• Anonym (Undrar)

Blir jag utnyttjad av min kompis?

Min sambo tycker att jag är alldeles för snäll och att min kompis utnyttjar det. Själv hade jag inte tänkt på det förrän han påpekade det. Det här har jag hjälpt till med den senaste tiden:

Min kompis har problem med ryggen så jag brukar skotta hennes garageuppfart när det snöat mycket. Jag har gjort det hela vintern. Vi bor nära varann, jag tycker inte alltid det är sådär jättekul att skotta, men inte urjobbigt heller.Det är jag som erbjudit mig eftersom jag tycker det är onödigt att hon skottar med sin onda rygg.

Jag är barnvakt till hennes son då och då. Blir ca en dag i månaden. Ibland sover han över här också. Det är hon som frågar.

Jag åker och handlar åt henne när hon är sjuk. Det är hon som ringer o frågar mig.

Hennes bil pajade för ett tag sen, hon ringde mig och jag åkte och hämtade hem henne och bilen (en mil bort).

Hon säger alltid tack, men jag får aldrig något igen typ en blomma eller så som tack för hjälpen. Några gentjänster har inte heller varit aktuella eftersom jag inte har några barn hon kan passa, och min sambo handlar om jag är sjuk...

Vad tycker ni? Utnyttjar hon mig? Eller tycker ni det är ok eftersom vi är nära kompisar?

Ska tillägga att min kompis är ensamstående med en liten son och har inte så många kompisar.

• Svar på tråden Blir jag utnyttjad av min kompis?
  • Anonym (Undrar)
    Svar på #6
    Anonym (JJ) skrev 2009-01-30 20:31:17 följande:
    Har du någonsin provat be henne om en tjänst? pröva med något litet så vet du om hon ställer upp.Du verkar vara en god vän iaf och hon borde vara rädd om dig.
    Jag kanske skulle göra det, mest för att bevisa för min sambo att hon stller upp. Själv tror jag hon självklart skulle ställa upp!
  • Anonym (Undrar)
    Svar på #7
    Vi brukar träffas en, två gånger i veckan. Ta en fika ihop eller ta en tur på stan. Det är inte bara när hon behöver hjälp hon hör av sig.
    Eima skrev 2009-01-30 20:36:03 följande:
    Jag är inte sån att jag måste ha mer än ett tack när jag gjort nåt. En blomma gör ingen skillnad, ett tack räcker för mej! Visst skulle det vara trevligt att bli erbjuden gentjänster, men som du säger kanske du inte behöver så mycket hjälp.Och känner du inte själv att du är utnyttjad, så är det väl inget problem kan jag tycka? Hur umgås ni annars?Hade det varit jag, och personen som ofta bad om hjälp inte hörde av sej annars, så skulle jag inte tycka det kändes så roligt!
  • Anonym (Undrar)
    Svar på #10
    NadiaMi skrev 2009-01-30 20:40:03 följande:
    Så länge hon faktiskt säger Tack och verkar mena det så uppskattar hon iallafall hjälpen, och om du Vill hjälpa till så är det ju ändå frivilligt. Ett utnyttjande blir det först om hon tar för givet att du SKA ställa upp istället för att fråga OM du vill ställa upp och om du hjälper henne istället för att göra annat som du behöver ta itu med. Om du t.ex. skulle säga "den dagen passar inte tyvärr" när hon frågar om du kan vara barnvakt, hur reagerar hon då? Blir hon sur och tvär eller tar hon det med ro? Sådant antyder ju också om hon tar dig för given eller inte. Och barnvakt någon gång i månaden är inte speciellt mycket om hon är ensamstående och dessutom har barnet på heltid. Pengar brukar det inte heller vara speciellt gott om så att köpa blommor kan vara lite överkurs.
    [/citat]
    Skulle jag säga att det inte passar så skulle hon säga att det löser sig ändå... Och jag tycker aldrig hon frågar påträngande heller. Dessutom erbjuder jag mig ju frivilligt till att hjälpa till med olika saker så hon tycker nog att hon törs fråga mig utan att det blir pinsamt. Jag hoppas också och vill att hon ska känna att hon alltid kan fråga mig om det är något. Vänner är ju till för varann!
    NadiaMi skrev 2009-01-30 20:40:03 följande:
    [citat]
    Så länge hon faktiskt säger Tack och verkar mena det så uppskattar hon iallafall hjälpen, och om du Vill hjälpa till så är det ju ändå frivilligt. Ett utnyttjande blir det först om hon tar för givet att du SKA ställa upp istället för att fråga OM du vill ställa upp och om du hjälper henne istället för att göra annat som du behöver ta itu med. Om du t.ex. skulle säga "den dagen passar inte tyvärr" när hon frågar om du kan vara barnvakt, hur reagerar hon då? Blir hon sur och tvär eller tar hon det med ro? Sådant antyder ju också om hon tar dig för given eller inte. Och barnvakt någon gång i månaden är inte speciellt mycket om hon är ensamstående och dessutom har barnet på heltid. Pengar brukar det inte heller vara speciellt gott om så att köpa blommor kan vara lite överkurs.
  • Tyche82

Anonym (Undrar) skrev 2009-01-30 20:40:07 följande:

Svar på #6Anonym (JJ) skrev 2009-01-30 20:31:17 följande: Jag kanske skulle göra det, mest för att bevisa för min sambo att hon stller upp. Själv tror jag hon självklart skulle ställa upp!
    Jag tycker inte att man testar sina vänner. Jag tycker det känns så beräknande och falskt att göra det. Samtidigt kan jag ändå förstå om du vill göra det... men jag tycker det är bättre att prata med henne i första hand.
  • gamla plum

Om jag hade ont i ryggen och någon skottade min uppfart skulle jag om jag inte hade pengar åtminstone köpa en blomma.

Men du känner själv om du blir utnyttjad. Problemet att om man ställer upp i vått och torrt så brukar det eskalera och till slut märker man att man inte orkar längre för att man inte får något tillbaka.

Been there doon that

• Anonym (anna)

så länge det känns okej för dig och din kompis är tacksam så verkar det väl helt okej. Din sambo kankse bara är lite avundsjuk för att ni har en bra relation. eller så kanske det är för att han vill vara omtänksam och inte vill att du ska bli utnyttjad. Men lita på sin magkänsla.
    Kom ihåg- bra kompisar växer ej på trä´n.

• Anonym (Undrar)

Suck! Nu har min kompis frågat om vi kan vara barnvakt i helgen, jag sa ja. När jag berättade det för min sambo blev han jättesur. Han tycker som sagt att kompisen bara utnyttjar oss och han tycker att det är så jobbigt att ha ungen här även om jag sköter allt som mat, lek och nattning.
    Han tycker att jag inte kan bestämma sånt själv som om jag ska vara barnvakt eller inte eftersom det påverkar honom också. Då blir det mindre tid för oss tillsammans och mindre tid att fixa med huset, att pyssla med våra djur och så...
    Suck! Nu kräver han att jag slutar vara barnvakt och det är sura miner varenda gång jag gör något för kompisen...
    Själv tycker jag att jag vill ställa upp för min kompis när jag kan och att han bara är dryg när han håller på så här. Vad tycker ni?

• Lusthan

Jag hade fortsatt ställa upp för kompisen och sagt till sambon att han får gilla läget. Ni är kompisar och hon behöver hjälp nu. Ni bor ju ihop och ni får tid över för varandra på andra helger eller kvällar. Hon behöver förmodligen det här just nu och utnyttjar hon dig inte så kommer du få tillbaka längre fram. Tycker han att det är tråkigt så kan han umgås med sina vänner den kvällen...

Så hade jag gjort i alla fall. För sina kompisar ställer man upp tycker jag. I alla fall när man känner att man kan göra det.

• Anonym

Jag tycker du låter som en jättebra kompis! Vad skönt för en ensamstående mamma att ha någon som du i sin närhet!

Grunden för att hjälpa någon är väl att man själv känner att man gör något bra? Sedan ska man naturligtvis vara försiktig så att man inte tar ut sig och börjar känna att det är något jobbigt.

Annars tycker jag att det är för mycket "sköt dig själv och skit i andra" i samhället. Ibland delar man bördorna med fler än bara de man är släkt med och sin partner.

• riskakan

Anonym (Undrar) skrev 2009-02-04 20:25:30 följande:

Suck! Nu har min kompis frågat om vi kan vara barnvakt i helgen, jag sa ja. När jag berättade det för min sambo blev han jättesur. Han tycker som sagt att kompisen bara utnyttjar oss och han tycker att det är så jobbigt att ha ungen här även om jag sköter allt som mat, lek och nattning. Han tycker att jag inte kan bestämma sånt själv som om jag ska vara barnvakt eller inte eftersom det påverkar honom också. Då blir det mindre tid för oss tillsammans och mindre tid att fixa med huset, att pyssla med våra djur och så... Suck! Nu kräver han att jag slutar vara barnvakt och det är sura miner varenda gång jag gör något för kompisen... Själv tycker jag att jag vill ställa upp för min kompis när jag kan och att han bara är dryg när han håller på så här. Vad tycker ni?
    Det där är ju en konflikt mellan dig och din sambo. Jag tycker också att det är lite sniket av honom att "kräva" att du ska sluta vara barnvakt helt. Men han kanske hade planerat för något annat i helgen och gärna ville vara ensam med dig? Han kanske känner sig åsidosatt av din kompis och hennes behov?

Ska ni ha barnet HELA helgen? I så fall kan jag delvis förstå honom. Jag har varit barnvakt åt vänner ibland - helt utan krav på gentjänster - men då har det handlat om några timmar.

Frågan är ändå - i grunden - vad DU vill? Hade DU tänkt att göra något annat i helgen, men sa ja till din kompis för att vara snäll? Eller tycker du att det är kul att passa hennes son?

Jag tycker inte att du nödvändigtvis blir utnyttjad, men du bör vara försiktig så att hon inte börjar "behöva" dig för mycket...
    Det verkar fullständigt självklart för dig att ställa upp för din ensamstående vän i "vått och torrt" och nej - det är inte självklart alltid. Även om ni umgås mycket och är nära vänner. Men någon gång ibland är en annan femma. Lyssna dock på din sambos känslor också, även om han självfallet inte har rätt att bestämma hur du ska göra.
  • NadiaMi

Det låter snarare som att din sambo är trött på att du tar beslut som påverkar er båda utan att han har något att säga till om. Och att just den kompisen blir den han skyller på är väl ganska logiskt om det är hon som är den mest 'fasta punkten' i dina åtaganden utanför hemmet och utan honom.

Fråga honom vad problemet Egentligen är, för så länge DU inte känner dig utnyttjad och ni faktiskt har en vänskap och båda får något ut av umgänget så utnyttjar hon dig inte.

En sak du kan göra är väl att prata med honom nästa gång du har fått en fråga om du kan ställa upp, bara för att höra om han har planerat något eller har några andra önskemål för helgen/kvällen.

• Anonym (Gh)

Nej din kompis utnyttjar inte dig
    det va svårt att logga in när man är fullt 

Svar på tråden Blir jag utnyttjad av min kompis?