• Metropolis Diana

    Muslimsk begravning av änglabarn?

    Jag vill inte gå in på detaljer om vilka det gäller.

    Men är det normalt att en muslimsk man tar ett foster som fötts fram runt vecka 15 i en toalett, tvättar av det och sen går direkt och begraver det i en moske? Bara sådär?

    Kan det stämma? Vi runt omkring är väldigt chockade och mamman (svensk) lämnades ensam hemma och förstod ingenting av vad som hänt. Paret är väldigt unga.

  • Svar på tråden Muslimsk begravning av änglabarn?
  • Metropolis Diana

    hittade ett skolarbete som handlade om muslimska begravningsritualer... kanske ska nämna källan men vet inte... skolarbete liksom.

    Men jag klippte in det som jag tyckte förklarade hans beteende en del. Män får bara deltaga och det ska fort att få ner dem i jorden. Och foster räknas som levande människor.

    Men sen drog han till egypten och nu sitter denna kvinnan ensam. Vi ska hem till henne nästa vecka, hon ville vara för sig själv ett tag nu.

  • Metropolis Diana

    Allt e upp och ned vänt i hennes familj nu för alla tycker ju att killen e dum i huvet. Men nu kan jag se på det lite mer förstående. Tack för bekräftelsen Um Elias!!

  • Umm Elias

    Jag förstår inte riktigt, lämnade han henne?! Det låter inte riktigt bra....

  • LjubaviMoja
    Metropolis Diana skrev 2009-01-30 23:35:55 följande:
    forts.Vid en begravning deltager enbart män, kvinnor kan få besöka graven efter tidigast tre dagar. Arabiska muslimer håller på de reglerna men det förekommer att bosnier tillåter att kvinnor finns med.Inom Islam begravs barnen på samma sätt som de vuxna. Och man begraver också vad vi kallar missfall. Allt liv som börjat är liv och skall begravas med samma respekt.
    Ja hos bosniska ,muslimer så får vissa familjemedlemmar(kvinnor) vara med. Tycker bara det är så dumt att man inte skulle få gå på en begravning där någon kanske betytt mycket för en. Det är väldigt konstig religion måste jag säga. Jag förstår att min mamma valde att gå ut.
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Umm Elias

    "arabiska muslimer håller på reglerna"

    Det stämmer inte riktigt, kvinnor får som sagt delta

  • Metropolis Diana

    Det var tydligen planerat att mannen skulle resa till egypten, men det tycker man väl han kunde skjuta på lite iallafall.

  • Målaren

    I lördags begravde jag min dotter som dog efter att ha blivit förtidigt född i 27:e veckan.Eftersom jag är muslim så känner jag att jag måste skriva lite på den här sidan.

    Jag kan inte ansvara för vad min muslimske broder gjorde men ändå skriva lite om hur man ska göra. Vad jag kan förstå var båda föräldrarna unga och det är ju tungt att mista sitt barn. Det är kanske inte så lätt att tänka klart alla gånger?

    Det stämmer att ett foster räknas som ett barn och begravs som ett sådant. I Sverige har jag för mig att det måste vara 20 veckor( rätta mig gärna om jag har fel).Att delta på begravningen är kanske förbjudet i typ Afganistan men inget jag hört talas om bland muslimer som bör i västerländska länder.

    En människa ska begravas innan solen går ner samma dag som dödsfallet, om det är möjligt.Det beror på att ju fortare man kan komma till himmelen ju bättre är det.
    Är man riktigt trogen religionen så ska man följa detta , oberoende på om man har kylrum eller inte.
    Men ofta tar det ju någon dag att få begravningstillstånd och plats att vara. Så därför får man göra så gott som man kan.

    I tex. Stockholm finns det 4 st begravnings platser som är muslimska. Där det inte finns särskild plats kan man begrava på en kristen kyrkogård men enligt muslimsk tradition, huvudet mot Mecka osv.

    Mvh,
    Sven

  • Svengelsk

    Bra med ett redigt inlägg Målaren, och jag vill oxå beklaga ditt barns bortgång

    Jag vill bara påpeka att man ska vara försiktig med att "idiotförklara" en hel religion och dess utövare på grund av något man inte har full kunskap om... Och som tur är, är det väl många som inte vet vad som händer med foster och barn som dör i magen (eftersom man inte råkat ut för det). Vad som är normalt och inte normalt när det handlar om dödsfall (eller missfall) är dessutom omöjligt att säga!

    Vill oxå påminna om att som Sven skrev så räknas ett foster numera som barn efter 22 fullgångna veckor och måste begravas - som vilken människa som helst. Barn/foster som dör innan dess får begravas om man vill och det brukar de flesta vilja. Även om man avstår en begravning brukar döda (och aborterade) foster kremeras och gravsättas - detta redan från v 10 men ännu tidigare om man vill.

    TS: Bra att du kan träffa den berörda kvinnan nästa vecka, hoppas hon mår mindre dåligt då, och då kan du ju få höra hur det hela var från henne själv.

  • nonayti

    jag är muslim, men jag fattar inget, hände det det här i sverige eller? för det första man kan inte begrava i en moske, utan det finns speciella "kyrkogårdar" där man begraver, här i sverige är det en speciellt "kyrkogård" som finns i anknyttning till det svenska kyrkogården eller en plats bara för muslimer. och eftersom muslimska "kyrkogården" får inte skattepengar så kostar det pengar att begrava där.. När min dotter dog ville vi begrava min dotter då vår religion är imot cremering så vi vände oss till en imam, men iallafall det slutade med att vi begravde vår ängel i svenska kyrkan, det kändes inte fel eftersom igentligen så kan man begrava en döda var som helst enligt gud, vi är komna från jord och ska åter bli jord. men vi gjorde det på islamisk vis, t,ex så hade vi inte kista utan lindade vår flicka i en vit duk, och så begravde henne med huvudet mot mecka,lästa koranen. det blev jätte fint...

    men min man berättade till mig att i mitt ursprungliga hemland så är det annurlunda. den döda ska begravas redan dagen efter, det är haram(inte tillåtet) att den döde ska vara inte begravd länhe. när min mans brors son(foster på 17 veckor) dog, fick de med honom hem redan dagen efter och de begravde honom på deras gård. så det är lite annurlunda än här i sverige.

  • pilliss

    Fast det är nog inte att han skulle begrava i själva mosken utan han kanske skulle ta dit barnet och tvätta det och linda det för att sen begrava det på en kyrkogård...

    Ett foster räknas som ett barn efter 120 dagar enligt Islam...


  • Moniqe1979
    Svar på #28
    numera gäller lagen om griftefrid i sverige från 14e gravidites veckan tex aborterade forster efter det kremeras och sprids i minneslund får man ett sent missfall hemma har man RÄTT till begravning om man som föräldrer så önskar och sålklart även om man på annat sätt förlorat barnet än via abort så efter 14e veckan får man begrava med kista och allt om man vill.
Svar på tråden Muslimsk begravning av änglabarn?