• LjubaviMoja

Är hundens tunga renare än människans?

Ja hur är det egentligen? Har hört så olika så man vet varken ut eller in. Min kära mor kan vara lite överdriven ibland då hon inte tycker om djur öht. Vi har en liten valp här hemma och ser hon att valpen slickar min dotter(som är 5 år) så säger hon till henen att gå och tvätta sig direkt.

Jag derimot har hört att hundens tunga är renare än människan men är det verkligen så? Jag menar de slickar jo och äter allt möjligt och har nosen i marken oftast men har något utav detta med tungan och salivet att göra kan de verkligen vara så att de har en renare tunga?

Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Svar på tråden Är hundens tunga renare än människans?
  • prinsesstårtan

om man bortser från vad man har för personlig uppfattig kring hundslick så tror jag överlag att ett barn får bättre immunförsvar ju fler bakterier och allergener de utsätts för så jag kan tänka mig att en hund puss kan vara posetivt i förlängningen....

• Nattviolen

Håller med dig prinsesstårtan Barn ska "härdas" och jag tror också det är nyttigt med lite lagom dos bakterier emellanåt.

• LjubaviMoja
    prinsesstårtan skrev 2009-02-06 14:53:18 följande:
    jag har också hört att den är renare. att hunden förnyar sina salivencymer var 7.e sekund....Det renaste djuret skall vara grisen... Det ni ;)
    Ja tack det var de jag hörde om skunderna men kom inte riktigt ihåg.
  • LjubaviMoja
    Mandragora skrev 2009-02-06 14:58:26 följande:
    Oavsett om den är renare eller inte, jämfört med människans, tycker jag att det är FRUKTANSVÄRT VIDRIGT med folk som HÅNGLAR med hundar.Ja. Ordet hånglar var att ta i. Det är ju inget ... hm ... sexuellt med saken.Jag menar de som ÖPPNAR MUNNEN eller alternativt SLICKAR TILLBAKA på hundens tunga.
    Jag låter min hund ge mig pussar men att han ska stoppa in sin tunga i min mun ...nä bläh vem gör så?
  • Mandragora
    LjubaviMoja skrev 2009-02-06 15:45:30 följande:
    Jag låter min hund ge mig pussar men att han ska stoppa in sin tunga i min mun ...nä bläh vem gör så?
    Det finns hur många som helst!

Kolla nästa gång du ser en hund slicka en människa i ansiktet!
    (Eller så är det bara äckel här omkring som inte hycklar med det.)
  • Widgren

Våran hund slickar både mig och mim dotter på en vecka i ansiktet men skulle aldrig i livet tillåta I munnen!!
    Tycker även det ska ske med motta, tycker det känns otrevligt om det är "hysteriskt" slickande från hundens sida.
    Men en puss då och då gör inget i denna familjen! =)

• LjubaviMoja
    Widgren skrev 2009-02-06 19:25:43 följande:
    Våran hund slickar både mig och mim dotter på en vecka i ansiktet men skulle aldrig i livet tillåta I munnen!! Tycker även det ska ske med motta, tycker det känns otrevligt om det är "hysteriskt" slickande från hundens sida. Men en puss då och då gör inget i denna familjen! =)
    Valpen slickade våran son som är 6 månader i ansiktet trodde inte det var nån fara. Men sedan blev han helt röd och fick utslag, så nu har han lärt sig att han inte får vara nära bebisens ansikte.
  • LjubaviMoja
    Mandragora skrev 2009-02-06 18:00:05 följande:
    Det finns hur många som helst! Kolla nästa gång du ser en hund slicka en människa i ansiktet!(Eller så är det bara äckel här omkring som inte hycklar med det.)
    Usch nä, vet att d ekan råka bli så men att medvetet låta hundn stoppa in sin tunga i ens mun, nä fu fasiken det är vidrigt.
  • Widgren

LjubaviMoja skrev 2009-02-06 19:36:13 följande:

Valpen slickade våran son som är 6 månader i ansiktet trodde inte det var nån fara. Men sedan blev han helt röd och fick utslag, så nu har han lärt sig att han inte får vara nära bebisens ansikte.
    Oj, jaha. Inga utslag här än så länge men jag ska hålla koll så det slipper vara så. =)
  • LjubaviMoja
    Widgren skrev 2009-02-06 19:53:53 följande:
    LjubaviMoja skrev 2009-02-06 19:36:13 följande: Oj, jaha. Inga utslag här än så länge men jag ska hålla koll så det slipper vara så. =)
    Det är nog olika det där ..min är nog bara känsligare. Trodde först att det blev så för att mannen pussade honom så mycket så det blivit så från skägget men märkte sen att det var pga valpen.
  • köttbullelydnad

LjubaviMoja skrev 2009-02-06 19:36:13 följande:

Hundens saliv (samt urin och 'hud') innehåller allergener som man kan utveckla allergi mot.
  • LjubaviMoja
    köttbullelydnad skrev 2009-02-06 22:04:20 följande:
    LjubaviMoja skrev 2009-02-06 19:36:13 följande: Hundens saliv (samt urin och 'hud') innehåller allergener som man kan utveckla allergi mot.
    Allergisk är han inte .
  • ninanen

LjubaviMoja skrev 2009-02-06 23:22:36 följande:

Allergisk är han inte .
    Vet inte riktigt hur det funkar men det är ju som med min sambo, han ÄR allergisk och får utslag om hunden slickar honom i ansiktet...
  • LjubaviMoja
    ninanen skrev 2009-02-06 23:52:57 följande:
    LjubaviMoja skrev 2009-02-06 23:22:36 följande: Vet inte riktigt hur det funkar men det är ju som med min sambo, han ÄR allergisk och får utslag om hunden slickar honom i ansiktet...
    Hunden är på honom överallt annars och slickar fötterna o.sv men inget utslag där. Det var mest den första dagen som valpen kom som de blev rött. Allergi skull man kunna tro att de blir värre då att hunden inte ens skulle kunna komma så nära.
  • 8295

Vad är det som är så farligt med att ha riktiga pusskalas med sina hundar?

Min gamla tik har dock en hel del tandsten, så pussarna med henne stänger jag noga munnen och försöker att inte andas, hon pussas inte heller så mycket.
    Men min lillkille på 15v pussas av bara den. Ibland slinker det in en liten tunga men att det skulle vara så fruktansvärt som ni beskriver förstår jag inte. Då kanske det är dags för er att borsta tänderna på era hundar och INTE låta dom äta allt dom ser ute eller inne.

Mina hundar har förmodligen extremt mycket renare munnar och saliv än min sambo, men honom kan jag också dela en puss med ibland. Om han har tur.

Svar på tråden Är hundens tunga renare än människans?