• abnocto

17 år och semesterar, vilket bidrag?

Min dotter är 17 år i sommar och vill åka på semester med sina kompisar vilket kommer givetvis att kosta pengar. Hur mycket ska man bidra med som föräldrer? Hur har ni gjort?
    Hon har pratat om en charterresa men jösses det kostar ju massor. Jag är inte helt emot resan för trots allt är de snart 18 år men hur mycket ska man bidra med?

• Svar på tråden 17 år och semesterar, vilket bidrag?
  • zasata

När jag var 17 fixade jag jobb själv. säg till henne att om hon vill resa får hon söka jobb, Mcd, tidninbgs utdelare, telefonförsöljare, butik, jordgubbs plockare. Ja mycket jobb finns om man bara vill. Man får söka, gå till butiker och kolla.
    Sen när hon fått ett jobbm säg att resan går på 6000 kr. Så tycker jag du säger att du får se hur mycket ni hjälper till med, beroende på hur hon fixar jobb. Hur hon hjälper till hemma. osv. Att det beror på henne. Sen tycker jag (vet inte hur eran ekonomi ser ut) att om hon verkligen försöker fixa jobb sparar pengar ocskå. Så kan ni hjälpa till med det som fattas.
    När fyller hon år? hon kan ju önska sig pengar med.

• abnocto

Hon fyller i maj så det där med att önska sig var en bra idé.
    Hon jobbar extra i kassan på ett cafe ibland men de vet inte om de kommer att behöva sommarjobbare men visst letar hon. De pengar hon tjänar idag handlas och äts upp tillsammans med hennes kompisar då hon värdesätter att gå ut och fika. Det där med att spara har hon inte riktigt förstått men kanske hon gör det nu
    Sedan skulle jag nog ha råd att betala hela hennes resa men för den skulle vill jag inte bara betala, hon ska inte bli bortskämd utan måste lära sig betydelsen av pengar.

• Guldrosen

Jag skulle aldrig ha släppt iväg min dotter när hon var 17 år på en charterreas med kompisar. Jag litar på henne, men inte alla människor som hon eventuellt skulle stöta på när hon är iväg.
    Jag skulle aldrig sponsra en charterresa till mina barn. Egna nöjen får de arbeta ihop till själva.

• Mussla

Det är väldigt svårt att få sommarjobb, eller jobb över huvetaget när man inte är så gamal, jag fyller 18 nu i mars har har fått mina 2 sista sommarjobb genom kommunen (freriepraktik, osäker på stavning), tjänad ca 6000 på att jobba 3 veckor på ett dagis, så prata med kommunen eller gå in på kommunens hemsida, där brukar dom lägga ut så man får söka själv, vet inte exakt när det läggs ut, jag sitter ju själv och väntar:O
    Och om jag skulle resa nånstans hade jag fått 0 i fickpengar!
    Hon får väll studiebidrag som hon kan spara, då gäller det ju för henne att prioritera vad som är viktigast. Typ nya Jeans som håller några månader eller en resa som hon aldrig kommer glömma;)

• fairyfloss

Min pappa betalade en resa till Australien till mig när jag var 17. Jag förstår inte varför man inte vill bidra till sina barn om man har råd? Jag skulle gärna betala resor till mina barn när de blir äldre.

Känn efter hur det känns, vill du bidra, och hur mycket tycker du att du har råd med?

Jag har en kompis som är 16 och hon måste tjäna egna pengar ihop till SKOLRESOR, iofs utomlands men ändå i studiesyfte. Sån förälder vill inte jag bli! Den här tjejen pluggar jättehårt också och är redan klar med gymnasiet så jag tycker verkligen hon kan förtjäna några resor. Man gör väl allt för sina barn?

• Maskot

Vi reser endel tillsammans som familj och de resorna behöver vår 17-åring inte betala. Dessa resor är så värdefulla för oss som familj , då man kommer väldigt nära varandra och får uppleva roliga saker ihop.
    När man kommer till egna resor med kompisar tycker jag att det är skillnad. Man kan inte boka och planera en resa om man inte har sparat ihop pengar- känns väldigt viktigt att vår tonåring förstår det. Det hänger ju ihop så mycket med syn på ekonomi och pengar överhuvudtaget.
    Visst hade jag kunnat ge ett bidrag i födelsedagspressent, eller en slant vid avfarten. Men själva viljan att spara till en resa måste ju börja långt innan man bokar resan- och det måste ju finnas hos tonåringen själv. Hon/han ska ju inte räkna med att det skjuts till pengar för egna nöjjesresor.

• abnocto

Tack för åsikter. Vi har inte pratat mer om resan ännu men jag har hjälpt henne att skriva ett personligt brev att söka jobb med. Tror hon har goda chanser att kunna få något i sommar då hon är social och utåtriktad och då har hon inte tid att resa, hoppas jag Så nu ska jag hjälpa henne med förslag vart hon ska gå och vart hon ska skicka brevet, då jag inte har några bra kontakter, så ska vi nog se till att hon får jobba istället. Sedan gäller det att få henne att spara pengarna och inte bara handla upp allt.

• Post partum

Om du känner att du har råd kanske du kan betala hälften- på så vis får hon se till att spara undan om hon verkligen vill åka. Alternativt kan du koppla eventuella respengar till betyg i avslutade kurser, typ 100 kr/MVG, 50 kr/VG ?

Tänk dock på att det du sponsrar hennes resa med kan rimligen även dina andra barn (ifall du har fler) begära samma sak den dag de uppnår samma ålder.

• abnocto

Det där med att ge pengar för bra betyg vill jag inte för då skulle jag definitivt bli ruinerad Men det är säkert bra om man vill peppa sina barn i skolan om de har problem.
    Och det är det jag är, medveten om att nästa barn också sedan vill ha till en resa så det gäller att sätta en gräns nu.
    Men vi får se när diskussionen kommer upp nästa gång då jag är mer förberedd.

• Cuthalion

Man kan lära sig pengars värde även om man får resor betalda .

Känner du att du vill betala, gör det. Vill du att hon ska tjäna ihop en del själv, ange en summa du kan bidra med så vet hon vad hon måste få ihop själv för att kunna åka .

• Thaleya

När jag åkte till Spanien 14-år, Ryssland 16-år och Riga 17-år själv så fick jag betala alla resorna helt själv. Jag började jobba efter skolan som 13-åring, och har sedan dess tjänat mina egna pengar. Jag fick väl någon liten slant med mig för att hitta på nått kul när jag var där, kanske en 500-ing. Sen köpte jag alltid presenter för de pengarna och tog med mig hem till dem:D

Svar på tråden 17 år och semesterar, vilket bidrag?