• Babe

idéer för scrapbooking =)

Hej hej!!
    Jag har just samlat ihop lite material och ska börja göra mina scrapbooks till barnen.
    Tänkte ha vilt blandade minnen med bilder och fakta i början och sedan lägga in texter med favoritsångerna och ramsorna samt roliga citat av barnen...

Dela gärna med er av era bästa tips, dikter, texter mm för lyckade scrapbooks!
    Jag har en pärm istället för album, så jag kan göra sidorna själv och lägga in eftersom. Smidigare tycker jag.

Baby-steps =)

Mvh. Babe

• Svar på tråden idéer för scrapbooking =)
  • Babe

Ingen??!?

Kikade in på scrap-forum, men det var väl avancerat för mig... =)

• Söderböna

Jag har gjort precis som du, dvs använt vanlig pärm. Det är så otroligt smidigt att kunna sortera om, lägga in nya blad osv.

Har du tänkt att göra kronologiskt eller utifrån något tema? Jag har gjort olika pärmar med olika teman, "Musik", "Sport", "Simning" (som om simning inte är en sport!?!?!) I de respektive pärmarna går det kronologiskt.

Ett litet tips är att vara noga när du antecknar. Man glömmer så fort, så det är kul att faktiskt ha skrivit ner adresser, datum osv ordentligt i album. Vi har också antecknat småsaker om vanor vid en viss ålder osv.

• Babe

Söderböna: Tack för inspirations-sprutan!! Jag har tänkt ha en pärm med scrap alltså helt vilt blandat i tidsordning... och sedan köpa en ny när den blir full och ha när barnen blir större.

Jag har som du antecknat små och stora händelser, roliga citat mm på små papperslappar som jag stoppat i ett stort kuvert och nu sitter och skriver rent på data.

Har du skrivit allt för hand eller data?

• Söderböna

I de pärmar som jag gjort har jag faktiskt skrivit för hand, även om jag inte har världens vackraste handstil. Då skriver jag i anslutning till de olika bilderna.

Grejen är den att min mamma gick bort redan 1999 och nu är allt som är handskrivet av henne extra värdefullt. Handskrivet ger så mycket mer utrymme för personligheten att komma fram. Tyvärr tyckte hon att det räckte att sätta bilder i album - inte en rad om vilka som är på bilden och när/varför bilden tagits. Är det en konfirmation eller födelsedag? Vems?

Sedan har jag också en fil i datorn med "Pluttans ord och uttryck" där jag skriver ner de där fantastiska citaten. Den är nu uppe i 8 sidor... Funderar på om jag skall göra en "språkpärm" också, och då sätta in det jag skrivit i datorn. Häromdagen skrev pluttan "SPÖKÄ" på ett litet spöke hon hade ritat. Stockholmskan verkar inte ha slagit igenom...

• Babe

Tack för den tanken, detta med att skriva för hand... det kanske bli ok att delvis skriva för hand, för visst blir det lite mer personligt så.
    Ja, alla dessa underbara barn-citat, jag är uppe i många sidor jag med med första barnet =)
    På dagiset där jag jobbade skrev jag barn-citat i ett häfte... som föräldrarna gärna bläddrade i.

En väninna till mig laminerar alla sina blad, men jag nöjer mig med att ha stadiga scrapark som grund att limma på foton och texter mm. Jag gillar panduros Tilda-serie =)

Svar på tråden idéer för scrapbooking =)