• Mysmamman

Nästa Pergotime! Dela med er av erfarenheter tack!

Då var man plötsligt under utredning...efter att inte ha haft äl efter piller-stopp i juni har jag fått Provera och Pergotime utskrivet idag. Har någon av er erfarenheter av detta äl-stimulerande medel? Någon som vill ge mig lite hopp? Känner mig så ledsen och nedstämd men samtidigt lite hoppfull (det kan ju bli en bebis). Glad för alla svar!!

• Svar på tråden Nästa Pergotime! Dela med er av erfarenheter tack!
  • Viggo och pyrets mamma

Tyvärr ingen äl av Pergo:n, väntar på att gyn ska höra av sig på fre för att låta mig veta hur vi ska gå vidare. Så livet är lite trist just nu, och mensen har fortfarande inte dykt upp vilket känns lite tröstlöst, om jag nu inte haft äl så tycker jag att den kan komam nu så vi kan få börja försöka igen.

~ Viggo min solstråle 080425 ~ Längtar efter en till.....
  • Hanna o Dennis

Voggos morsa-
    Jag fick inte heller någon ÄL denna gången. Men däremot så fick jag recept på Provera av min läkare. I fall om jag INTE skulle få någon mens.. Jag skulle först ta ett gravtest och visade det neg. skulle jag i så fall börja med Provera.

Nu fick jag ju mens utan att behöva börja med provera.
    Men jag kan tänka mig att du får det om du inte får igång din mens.. Hoppas det går bra allt!

Idag ringde min gyn till mej. Hon hade fått provsvaren på blodprovet jag tig förra vecka (Progesteron elr va det heter). Det såg bra ut. Hon sa däremot att jag ska göra spolningen av Äggstockarna nu :/ Inte så poritivt då många säger att det gör så ont. Vissa säger att det inte gör så ont o vissa säger att det gör jätteont. Och jag har väldigt känsliga äggstockar :(
    Jag hoppas iaf att chensen för en graviditet ökar när man gör spolningen... någon som vet nåt om det??? Eller har gjort spolning??

• Mysmamman

Hanna: Tyvärr vet jag inget om spolning, men det borde väl öka chanserna kan jag tro.

Viggos morsa: Tråkigt med utebliven äl..det verkar jag också haft.

Min konstiga historia om vad som hänt mig (min kropp) den senaste dagen. Man blir ju knäpp!!:

Idag har jag tagit blodprov (för att kolla om jag haft äl) och varit på vul. Och vet du? Gyn trodde att jag skulle ha äl om 2-3 dagar. Han fattade lika lite som mig nästan!! Tydligen kan det inte ha varit någon äl jag hade sist, den 13 mars, (trots stegring). Får svar på blodprov i veckan men han vara nästan säker på att jag inte haft äl när jag fick stegringen. Tyvärr sa han att det var något som verkade väldigt konstigt med hur min kropp beter sig, något fel. Nu känner jag bara ingenting..fattar noll!! Slemhinnan var fortfarande jättetunn, 3 mm.
    För de som inte vet hade jag mens (riklig sådan) tre dagar efter äl (som jag trodde att det var) och den höll i sig tills igår. Alla tecken på att det var riktig mens (sparar er detaljer)....men tydligen inte...eller kanske. BLÄÄÄÄÄÄÄ!! Jag vågar inte hoppas på äl den här veckan heller eftersom min kropp bara luras men passar på att mysa lite ändå.

• Skogsrå

Jobbigt att flera inte får ÄL trots Pergotime m m... trist att kropparna verkar bete sig lite som de vill ibland.

Här är det fortfarande BIM-väntan som gäller, ska testa i helgen om inget hänt innan dess.

• Mysmamman

Idag ringde gyn och bekräftade att jag inte haft äl. Ska dit igen på måndag, känns som att jag är på vul jämt. Glad att han bryr sig om mig iaf! Hur går det för er?

• Viggo och pyrets mamma

Väntar på att gyn ska höra av sig idag för att berätta hur vi ska göra vidare, misstänker att jag får börja med Provera på måndag för att sätta igång mensen och sen en ny kur med Pergo (trippel gissar jag)

~ Viggo min solstråle 080425 ~ Längtar efter en till.....
  • josefinel

fick mens på dag 31 efter kur 2. fick utslag på ältesterna bara några dagar innan mens så hajar ingenting just nu heller.) påbörjat tredje kuren nu och om några veckor är det äntligen dags för vår tid på en klinik vi velat gå till i flera månader. just nu kollas jag ju inte alls coh har ingen aning om hur min kropp beter sig. ska bli skönt att ta en riktig utredning.

• mmiaa

Ska börja med puregonsprutor nu i veckan men kikar in här ibland och tittar till er, lycka till i fortsättningen!

• Skogsrå

Jag fick mens igår på dag 33. Så nu är det väl bara att börja om igen med kur 2 från och med fredag.

• Mysmamman

Jag hänger med mmia och efter en provera-kur så ska jag också börja med sprutor, Gonal-f. Ska försöka att titta in då och då iallafall. Hoppas att vi alla lyckas, vilken metod eller sätt det än blir=)

• Hanna o Dennis

Idag ska jag göra den där spolningen :(
    Och VUL...
    Hoppas jag inte får samma svar som sist, att jag inte skulle få nån ÄL......

• omni

Vi håller på att flytta och har varit utan internet ett tag, då märker man hur internetberoende man är

Jag är på dag 28 idag och har börjat känna av mensvärk. Blev nog inget den här gången heller trots att jag haft ägglossning. Förra äl-värdet låg på 46 om jag inte minns fel och den här gången låg värdet på 91, betydligt mycket bättre iallafall.
    Jag hoppas på tredje gången gillt

• Skogsrå

Hur går det för er, nån mer än jag som hänger kvar i denna tråd?

Jag har kört min andra Pergo-kur nu och hade ÄL ti/on med fullt utslag på stickan. Nu är det dags att vänta igen! BIM bör vara runt 1 maj om jag har samma lutealfas som sist. Den här andra kuren hade jag mycket mer kroppsliga känningar än sist, med jättehemskt magont på onsdagkvällen. Och under dagarna jag tog tabletterna var jag helt galet hungrig, kunde äta som en häst.

Håller tummarna för er andra!

• Viggo och pyrets mamma

Här har vi bestämt oss för att lägga bebisverkstan på is ett bra tag, vi känner att vi behöver landa i vardagen med barn, och jag ska förhoppningsvis börja plugga till hösten, men det var en lång väg att erkänna för oss själva att vi nog ska vänta med nästa barn, för det här innebär att vi kommer få minst 4 år mellan barnen, nåt vi absolut inte tänkte oss från början, då ville vi ha runt 2 år emellan. men sånt är livet. Beslutet känns bra och livet har varit stressigt ända sen vi började försöka med sonen så det känns bra att vi äntligen får lite lugn och ro och kan fokusera på det vi har.

Snart fyller Viggo 1 år.......
  • omni

Jag hänger troget kvar

Jag har ätit min tredje kur och har äl nu i dagarna. Jag har känt av den här kuren mycket mer än de två första. Fruktansvärt trött hela tiden och en grym huvudvärk på det. Jag har känt mig helt utslagen och bara sovit och sovit och sovit.
    Nu hoppas vi på tredje gången gillt Men jag måste erkänna att jag har börjat tappa hoppet...

• mmiaa

Håller tummarna för dig omni. Som du säger så tappar man ju hoppet efter ett tag. Håller på med puregon, avbröt första kuren i fredags eftersom inte äggen växt något. Nästa blir om ett par veckor, händer det ingenting då blir det IVF. Man har ju inte så stor förhoppning om att det ska funka längre....men men, tids nog

• Mysmamman

Hej på er!

Vad roligt att det fortfarande är liv i tråden=)

Jag har nu kört med sprutorna Gonal-f i 10 dagar och fick sedan ägglossningsspruta. Förhoppningsvis släpper två ägg!
    Jag hoppas att det här kommer att fungera för mig. Pergotime verkade ju ingenting på mig tyvärr...

Håller tummarna för er andra!

• Amaury

Hej tjejer! Jag funderar på att söka privat gyn eftersom jag hört att de är lite snabbare med hjälpen

Lite bakrund.
    Tog ut p-staven i höstas,(var blödningsgfri under 2,5 år) och började samtidigt andvända mig av tempmetoden,
    såg att jag fick ägglossning 15 november och en normal mens 29 november.
    Sen nästa cykel fick jag ingen ägglossning och ingen mens förrens på dag 65,( 2 feb)
    blödde då pytte lite i 2 dagar, efter det fick jag en ägglossning på dag 20 och sedan normal mens (tio dagar senare)
    Nu denna cykeln fick jag ingen ägglossning igen och ingen mens är i skrivande stund på dag 52 och väntar på mensen igen.

Min fråga är, är detta onormalt? att ha ägglossning varannan cykel?
    Min egna teori har varit att mensen har dröjt längre under ägglossningsfria cykeln eftersom det inte finns något att stöta ut?

Vad kan detta bero på? Är det p-stavens värk? eller är jag bara en av de som har varannan cykel? Eller har det med min övervikt att göra?
    Jag har hört att om man har en hormonrubbning pga, övervikt så brukar mensen försvinna mkt länge, blöda i veckovis osv, ingen äl alls) men för mig fungerar ju mensen som den ska den månaden jag får ägglossning.

tror ni att jag hade kunnat på pergotime?
    får man det trotts att man är överviktig? Och ung?

tack på förhand tjejer!

• Maxie

Amaury: det låter klokt att söka hjälp hos läkare som vet mer än vi här på FL. Men jag kan säga så mkt att när jag slutade med p-piller efter 10 års användande (tror inte att tiden spelar så stor roll) så tog det 16 månader innan jag ens fick nån mens. Och övervikt kan säkert spela in också. Lycka till!

• Amaury
    Maxie skrev 2009-04-25 07:13:33 följande:
    Amaury: det låter klokt att söka hjälp hos läkare som vet mer än vi här på FL. Men jag kan säga så mkt att när jag slutade med p-piller efter 10 års användande (tror inte att tiden spelar så stor roll) så tog det 16 månader innan jag ens fick nån mens. Och övervikt kan säkert spela in också. Lycka till!
    Tack för ditt svar jag hoppas inte dom nekar mig pegotime, för det känns inte som att det är övervikten som gör det såhär, det är ju endån regelbundet fast ovanligt långt imellan.
Svar på tråden Nästa Pergotime! Dela med er av erfarenheter tack!