menar.
någon som har bra tips?
vad ger man till en 1 åring som slutat äta gröt? jag tycker att smörgås e lite fattigt om ni förstår hur jag menar.
någon som har bra tips?
Min tjej äter gröt på kvällen.. men på morgonen så vill hon ha smörgås. Har precis sagt nej till vällingen så nu känns ju den där smörgåsen lite fattig.. ha ha!
Jag bakar eget bröd på lite grövre mjölsorter, Just nu så äter vi morotslimpa.. som hon har leverpastej på. Nyponsoppa till det.
bara lite OT:
varför slutar man med välling?
min stora kille som blir 4 nu i april, älskar sin morgon vällning.
likaså hans lillebror som ä1 1, de älskar sin välling och jag hade inte tänkt att sluta med den förrän de själva vill.
serverar dock vällingen i mugg till snart 4 åringen och flaska till 1 åringen.
SuperMegaNova skrev 2009-01-28 14:22:30 följande:
Min dotter vägrade plötsligt gröten... så nu får hon lite naturell yoghurt och äggröra, det går ner. Mjukt bröd gillar hon inte, men knäcke går bra!
Vi har aldrig slutat med gröt. När han växte ut köpegröten var det riktig gröt som gäller. I första hand havregrynsgröt men ibland manna eller risgrynsgröt. Nu är han 6 år och vi äter för det mesta gröt till frukost hela familjen.
SuperMegaNova skrev 2009-01-28 14:22:30 följande:
Min skrutt får sin välling vid 6, men vid 8 är hanklängig och gnällig och vill ha mat, men äter inga mängder. Imorse lyckades jag dock få i honom både en skinkmacka och lite yoghurt med havregryn och kanel. Sen var han mycket trevligare hela förmiddagen
Om man vill ha mindre havregryn men inte orkar köra i mixern kan jag rekommendera snabbhavregryn. Bara att använda. Fungerar utmärkt hos den här bekväma mamman iaf
jadå, min snart 4 åring är dock inne i en period just nu då han äter lite av allt. men annars så äter han hur bra som helst, både lunch mellis och kvällsmat.
ettåring älskar allt vad mat heter, han äter gärna 1 macka även efter att han druckigt sin frukost välling och äter resten av dagen bra.
båda grabbarna äter oxå en del frukt, de älskar frukt, men de äter ändå bra.
men barn är olika, det som funkar för mina kanske inte funkar för dina. men det är ju bra att vi är olika, vad skulle vi annars prata om?
Kan man alltså frysa in kokt mannagrynsgröt? Måste iså fall göra det. Sonen börjar tröttna på köpegröt men stå och göra annan på morgonen är inget alt. Tar lång tid plus att det måste svalna så länge. Han vill äta den nästan kall...
Ett tips som funkar för min 1.5 åring är att komplettera macka med ägg i valfri form, kokt, stekt eller scrambled. Variation gör det roligare. Ibland gör vi quesadilla med lite bönor vid sidan av. Ibland råraka med ägget. Sedan avsluta frukosten med frukt. Och när det är ont om tid kör vi helt enkelt fullkornsflingor med skivad banan. Hoppas du hittar dina rätter :) Som Alfons Åbergs pappa sa: rätt rätt på rätt sätt!