• catarina06

Fantastisk förlossning!!

Ville bara dela med mig av en helt fantastisk förlossning.
    Vet att många av er som är förlossningsrädda kan behöva höra det också, människor är så fantastiskt duktiga på att skrämma upp förstagångsföderskor.
    förstår inte varför.

Jag hade iaf en helt otrolig förslossning. Det är såååå häftigt.
    Alla känslor man möts av. Jag får gåshud så fort jag tänker på det.
    Stunden då jag kände hans huvud, när han låg på mitt bröst, när jag fick se honom, när jag kunde lukta på honom. När jag såg tårarna från en stolt pappa.
    Helt underbart. Det är utan tvekan det finaste man kan få vara med om.

Min förlossning gick väldigt väldigt fort.
    Jag blev inskriven med värkar 10.10 på morgonen, halv fyra på eftermiddagen föddes han. När jag blev inskriven var jag öppen 4 cm. Dom klarade jag av hemma.
    jag satt på min pilatesboll och gungade, gungade, gungade.
    Och andades och fokuserade och längtade.
    Det går. Och ni behöver absolut inte vara rädda.
    Så länge det inte tillstöter några komplikationer så vet kroppen precis vad det ska göra. Det är det som är så fantastiskt.

Väl uppe på förlossningen så gick jag mest omkring med min gåställning. Travade omkring i mitt rum meddans min sambo klockade mina värkar.
    Man försökte sätta EDA:n men den fungerade inte på mig. Tydligen något som ligger i släkten. Så jag förlöste mitt barn helt utan någon form av smärtlindring.
    Och det gick det också. Jag tänker inte hymla om att det gör ont. för det kommer det att göra. Men just då, när du är mitt i det...så klarar man det.
    Man bara gör det.
    Ingen kan beskriva smärtan, jag kan inte heller göra det. Men man fixar det.
    Kvinnokroppen är skapt för detta.

När krystvärkarna kom så tyckte jag all smärta försvann. Det blev rent av skönt på något vis. Mycket tror jag beror på att man då kan göra något. då kan man omvandla smärtan till kraft.

jag tror att jag klarade min förlossning så bra så bra för att jag valde att se på varje värk som en värk mindre. För varje värk kom jag närmare mitt barn. Och istället för att tänka på hur ont det gjorde så koncentrerade jag mig istället på att andas.
    Och med stöd från min sambo så gick det kalasbra. i pratade massor under tiden. Han berättade en massa, vi pratade minnen och om saker vi ville uppleva. Om allt vi hade framför oss. Och så försökte jag behålla dom bilderna i huvudet när värkarna kom.

Det var helt otroligt. får sån gåshud när jag tänker på det.
    Och det är verkligen som alla säger. Så fort det är över så glömmer man bort.
    Jag är helt tvärsäker på att ni kommer klara det lika bra som jag. Med en god inställning. Ta det som det kommer. Tänkt inte för mkt på hur det kommer bli. Det blir sällan så iaf. Dom är proffs där uppe. Och vad som än händer, hur det en går så vet dom precis vad dom ska göra.
    Och du kan fråga hela tiden, bolla med dom om allt.
    Ni har ingenting att oroa er för.
    Det kommer gå alldels utmärkt.

• Svar på tråden Fantastisk förlossning!!
  • Sara Li

Jag FICK en bra förlossning denna gång, och det blev en INEZ. Läs gärna min förlossningsberättelse i bloggen här på FL, under "Förlossningsberättelse Inez". Så blir ni nog ännu mer avskräckta att föda.

• catarina06
    Sara Li skrev 2009-02-10 12:45:39 följande:
    Jag FICK en bra förlossning denna gång, och det blev en INEZ. Läs gärna min förlossningsberättelse i bloggen här på FL, under "Förlossningsberättelse Inez". Så blir ni nog ännu mer avskräckta att föda.
    Åhh Grattis. Jag får gåshud och nästan tårar i ögonen för din skull. så mysigt.
    Min pojke är bara två och en halv månad men jag saknar det där första, nya. dom växer så otroligt fort.
    Ha det så mysigt.
  • AlvaLovisa

Haha, nästan som min, fast jag blev inskriven kl22, och födde halv 4 på morgonen i stället för på kvällen Fick epidural men alldeles för sent så den hann inte verka. Använde lustgas, det gick jättebra Det gör självklart skitont att trycka ut en 3,5-kilos klump, men ett par månader senare har man på något mystiskt sätt förträngt det...

• AlvaLovisa

Tips till alla "förstagången-födare":
    LÅT INGA STUDENTER VARA MED UNDER FÖRLOSSNINGEN!
    Det räcker med en näve som gräver runt där nere och ska känna efter huvud och grejer när man ligger o krystar...

• Grodan12

AlvaLovisa skrev 2009-02-10 16:25:02 följande:

Tips till alla "förstagången-födare":LÅT INGA STUDENTER VARA MED UNDER FÖRLOSSNINGEN!Det räcker med en näve som gräver runt där nere och ska känna efter huvud och grejer när man ligger o krystar...
    Håller med!!!!
    Höll på att klippa till en överpedagogisk student som inte hade vett att hålla snattran...
    man är inte riktigt sig själv om jag säger så..
  • catarina06

Jag hade en student med på min förlossning. det var hon och en riktigt rutinerad barnmorska. Jag frågade bara för skoj skull. Studenten hade vart med på 21 förlossningar, och förlossningsbarnmorskan på 3000 =)
    "min" student var kanon, hon var jäääätte duktig. Det var hon som sydde mig efteråt också. Det hade vart trist utan henne måstejag säga...även om barnmorskan också var kanon.

Så njaa...jag vet inte om jag håller med. Jag hade mkt hjälp av att det fanns två där som hjälpte mig. Jag brydde mig inte så mkt om att det grävdes därnere... =) Vilket dom bara gjorde en gång i timman ungefär...för att se hur mycket jag öppnat mig..och då var det bara en av dom som kände.

• alem

var glad att ni ens hade nån morska med er haha, vi fick klara oss själva i princip hela tiden för det gick så snabbt... dem kom in och tog hål på hinnorn, sen vid droppet när de skulle sättas.. sen larmade vi för ja hade så ont och då kom en bm och knäppte på lustgas och sa jag kommer strax... (de hade blivit en jätteakut operation och precis i skift byte så var lite kaos) allt var ju lugnt för oss så vi sa bara okej när hon gick och 30min efter ja fick lustgasen på knäppt så larma vi igen och skulle be om eda för då börja ja må illa av lustgasen, då kom arbetsledaren in och skulle titta till oss och då hade ja kasta lustgasen och skrek att huvudet var på väg! så hon skulle kika efter sa hon och då sa hon bara, det är en hårig liten bebis ni får, du är fullt öppen och du kan börja krysta...

Men då fullkomligt vällde det in folk tydligen (var själv inte medveten om det utan sambon har berättat efter att de var 7-8bm inne där då haha)

(¯`°?.¸ ღ♥ Älskade Dotter Du e Underbar Ayla ♥ღ¸.?°¯)
  • Jempa L

alem: Med andra barnet var vi faktiskt utan BM! Inte mycket annat att välja på när man föder i bilen

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • AlvaLovisa
    Svar på #26
    Lyckost! "min" student stack sönder mina armar, det tog fem försök innan hon lyckades ta ett blodprov... och den riktiga barnmorskan kände först där nere, sen ropade hon på studenten och gav instruktioner samtidigt som studenten försökte orientera sig "där inne" lååååångsamt samtidigt som jag låg och krystade ut bebis Fick höra lite för många "hoppsan" och "ojdå"
  • catarina06
    AlvaLovisa skrev 2009-02-10 23:39:01 följande:
    Svar på #26Lyckost! "min" student stack sönder mina armar, det tog fem försök innan hon lyckades ta ett blodprov... och den riktiga barnmorskan kände först där nere, sen ropade hon på studenten och gav instruktioner samtidigt som studenten försökte orientera sig "där inne" lååååångsamt samtidigt som jag låg och krystade ut bebis Fick höra lite för många "hoppsan" och "ojdå"
    Jag hade blivit tokig =) jagg skullenog bett hemme gå med sina hoppsan någon annan stans.
  • heydee

Jag har en faster som det gick kvickt för, om jag minns rätt så var hon i hissen när bebisen valde att kika fram så hon fick hålla i huvudet tills dörren öppnades och en BM kunde hjälpa henne, nästan alla hennes förlossningar har varit "hala fiskar" på något vis och kvinnorna i släkten har varit avundsjuka.

Min mamma har skrämt mig för förlossningar för att jag skulle inte skaffa barn så ung, hon beskrev min brors födsel, haha, hon är söt!

• matyukhina

Va kul att läsa en sån här tråd!!! Kul att höra om bra förlossningar och folk som delar med sig!
    Själv födde jag en tjej på 4065 g för 7 månader sedan.. min förlossning gick hur bra som helst... 16 timmar med ganska svaga värkar hemma.. åt middag, slappade medan jag hade dom värkarna.. inskriven på förlossningen kl 22 och 01.56 var dottern född!! Hur fort som helst gick det!!

Alla som är rädda för förlossningen!! Var inte det! Ha positiv inställning och lyssna inte på hemska berättelser.. det ÄR olika för alla och ni kommer klara det galant!

• lillgarden

Underbart att få läsa en sån här berättelse...
    Som du skriver är folk rätt duktiga annars på att berätta just skräck historier så detta var perfekt!
    Precis sånt man vill läsa och höra!

Tack..

Svar på tråden Fantastisk förlossning!!