• angelfransson

Kolla upp sina barn på facebook....

En tilläggs fråga till denna tråden

www.familjeliv.se/Forum-3-101/m40515260.html

Om man inte kommer in på sitt barns facebook, pga att det gjort inställningar att endast vänner ska se bilder, gästbok osv. Är det ok då att be en bekant som med hjälp av ett program kan göra så att man kan gå in på sitt barns facebook, oberoende om man är vän med dom där eller inte... Alltså en användare som kommer in på ALLAs oavsett vad dom man besöker har för inställningar...

• Svar på tråden Kolla upp sina barn på facebook....
  • Videli

Men det är extremt stor skillnad på att sufra runt på internet och skriva dagbok.
    Hade mina söner skrivit dagbok hade jag aldrig tänkt tanken att läsa den.
    Det är privat, inget som kan göra de illa.

Men att hitta och hittas på internet är en helt annan sak.
    Jag lever i det här nu med tonårsbarn och en man som arbetar på ett högstadium. Det är så otroligt mkt skit där ute som man måste ta ansvar för. Det är inte som när vi var små, vi måste förstå det.

• angelfransson

Ja pappan vet, men inte resten av familjen....

• Nixx

Det finns fortfarande inget program som kan ta sig in på spärrade personer.

Visa mig gärna motsatsen.

• angelfransson

Ok, jag är inget dataproffs. Vet inte om det var ett program eller liknande... Koder osv är det man skriver in så kan man hacka sig in.. Allt är tydligen möjligt med internet-datorer

• BymBym

Ingen som såg på Dr Phil om helikoptermammorna som svävar omkring sina barn?

• frufogel

Jag fick tips av en väninna att prova på Friendy. Barnet måste adda "Friendy" som vän och sedan kan man själv
    som förälder välja att få en rapport på sitt barn och dess vänners Facebooketikett. Detta till en liten kostnad. Själv har jag inte så mycket tid att tillbringa vid datorn och kolla mina barn, så detta passar utmärkt.
    Man får en rapport via mail eller/post som beskriver ens barns "vardag" på nätet.
    Det jag tycker är bra är att man får en bild av om språket är vårdat, om ens barn är mobbat eller skriver elaka saker. Dem går inte in på detaljer om inte grova saker skrivs.
    Man kan maila till [email protected] eller SMS:a Friendy medlem följt av ens adress till 72550 så skickar dem mer information.

• Muslimska mamman

Det är väl bättre att du som förälder skapar ett konto där du bjuder in ditt barn att bli din vän? Om barnet sedan skäms över att vara din vän och inte vill så får det vara så. Annars har ju du som förälder tillåtelse att logga in på ditt barns konto och titta dig omkring så länge barnet är under 18 år. Barnet behöver inte veta det, men du kan ju se om du kan lista ut vad barnets mail och lösenord är så kan du logga in och se efter.

Umm Hafada = Blöjans mamma
  • enny signatur
    Muslimska mamman skrev 2012-01-07 13:56:39 följande:
    Det är väl bättre att du som förälder skapar ett konto där du bjuder in ditt barn att bli din vän? Om barnet sedan skäms över att vara din vän och inte vill så får det vara så. Annars har ju du som förälder tillåtelse att logga in på ditt barns konto och titta dig omkring så länge barnet är under 18 år. Barnet behöver inte veta det, men du kan ju se om du kan lista ut vad barnets mail och lösenord är så kan du logga in och se efter.
    var har du fått det ifrån? intrång.
  • Muslimska mamman
    enny signatur skrev 2012-01-09 08:11:11 följande:
    var har du fått det ifrån? intrång.
    Minderårig = föräldrarna får lov att ha full insyn.
    Blöjans mamma: en glad muslim med humor!
  • Machapuchare
    Muslimska mamman skrev 2012-01-11 15:33:27 följande:
    Minderårig = föräldrarna får lov att ha full insyn.

Nu vet jag inte vad som gäller rent lagligt men att resonera på detta sätt låter väldigt respektlöst i ina öron. Barn är värda samma respekt som vilken annan medmänniska som helst! Skulle det vara så att man misstänker att barnet utsätter sig för livsfara kan snokande vara beafogat men inte i normalfallet.
  • Muslimska mamman
    Machapuchare skrev 2012-01-12 07:40:55 följande:
    Nu vet jag inte vad som gäller rent lagligt men att resonera på detta sätt låter väldigt respektlöst i ina öron. Barn är värda samma respekt som vilken annan medmänniska som helst! Skulle det vara så att man misstänker att barnet utsätter sig för livsfara kan snokande vara beafogat men inte i normalfallet.
    Kanske respektlöst, men jag hade själv gjort det om jag var osäker på vad mina barn gjorde på internet och jag har själv blivit kollad vad jag gjorde på internet när jag var barn. Visst kände man sig lite kränkt, men hade det varit något jag faktiskt gjorde som var dåligt hade mina föräldrar kunnat hindra det i tid genom att titta även om jag kände mig kränkt. Bättre att veta innan något sker.
    Blöjans mamma: en glad muslim med humor!
Svar på tråden Kolla upp sina barn på facebook....