• MariaJuj

Hej London föräldrar, lyssnar gärna på era erfarenheter av staden :-)

Hej!
    Vi är en familj som består av mig, min man och två små flicker (1 1/2 o 4år.)
    Vi bor för närvarande i Göteborg.
    För kanske något år sedan pratade vi om att eventuellt flytta till London men sen blev det smått lagt på is.
    Men nu har vi nog kommit in på banan att faktiskt flytta dit.
    Mannen söker jobb, jag söker till universitetet och så undersöker vi vart vi ska bo i för område då London är enormt stor. Sen den dyra förskolan och skola undersöker vi oxå, känns som efterforskningarna är oändliga
    Vi tror vi vill undvika zon 1, men är fortfarande i forskningsstadiet när det gäller boplats

Tar emot alla tips o råd som ni vill dela med er av.

Söker givetvis vänner i Londonområdet också, skulle vara skönt känna familjer där.

Jag har skrivit till ganska många Londonbor på FL som tidigare varit bosatta i Sverige.
    Tackar för alla som tagit av sin egen tid och svarat.

Så hoppas vi kan bli ett gäng som skriver här

• Svar på tråden Hej London föräldrar, lyssnar gärna på era erfarenheter av staden :-)
  • Gräddis

Ja det ar nog klokt Sen maste man nog ha jobbat har innan for att fa lan osv. Hur kommer det sig att ni flyttar? Du har sakert sagt det forut, sorry Hur gamla ar barnen?

• Gräddis
    MariaJuj skrev 2009-03-09 17:27:36 följande:
    vad heter området i södra London som ni bor i?
    Vill inte ge ut for mycket har (kan inboxa dig) men det ligger nara Croydon, 30 min tag soderut fran London ungefar. Ar lugnt o fint o gront o MYCKET billigare an att bo inne i zon 1-3 osv (bor i zon 6).
  • MariaJuj

vi har inget exakt datum för flytten...men skolan för mig börjar ju i sept...så helst en månad eller lite mer innan så dels man hinner få "in" barnen i det nya...dvs språk o idén på att börja på ett annat "dagis" o stora tjejen (som inte är så stor, 5år i okt, börjar ju skolan om hon kommer in, vi får inte stå i kö förrän vi har en adress i London, men finns väl ganska många skolor då ska nog gå...hoppas vi!)

Vi har patat lite smått om juli månad någon gång

• MariaJuj

stora tjejen blir 5år i oktober..o mini blir 2 år i slutet av denna månad...

skriver jag helt galet eller osamanhängande ber jag om ursäkt...men minstingen är sjuk så inte fått så mycket sömn så nu mot kvällskvisten börjar jag känna att den "vilar" lite

Flytten har mycket att göra med att jag kom in på Universitetet...men långt innan så har mannen velat flytta till London området...(därav sökte jag Uni i UK)...så på den vägen är det...

Vart bodde du innan i Sverige?

• Gräddis

Kul! Barnen kommer nog trivas har Och kanske bli tvasprakiga pa kopet! Bodde i Gbg innan jag flyttade hit. Min man ar engelsman. Vi vill helst flytta till Sverige men det finns ju inte sa manga jobb just nu sa vi haller hart i dem vi har här just nu! Vi far se om det blir barn har eller i Sverige men vi vill iaf borja forsoka sa fort vi kan, dvs i maj

• MariaJuj

kul med barnverkstads planerna...

Jag kommer ju utbilda mig o så i London området...sen om vi trivs stannar vi i London annars bär det av hem till Sverige Trivs vi verkligen inte kommer vi åka hem oavsett om studierna är klara...men så hemskt kan väl inte UK vara

Barnen blir 3 språkiga faktiskt....de kan svenska och arabiska...sen blir det engelska oxå

• Gräddis

Wow tresprakiga, inte illa

Vi har fatt nog av England nu, trivs bra o sa men jag saknar den svenska naturen, battre mamma-och pappaledighet, saknar familjen o vannerna... Men visst ar det kul o bo har ett tag, London ar en helt fantastisk stad med massor att gora. Kommer att sakna mycket av England nar vi flyttar till Sverige. Men vi kommer nog tillbaks nan gang iofs, har ju starka band har genom min man.

Ja ni far ju se hur det gar helt enkelt, trivs ni sa stannar ni annars kan ni ju alltid aka tillbaks till Sverige!

• MariaJuj

ja...vi hyr ut vår bostand till en kille vi känner....så behöver inte känna att vi inte någorlunda enkelt kan komma tebax

min enda oro är hur mycket man kommer sakna familjen...saknar ju redan närheten Vi bor ganska långt från familjen...runt 3 1/2 timmer med tåg...eller ca 5 timmar med bussen Så egentligen vet jag inte hur det kommer kännas...allt blir ju nytt på något sätt...

Men flyget går ev snabbare...så res mässigt minskar avståndet...(vet dock inte om mamma skulle våga sig på att flyga )...men jag har inget emot det så vi kommer ju besöka Sverige så fort barnens o min skola tillåter det

• MariaJuj

just nu känns det som ett äventyr...hoppas bara utbildningen är bra...har fått lite olika info om hur utbildningessystemet ser ut i UK....så där är man ju lite orolig...här i Sverige har ju i princip alla universitet samma klang...men hört att man på arbetsmarknaden konkurrerar med de som ev gått på "bättre" universitet....ordnar sig säkert det med...

• Gräddis

Man vanjer sig ganska fort vid att ha familj och vanner pa telefonavstand! Det jobbigaste ar nar man just varit o halsat pa, eller de har varit o halsat pa har. Da har man stark hemlangtan! Men sen vanjer man sig fort igen, man har ju sitt egna liv har och med barn blir det nog extra hektiskt med lite tid over for att kanna hemlangtan! Och sen galler det ju inte for alltid for er heller - ni vet att ni kan flytta hem om ni vill.

• Gräddis
    MariaJuj skrev 2009-03-09 18:08:29 följande:
    just nu känns det som ett äventyr...hoppas bara utbildningen är bra...har fått lite olika info om hur utbildningessystemet ser ut i UK....så där är man ju lite orolig...här i Sverige har ju i princip alla universitet samma klang...men hört att man på arbetsmarknaden konkurrerar med de som ev gått på "bättre" universitet....ordnar sig säkert det med...
    Ja det forekommer konkurrens har om olika universitet! Vilket ska du ga pa? Vilket som helst universitet i London brukar ha bra klang iaf
  • MariaJuj

jag väntar på svar från 3...St Mary´s Twickenham, Thames Vally Uni och Kingston...har ett erbjudande nu på Buckinghamshires New Uni som ligger lite utanför London...närmare bestämt i High Wycombe

• Gräddis

Lycka till, hoppas du far svar snart! Maste kila men kikar in har igen Ha de!

• Al Djazair

Maria Juj

Jag är också london bo sedan 13 år tillbaks och har läst i din tråd.  Jag ville egentligen bara rekommendera dig att noga tänka över vilket universitet du väljer att studera vid.  Det är precis som du säger VÄLDIGT stor skillnad på hur mycket ett universitets diplom är "värt".  Tyvärr så är inget av de tre universiteten ens i närheten av att vara ett uni med gott rykte.  Ledsen att vara den som kommer med tråkiga nyheter men det är med goda avsikter   Det är så ledsamt att kasta ut så mycket pengar som en universitets utbildning faktiskt kostar om det inte lönar sig efteråt.

Bifogar en lista på Times's 100 top universitets ranking och rekomenderar att du tar ett universitet som iallafall placerar sig på topp 100 listan.  Det är inte försent att söka ännu.  Många kommer in på den s.k clearingen som sker tror jag i slutet på sommaren.

http://extras.timesonline.co.uk/tol_gug/gooduniversityguide.php?AC_sub=English

Lycka till!

• MariaJuj

jg har tittat på den länken tidigare...fick tipset från en "släkting" som själv undervisar på Universitet...
    forskat mycket kring det uni jag fått erbjudande från ...

tackar för ditt råd, du är inte den första som kommer med detta råd

• MariaJuj

obs blev bortfall i texten...han undervisar inte i nått av uni som jg säkt..utn han bor o jobbr i södra UK Sen försvann lite annat smått o gott...men för trött nu...får ta igen skadan i morgon :D

Svar på tråden Hej London föräldrar, lyssnar gärna på era erfarenheter av staden :-)