Lusthan skrev 2009-02-07 13:55:03 följande:
Jag tycker inte att det är okej att kalla sin mamma för allt möjligt. Själv har jag börjat att sätta stopp för sådant redan när min var jätteliten och han har sagt något. Där får man straffa helt enkelt på något vettigt sätt. Min son skulle få sitta i sitt rum och kan sen glömma tv och tv-spel den kvällen och han ska be om ursäkt. Men inte förrän han tänkt genom det och faktiskt menar det och inte bara be om ursäkt för att rädda situationen för det hjälper ingen. Däremot har jag inte sett att
TS skrivit att sonen kallat henne för dumma saker och därför har jag inte gett henne råd angående något dylikt. Tonåringar är tonåringar och många har det jättejobbigt och vill inte bete sig så som de gör. Många känner sig missförstådda och mår mycket dåligt. Självfallet innebär det inte att en tonåring kan bete sig hur som helst och säga vad som helst. Det innebär också att vi som föräldrar måste ha i baktanken hela tiden att de heller inte menar allt de säger och att allt faktiskt inte är så lätt när man är i den åldern.
jag förstår hur du menar, och håller med.
Om tonåringen har det jobbigt och mår dåligt så är det viktigt för föräldrarna att visa att dom kan prata med en, även om dom inte vill,s å vet dom ändå.
jag vet själv, var inte längesen jag var tonåring.
Men det är också viktigt tycker jag att i situationer där de låter ens frustration gå ut över mig, så ska de veta att det är inte okej att bete sig så mot andra för att man själv mår dåligt.MEN det kan man ta när det lugnat sig lite, och inte mitt i stormen.
det är skitviktigt med kommunikation, och kunna sitta ner o prata med varann.
i tonåren slår dom sig fria, oftast för att föräldrar har lite svårt att ge dom frihet, och låta dom bli vuxnare.
det är ofta där felet ligger...men det svåra i det är ju att man ska kunna balansera det..ge dom ansvar men inte mer än att de klarar av det.