• Tindrisliten

Varför stava namnet Henrik: Hendrik???

Har på senare tiden sett detta fenomen ett antal gånger och förstår verkligen inte varför man väljer att stava på det sättet. Minns att jag själv alltid uttalade namnet henddddrik när jag var liten och alltid blev tillrättavisad. Skulle blivit väldigt förvirrad(och kanske t.o.m nöjd :) om jag sett någon med denna stavning.

Jag skulle skämmas över att heta så, ger liksom enligt mig sken utav att föräldrarna inte kunde stava vid ifyllnaden av namnblanketten. Inget fel med att inte kunna stava iochförsig men ändå. Dessutom väldigt jobbigt att alltid behöva rätta och förklara.

Vad tycker ni? Är det kanske rent utav så att man kanske ser det som två olika namn?

• Svar på tråden Varför stava namnet Henrik: Hendrik???
  • Suri

Ja, det skulle då jag göra. Hendrick är inte samma som Henrik.

• Tindrisliten

Suri skrev 2009-02-09 00:31:15 följande:

Ja, det skulle då jag göra. Hendrick är inte samma som Henrik.
    Se det som två olika namna eller vad syftar du på?
  • marysoul

haha den här diskussionen hade vi på en fest i fredags! :) verkar va många som tror att henrik stavas hendrik. de trodde ja när ja va liten innan mamma lärde mig rätt haha :)

• MsBeauty

I vissa länder stavas namnet så i alla fall (Hendrik). Men i Sverige är väl Henrik vanligare, så det vore väl naturligast att stava det så.

• Tindrisliten

MsBeauty skrev 2009-02-09 00:35:40 följande:

I vissa länder stavas namnet så i alla fall (Hendrik). Men i Sverige är väl Henrik vanligare, så det vore väl naturligast att stava det så.
    visste inte att det existerade som namn trodde det var en felskrivning som gått så långt att folk faktiskt blivit döpta till det. Då är det ju en annan femma:)
  • Suri
    Tindrisliten skrev 2009-02-09 00:33:08 följande:
    Suri skrev 2009-02-09 00:31:15 följande: Se det som två olika namna eller vad syftar du på?
    Jag ser det som olika namn. Hendrick som en kul variant på Hendrix..
    marysoul skrev 2009-02-09 00:34:47 följande:
    haha den här diskussionen hade vi på en fest i fredags! :) verkar va många som tror att henrik stavas hendrik. de trodde ja när ja va liten innan mamma lärde mig rätt haha :)
    Ja min lillebror trodde också det. När han var liten.
    Men att man döper sitt barn till "Henrik" och stavar det "Hendrik", så kan det väl inte vara? Eller?
    PS: Är det bra med "stor Sune"?
  • marysoul

haha då antar ja att du har en cool lillebror :)

först förstog ja inte att de va du, haha, och min farfar heter sune så vi brukar kalla honom för stor-sune, så ja tänkte "hm, vem e de som känner farfar?" hahahah. de börjar bli sent tror jag :) men jo, sunnyboy mår bra!! hur mår din lillsune?

Suri skrev 2009-02-09 00:38:21 följande:
    Ja min lillebror trodde också det. När han var liten. Men att man döper sitt barn till "Henrik" och stavar det "Hendrik", så kan det väl inte vara? Eller?PS: Är det bra med "stor Sune"?
  • Suri
    marysoul skrev 2009-02-09 00:43:38 följande:
    haha då antar ja att du har en cool lillebror :) först förstog ja inte att de va du, haha, och min farfar heter sune så vi brukar kalla honom för stor-sune, så ja tänkte "hm, vem e de som känner farfar?" hahahah. de börjar bli sent tror jag :) men jo, sunnyboy mår bra!! hur mår din lillsune?
    Lillsune mår bara bra!
    Jag har berättat för hela släkten att vi hittat en till Sune. Det är värsta stora grejen ju!
    Vi trodde helt klart att vi var rätt ensamma.
  • marysoul

haha ja de gjorde ja med! :)
    trodde oxå vi skulle va ensamma, och de hoppades min pappa på. han skulle ha hetat sune och säger ofta att han e glad att han slapp hahah. men nu gillar han namnet. min pappas farmor som är 90 år höll på att svimma av lycka för varje pojke som har fötts sen min farfar har hon hoppats på att ska få heta sune :)

förlåt ts att vi snodde tråden haha :P

• litenskatt

Jag ser det som två olika namn, som Fredrik & Frederick. :)

• plisseplosse

Mina svärföräldrar hade ett sommarbarn från tyskland som hette Hendryck (y:et uttalades i)

• Bullerbyn

litenskatt skrev 2009-02-09 01:19:57 följande:

Jag ser det som två olika namn, som Fredrik & Frederick. :)
    samma här.
  • TipEx

Henrich var populärt för ett par hundra år sedan.

Jag ser det som olika namn!

• anmara

Man kanske stavar Hendrik för att man är täppt i näsan för jämnan och vill att uttalet blir rätt även med täppt näsa?

• Rosenöga

Henrik skrev man förr som Hindrik eller Hendrik. Så stavades det då. Vissa väljer den gamla stavningen. I dag är det vanligare att stava Henrik.

• Åsa

Tindrisliten: "ger liksom enligt mig sken utav att föräldrarna inte kunde stava vid ifyllnaden av namnblanketten."
    Och mig ger det intrycket att personen är historiskt intresserad. Allt beror på vilka referensramar man har.

Är det inte gängse form i nederländska också?

• vidar13

Hej!

Du som undrar över namnet Hendrik.

Du får ju stava det namnet hur du vill eller hur? Hendrik med d, kommer dock från holländskan där det stavas på detta sätt. Den som namngav kanske hade rötter i Holland på något sätt.

Svar på tråden Varför stava namnet Henrik: Hendrik???