• LillaMy28

Ni som går hemma som hemmafruar...

Eller vad man ska kalla det

Jag funderar på att ta vårdnadsbidraget och gå hemma med våran dotter, men nu har min mans bror börjar gnälla å säga att jag kommer tröttna och att jag smiter ifrån det jobbiga på jobbet(har sagt att jag ska byta jobb efter att barn nummer 2 kommer då jag inte trivs) MEN så är det INTE vill vara hemma med våran dotter och mysa och njuta henne, vill inte ha in henne på en förskola av olika anledningar(jobbar själv på fsk så vet hur det är, och visst det är olika från ställe till ställe men ändå...)  och han menar på att vi är taskiga mot våran dotter om hon inte får gå på förskola att hon måste det och att jag måste jobba att det är nyttigt för oss!!
    Men vi har kyrkan 7min prom väg från oss och där har de öppna förskolan två ggr iveckan med sång och det ääälskar dottern(på 1år) sedan ungeefär 3mins prom väg ifrån finns kommunens öppna förskola som har öppet 3ggr iveckan så NOG kommer hon att träffa kompisar och andra barn!!

jag jobbar just nu 100% och min man är föräldraledig...SÅ det här är något som inte kommer ske nu utan i aug då..

Men nu till frågan Räcka ut tungan
    Ni som ÄR hemma en längre period 2år och mer tröttnar ni ibland på att gå hemma? känner ni att ni får den sociala biten ni behöver och ert barn??
    vad är för och nackdelar med att gå hemma??

• Svar på tråden Ni som går hemma som hemmafruar...
  • tvåtjejersmamma

Jag tycker att det låter som om du har tänkt igenom det här och fattat ett beslut som känns som det bästa för dig och ditt barn. Låt inte din mans bror (din svåger) påverka dig.

Om du vill så kan du kontakta Haro, en förening som slåss för föräldrarnas rätt att själva bestämma vem som ska ta hand om deras barn. Vare sig de väljer att lämna till dagis eller stanna hemma själva. Adressen är; www.haro.se

Där kan du få lite mer "kött på benen", och hämta argument som du kan presentera för din svåger på ett sakligt sätt. Där får du också stöd och uppbackning från likasinnade.

Lycka till, och ge dig inte!!!

• vivexa

Jag tycker inte man kan moralisera, prata om parasiter etc, det tycker jag är bara trams.

Däremot tycker jag att man måste tänka noga på framtiden. Alla dessa hemmaår ger ju inte mycket i pension, pengar på banken etc.
    Om sedan mannen träffar en annan och drar... vilket kan hända i de bästa familjer... ja då blir det tufft utan jobb, utan a-kassa, utan SGI och med taskig pension.

• LillaMy28

Tack för länken ska kika på den
    Jaa jag och min man har bollat och pratat mycket om den saken och vi båda är överrens från första början om att jag ska gå hemma(tjänar minst annars förlorar vi jätte mycket om mannen går hemma   )

Min man är lite mesig ibland när det gäller hans bror, han är vääälidgt stöddig och han har ALLTID rätt så man orkar inte ens säga emot, det är väl därför min man aldrig orkar.

Som när jag sa att JAG tycker dt är bättre att barnen kan gå när de börjar förskolan att de blir nöjdare då(gäller ju självklart inte alla barn) och då sa han att NEJ ju YNGRE de är desto bättre..sen var de ingen ide att säga emot...   Bara för att han tycker det är bekvämt att "slippa" sitt/sina barn ett tag för att kunna träna m.m...

Ska maila till kommunen och fråga alla frågor jag har angående vårdbidraget känns som det är för mycket att ta på telefon och jag vill ha det nerskrivet
    Undrar om Individ och familjeomsorg är rätt ställe att maila till?! hmm, fanns inget som hette just vårdbidraget...

• LillaMy28

sgi´n är skyddad när man tar bidraget...

Pensionsspara kommer jag göra själv på egen hand så det är inga problem...

jobbet har man kvar som jag fattat det som när man tar bidraget man är bara "ledig" därifrån..

Och att MIN man ska lämna mig det finns inte ens!!! så det kan man inte tänka på tänk OM då kan man inte leva..

• tvåtjejersmamma

justina2: Det du skriver är givetvis helt riktigt och något som man måste tänka igenom innan man väljer att vara hemma så länge som jag har varit.

Man hamnar utanför samhällets "skyddsnät" med pension o.s.v. Det är precis det som är så fel idag, att hemmaföräldrar är helt utan rättigheter. Det är också något som haro kämpar för, att hemmaföräldrar ska ha samma rättigheter som andra.

• vivexa
    LillaMy28 skrev 2009-02-10 11:13:49 följande:
    sgi´n är skyddad när man tar bidraget...Pensionsspara kommer jag göra själv på egen hand så det är inga problem...
    jobbet har man kvar som jag fattat det som när man tar bidraget man är bara "ledig" därifrån..
    Och att MIN man ska lämna mig det finns inte ens!!! så det kan man inte tänka på tänk OM då kan man inte leva..
    Ja om ekonomi, sgi, pensionssparande och allt funkar så verkar det ju genomtänkt och bra.

Men att helt förlita sig på mannens lön är faktiskt riskabelt och inget jag skulle göra. Men du verkar känna dig säker på ditt val så då är det nog bra för dig.
  • fetis82

vad är ett vårdnadsbidrag?? har jag aldrig hört talas om... jag har varit hemma i ett år nu heltid.. dottern ska in på dagis närhon är 2 år... jag har kännt att det är lite jobbig att gå hemma sålänge,... men men ... tänkte gå in o jobba en dag i vec för att få komma bort lite..

• LillaMy28

tänkte söka ett extra jobb så man kan jobba ngn kväll någon helg för att få lite extra pengar
    annars klarar vi oss bra på min mans lön och de 3000kr+barnbidraget

vi "sparar" 1300kr på att hon itne går på förskolan.

har räknat fram och tillbaka om man skulle tjäna något på att jobba 50% eller ta bara bidraget och vi kom fram till att det är inte sååå mycket skillnad.

Men självklart ska vi fundera ännu mer så det är inget vi kommer bara göra poff på. utan jag ska maila kommunen och fråga om hur det funkar med mitt jobb, måste jag säga upp mig? kan de ge mig sparken? m.m... Vill ju inte bli hemma och sen hoppsan vad allt blev fel..

• FruMadde4barnTätt

jag ska gå hemma med vårdnadsbidraget för båda våra barn då de är under 1 år, sedan ska jag jobba extra kvällar och helger inom vården, och jobba fullt de veckor min man har semester.

vi ska ha ett tredje barn och tänkte då fortsätta med vb därefter oxå, funderar även på att göra samma med eventuellt ett fjärde barn.

jag ska starta eget pensionssparande.

• FruMadde4barnTätt

vi går på musiklek som kyrkan anordnar 2 gg per vecka, och ev. ska se om det finns öppna förskola, och ska bada med barnen och gå på lek och buslandet och träffa andra barnfamiljer, och gå till lekplatser och grannar som har barn osv....

har redan varit hemma sedan augusti 2006, då vi fått barnen tätt.

• FruMadde4barnTätt

skrev fel, båda våra barn är under 3 år, sonen 2 år och dottern är 1 år nu.

• Meli

KOnstig man!! OM du nu inte ens trivs på ditt jobb.....då passar det väl ÄNNU bättre att du är hemma och ger ditt barn en lugn start i livet.

Sen handlar det inte om att din man är "snäll" utan han kanske också tycker det är skönt att ni kan komma överens så här så att ert barn slipper dagis så tidigt.

Bry dig inte om honom, förklara i så fall bara att ditt barn är viktigt för dig, och att du vill fostra det, och att ditt barn verkligen kommer hinna med att vara i omsorg i alla fall, även om det inte behöver det de första tre åren.

• LillaMy28

ja min mans bror är lite "udda" när det gäller barnuppfostran och tänk med barn, han vill va pappa ledig för att kunna träna tex, lämna barnet hos farmor eller på barnpassningen på gymmet

Ja, jag och min man har pratat och funderat och ska räkna lite också på hur det kommer se ut ekonomiskt men som det ser ut nu så klarar vi oss gott på hans lön + de där 3000kr, sedan kommer jag att jobba lite extra när det behövs  har en kompis som erbjöd att snacka med sin chef

jaa så känner vi också hon hinner gå på förskola!!

Svar på tråden Ni som går hemma som hemmafruar...