Inlägg från: Metropolis Diana |Visa alla inlägg
  • Metropolis Diana

    Muslimsk begravning av änglabarn?

    Jag vill inte gå in på detaljer om vilka det gäller.

    Men är det normalt att en muslimsk man tar ett foster som fötts fram runt vecka 15 i en toalett, tvättar av det och sen går direkt och begraver det i en moske? Bara sådär?

    Kan det stämma? Vi runt omkring är väldigt chockade och mamman (svensk) lämnades ensam hemma och förstod ingenting av vad som hänt. Paret är väldigt unga.

  • Svar på tråden Muslimsk begravning av änglabarn?
  • Metropolis Diana

    Minst sagt, men jag vill inte nedvärdera mannen innan jag vet om detta är normalt i deras kultur. Tror han e från egypten eller nåt. Kanske tar de inte missfall på samma sätt som vi? Gör männen så i dessa kulturer? Förstår att det kan finnas många olika.

    Men kan man bara vandra in på en moske med ett foster i famnen och begrava den?

  • Metropolis Diana

    Ja han begravde den nog inte inne i mosken... de har väl gravplatser de också.

  • Metropolis Diana

    Ja mamman har träffat sin barnmorska efter att ha varit på sjukhus. Hon har fått en kurator. Mannen drog till egypten. Fattar nada.

    Jag antar att barnet dog, det var runt vecka 15. Inget ultraljud gjort iallafall.

  • Metropolis Diana

    Googlat:

    Seden att begrava direkt efter dödsfallet har att göra med den arabiska värmen, enligt kyrkogårdschefen, som menar att muslimer i Sverige vet om att det finns kylrum och då är det inte så bråttom. Seden skulle alltså ha en rent hygienisk bakgrund och inte anses nödvändig i Sverige. Islamska kulturcentret håller inte helt med. Seden beror inte enbart på värmen i arabiska länder. Den döde tillhör inte längre vår värld, han har gått över gränsen och av respekt för den avlidne skall han så fort som möjligt beredas plats i jorden. Han hör till Allah

  • Metropolis Diana

    forts.

    Vid en begravning deltager enbart män, kvinnor kan få besöka graven efter tidigast tre dagar. Arabiska muslimer håller på de reglerna men det förekommer att bosnier tillåter att kvinnor finns med.

    Inom Islam begravs barnen på samma sätt som de vuxna. Och man begraver också vad vi kallar missfall. Allt liv som börjat är liv och skall begravas med samma respekt.

  • Metropolis Diana

    hittade ett skolarbete som handlade om muslimska begravningsritualer... kanske ska nämna källan men vet inte... skolarbete liksom.

    Men jag klippte in det som jag tyckte förklarade hans beteende en del. Män får bara deltaga och det ska fort att få ner dem i jorden. Och foster räknas som levande människor.

    Men sen drog han till egypten och nu sitter denna kvinnan ensam. Vi ska hem till henne nästa vecka, hon ville vara för sig själv ett tag nu.

  • Metropolis Diana

    Allt e upp och ned vänt i hennes familj nu för alla tycker ju att killen e dum i huvet. Men nu kan jag se på det lite mer förstående. Tack för bekräftelsen Um Elias!!

  • Metropolis Diana

    Det var tydligen planerat att mannen skulle resa till egypten, men det tycker man väl han kunde skjuta på lite iallafall.

Svar på tråden Muslimsk begravning av änglabarn?