• reserverad

Katten har gått ner mycket i vikt och kräks

Jag har en katt som är ca 10 år (fd hemlös så jag vet inte exakt).

Det senaste halvåret har han tappat 30 % av sin vikt och han kräks flera gånger i veckan. Det är mest vatten som kommer upp och han kräks kanske 5 gånger i veckan i snitt.

Blodprovet visade inget och nu ska han gå vidare med ultraljud för att utesluta tumörer.

Har din katt haft liknande och vad var det isf?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-11 17:59
    Han har lite blåsljud på hjärtat också som inte var där i somras.

• Svar på tråden Katten har gått ner mycket i vikt och kräks
  • arianne03

Ja, och då var det njurarna! Men om de tagit prover för att utesluta det så vet jag inte.

Hoppas de hittar felet!

• Champagne
    arianne03 skrev 2009-02-11 17:57:14 följande:
    Ja, och då var det njurarna! Men om de tagit prover för att utesluta det så vet jag inte.Hoppas de hittar felet!
    Precis, min katt hade också problem med njurarna. Med samma symtom som TS katt.
  • reserverad

Min vet sa att ultraljud ska ge klara besked eftersom att inget var fel på blodprovet.

Vad hände med din katt? Blev han frisk med medicin?

arianne03 skrev 2009-02-11 17:57:14 följande:
    Ja, och då var det njurarna! Men om de tagit prover för att utesluta det så vet jag inte.Hoppas de hittar felet!
  • reserverad

Vad hade era katter för symptom när de var sjuka? Min dricker inte lika mycket vatten som förut men han äter bra.

• arianne03

Min var tvartom, hon drack och kissade massor eftersom njurarna inte klarade av sin funktion.

Tyvärr var vi tvungna att avliva henne efter ca 1 år.

men det låter ju inte som samma, njurvärdet får man på blodprovet tror jag.

• Majsan70

Vi fick avliva vår kille i slutet av november. Han tappade mycket i vikt trots att han åt ordentligt. Alla prover var bra och det var först när vi gjorde ultraljud som de kunde konstatera ett allvarligt hjärtfel. 5 dagar efter den diagnosen fick han somna in eftersom han blev så dålig o inte svarade alls på behandlingen.

Nu hoppas jag verkligen att det inte är detta med din katt.

Har de kollat hans sköldkörtel? En del äldre katter kan få problem och därav att de magrar av. Det går däremot att behandla och ofast med positiv utgång.

• reserverad

Enligt ul så har han en förstorad njure och de inte vet vad det beror på just nu. De hittade även mikroskopiskt blod i urinen men vet inte om det var från katetern eller sjukdomen så det är på analys och svar kommer nästa vecka.

Det kan tydligen vara en infektion bara och inget värre än så eller cancer och ett par andra saker. Men just nu behandlas han med antibiotika för infektion så får vi se vad som händer.

Någon som har haft liknande med sin katt?

De gjorde ul på hjärtat och det såg bra ut.

• Fru Mjau

Min första katt hade liknade symtom. Han gick ned i vikt och kräktes ofta. Ibland bara "skummigt" vatten, men ofta kom även maten upp. Veterinären tog alla prover som fanns och hittade inget. Han fick först antibiotika och sedan kortison. Inget hjälpte. De misstänkte foderallergi så vi bytte foder, men inte heller det hjälpte. Till slut, efter ca 4-5 månader, kräktes han varje dag och vi bestämde oss för att öppna honom för att se efter. Veterinären hittade en tumör i tjocktarmen och den hade förstört för mycket för att kunna tas bort. Lilla gubben fick somna in.

Hoppas att ni hittar vad som är fel med din katt och att den snart är frisk igen!!!

• reserverad

Fru Mjau, det är vad min vet är rädd för. Att det ska vara cancer i tarmarna som inte syns på ul. Han och vi hoppas på infektion men det värsta som det kan vara tydligen är det du beskrev. Syntes kattens tumör inte på ul när ni gjorde det?

• Fru Mjau

Nej, de kunde inte se något. Så operationen var "sista hoppet" att hitta något. Men då hade det gått för långt. Om din veterinär misstänker att det kan vara så, så vänta inte för länge. Min veterinär sa att de hade kunnat ta bort en del av tarmen och att katten skulle klara det och inte lida av det. Men nu gick det för långt, tyvärr. Detta var ett par år sedan, men har för mig att han blev något bättre av antibiotikan i början, har för mig att han fick tabletter i över en månad. Men sen blev det sämre igen. Det enda jag märkte, förutom kräkningarna och viktnedgången, var att han åt ganska mycket ? tyckte ju det var lite konstigt. Men eftersom tarmen inte kunde ta upp näring var han ju hungrig. Han var ändå rätt pigg och "glad" hela tiden, var ute och lekte med oss och de andra katterna. Usch, ja ? saknar honom fortfarande!

Men prata med din veterinär om detta och vänta inte för länge. Jag håller tummarna för er!

• hulda60
    hej min katt äter ingen mat fast jag ger honom mat äter dåligt äter bara gräs spyr bara upp vill inte ha trorrfodert häller o inte blötmaten vad ska jag göra måste jag ha en annant torrfoder har ju gett han annat torrfoder med med de äter han måster få gå ner i vikt han är kastread jag tycker han är tjock vad ska jag göra för något kram veronika
  • arianne03

Har du varit hos veterinären? Annars boka tid direkt! Katter blir dåliga ganska snabbt om de inte äter!

• Fridiii

Jag hade en katt för många år sedan med allvarliga njur och lever problem veterinärer dömde ut. Han ville inte äta var extremt slö drack normalt men kräktes illa. Blodprover visa riktigt allvarliga värden så som det kan bli vid misstanke om tumör. De ville avliva katten på plats eftersom att han var så sjuk. Det gick jag inte med på utan vi kom överens om att jag skulle komma tillbaka om en vecka för nya prover. Jag haltade därifrån med min älskade katt och sökte alternativa vägar med viss skepsis. Men vad hade jag för val liksom? Katten bättra på sig dag för dag. Dag 1 ingen skillnad. Dag 2 kränkningen avtog men slö. Dag 3 började han äta små portioner igen. Sen blev det bättre och bättre. Väl på djursjukhuset en vecka senare trodde de att jag hade en annan katt med mig han var nyfiken och kelsjuk som aldrig förr. Vid blodprovtagning var veterinärerna helt chockade värdena hade normaliseras helt och hållet. De kalla på chefsveternären som var helt förbluffad vad jag hade gjort, det skulle inte vara möjligt enligt honom. Men jag traska hemåt med en mycket livlig kisse och han levde sju år till efter detta och dog av andra orsaker. Det jag vill säga är att det inte säkert är kört.

Men jag tycker det låter som magproblem möjligtvis. Har en hund som påvisade liknande symtom. Berättar gärna mer om du vill.

Svar på tråden Katten har gått ner mycket i vikt och kräks