• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer 8

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html

Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html

Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html

Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html

Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html

Tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html

Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 8
  • HannaS86
    nirakkarlsson skrev 2009-05-11 14:21:58 följande:
    Hade en sån tur att dom ringde mig nu så nu fick jag alla svar Det var som provrörsbefrukt.
    Det var inte mycket? Jag har fått köra vardera näsborren 4ggr/dag. Verkar som de verkligen ville vara på den säkra sidan :)
  • Linda Al
    Cherie skrev 2009-05-11 10:30:09 följande:
    Svar till Linda Al: jag donerade min första omgång i början på mars och är nu inne på gång nr 2 med planerad äggplock om två veckor. Jag tyckte det var lika bra när jag hade vanan inne . Jag går på RMC i Malmö, så det kanske ser olika ut?
    HannaS86 skrev 2009-05-11 00:32:17 följande:
    Ska vi se.. Första donationen gjorde jag i april förra året och andra i september. Sen sa de att jag kunde göra tredje i februari men jag valde att vänta till april. Så på Sahlgrenska verkar det vara ungefär 5 månader mellan donationerna. För min del hade jag gärna kört alla donationerna 3 månader i rad och förbli nedreglerad under tiden men de verkar noga med att man ska återhämta sig emellan. Och det är ju säkert bäst men jag trivdes inget vidare med att vara i klimakteriet i omgångar.
    Tack för svar! Vad konstigt att det verkar skilja sig... Synd att jag befinner mig i Sthlm då, för jag har gärna så kort tid som möjligt mellan.
    Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • HannaS86

Hur långt är det mellan donationerna i stockholm? Jag ville också ha så kort tid som möjligt emellan.

• Linda Al
    HannaS86 skrev 2009-05-11 19:24:09 följande:
    Hur långt är det mellan donationerna i stockholm? Jag ville också ha så kort tid som möjligt emellan.
    Men gud vad snurrig jag är, jag blandade ihop Sahlgrenska med ett sjukhus i sthlm (som jag insåg nu ju inte ens är ett universitetssjukhus! {#lang_emotions_embarassed}) *skyller på mammahjärnan*. Hehe, pinsamt.
    Ja, jag undrar ju så klart tiden i sthlm också, eftersom det är här jag ska ge (Huddinge).
    Nån som vet?
    Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • mammatillmiranda

hej tjejer!

var på huddinge sjukhus idag för att ta sista blodprovet och lära mig om medicineringen... ser att många av er skrivit om någon nässpray? vad är det? det fick jag inte höra något om, har bara fått tre olika sorters sprutor utskrivna!
    gonal f
    orgalutran
    ovitrelle.

ska börja ta sprutor runt den 25e och donerar i vecka 24...

nån annan som kört samma grej? vad tyckte ni, fick ni många biverkningar? hur många ägg fick ni ut??

Miranda 05 och Molly 08 - mammas älsklingar
  • HannaS86

Du har säkert den kortare metoden (som jag tycker verkar mer smidig). Oralgutanet hindrar din kropp från att stöta ut äggen. Nässprayen har samma effekt fast man hamnar i ett konstgjort klimakterie och måste spraya 2 veckor innan man kan börja med gonalen. Gonal-F är den spruta som stimulerar folliklarna (kallas det va?) att växa till.

Jag har använt gonal 11 dagar varje donation och fått de här resultaten:

1:a donationen: dos 150,150,150,150,112.5 resterande dagar, 31ägg
    2:a donationen: dos 112,5 112,5 112,5 112,5, 75 resterande dagar, 11ägg
    3:e donationen: dos 150,112.5,112.5 därefter upprepat samma mönster alla dagarna, 20-25ägg

Första donationen blev jag väldigt överstimulerad så de sänkte ganska mycket till andra donationen. Jag gick dock upp sådär 10kg till den som jag fortfarande har kvar, tror att det kan ha påverkat för att det inte blev så många. Tredje donationen skulle jag tagit 112.5 alla dagar men jag valde att köra en cykel med 150 istället för 112.5 var tredje dag (ändra inte på dina doser bara för att jag gjorde det i detta fallet) eftersom jag var säker på att jag skulle få ett liknande resultat som vid andra donationen om jag "bara" körde 112,5 hela vägen. Och det blev ju bra men vid det här laget vet jag hur min kropp reagerar på de preparaten.

• nirakkarlsson
    mammatillmiranda skrev 2009-05-11 21:20:12 följande:
    hej tjejer!var på huddinge sjukhus idag för att ta sista blodprovet och lära mig om medicineringen... ser att många av er skrivit om någon nässpray? vad är det? det fick jag inte höra något om, har bara fått tre olika sorters sprutor utskrivna! gonal forgalutranovitrelle.ska börja ta sprutor runt den 25e och donerar i vecka 24...nån annan som kört samma grej? vad tyckte ni, fick ni många biverkningar? hur många ägg fick ni ut??
    Jag ska oxå donera i v.24 fast i uppsala.
    Men jag fick nässprayen som jag ska köra i 2 v nu sen blir det sprutan.
  • morgonsolan

Hoppar in med en liten fråga till er som har koll . Om en person ska kontrollera sin äggkvalitet inför eventuell äggdonation, kan det personen ha en kopparspiral i livmodern då äggkvaliteten undersöks?

Hur går undersökningen till?

Tack på förhand!

• HannaS86

För min del kollade de inte äggkvaliteten utan hur äggstockarna såg ut (som en rund mörk fläck ;)) med vaginalt ultraljud. Så jag tror att det borde funka att ha spiral då.

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 8